Gå til innhold

[Løst] Forskjellsbehandle Hundene?


Anbefalte innlegg

Har sitti i lengre tid nå og diskutert frem og tilbake med folk om man skal forskjellsbehandle hundene, om blandingshundene er mindre værdt en en med stammtavle?

Min mening er at en hund er en hund uansett hva og man får den typen hund etter hva man ønsker og bruke og gjøre med den.

Og er man opptatt av utstilling får man jo seg en hund registret i NKK og bruker den til det og tar ellers vanlig vare på den.

Men ønsker man bare en kompanjong som man kan ta med seg på tur og kose med hjemme har det vel ikke noe og si om det er blanding eller renraset?

 

Uansett burde man vel ta være godt på hunden sin uansett hvordan rase og standar det er på den?

Vil høre deres mening

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

JA!

 

Man bør behandle hunder likt uansett hvor "ren" rase hunden har. EN hund er en hund.

 

Markedet tilsier at man ikke skal behandle hunder likt, ettersom noen raser er mer verdt enn andre (i form av innkjøpspris), og blandingshunder generelt gis vekk. Et liv er fremdeles et liv, og en blandingshund kan være vel så snill, oppmerksom, smart og krevende som en "ren" hund.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå tenker ikke jeg så mye på prisen akkurat jeg tenker jo mere på verdiene med det å ha en hund.

Hunden skal jo være din beste venn hele sitt liv, og den "ånder" jo for det å være sammen med sin leder.

Og ser man bort fra utstillig og slike betydelige ting, så er det jo egnetlig ikke noe forskjell på en som har papirer og en uten.

 

Pratet med en som har en stamtavle tispe å han mente det at vist hun under noen omstendigheter skulle bli parret med en annen rase eller en blandigshund så skal hun avlives siden hun er blitt skitten, så da trenger ikke han hunden siden hun har vært på en annen rase.

 

Mener at da er man for opptatt av hundens stamtavle og egentlig bare det,

 

Jeg mener jo det at hunden ikke blir forandra selvom den blir parret med en annen type.

Lenke til kommentar

Det jeg også mener, vist man ikke verdsetter hunden for den den er burde man heller ikke annskaffe seg hund.

Har pratet litt med en venninde og vi kom jo frem til at det burde bli et obligatorisk kurs eller sertifikat for og få seg hund eller andre dyr generelt der man da øker sikkerheten til dyr, da folk som ikke egner seg eller ikke klarer og ta vare på et dyr ikke kan anskaffe seg et og ødelegge det.

da tror jeg jo både det blir mindre avliving og omplassering av dyr, siden man ikke lengre kan bare gå på nett eller reise til en oppdretter og kjøpe.

 

Syns reglene i Norge burde bli litt strenger på dyrehold.

Lenke til kommentar

Hvis jeg husker rett så kan man ikke få avlivet en frisk hund her i norge? Eller var det slik at mange nekter å avlive friske hunder og katter?

 

Syns forøvrig at det er helt idiotisk, og at de menneskene ikke selv er verdt mye mer enn søla de går i..

 

Merker også at mange ser på hunder som mer verdifulle enn katter, for katter får man regelrett kastet etter seg. Har en venninne som har forsikret hunden sin til flere tusen i året, men kattene hennes gidder hun ikke å forsikre selv om du kan ta det billigste på 710 kr i ÅRET pr katt.

Lenke til kommentar

man kan dra og få avlivet en helt frisk hund, det er hundeeier som bestemmer.

 

Når det kommer til forsikring av dyr generelt er det jo bare de med stamtavle som kan avles vidre på og tjene masse penger på som blir forsikret som regel.

men forsikring er jo en ting man velger selv, men har du flere dyr og forsikrer den enen mener jeg man kan forsikre alle sammen,

er jo ikke det at noen dyr er mindre verdt en andre.

 

Selv så liker jeg jo hunder bedre en katter, men har ikke noe imot katter da.

Syns bare jeg har mere selskap i en hund en katt da katter er mere selvstendinge

Lenke til kommentar

Har selv renrase (Whippet) og har vært på utstilling med den, men er det noe HUNDEN liker, så er det Lure Coursing (løp etter fille) Den elsker det og det er så flott å se at hunden har det gøy.

Utstilling er KUN for eier og som et verktøy (ett av verktøyene) for avl.

I mine øyne er alle like mye verdt.

Renraset avl kan være minst like 'dårlig' som blandingsraser. Dette kommer helt an på, for også renraser har avl på individer det ikke skulle blitt avlet på. (pga sykdom, mental status osv) En blandingsrase kan jo også ha dette, samtidig som man kan få en dårlig blanding, så det er litt større fare ved blanding.

 

Slike holdninger som den fyren har skulle man ha hatt mulighet for å forby videre hundehold hos.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...