Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Arbeidsgivers rettigheter vs barns rettigheter


Anbefalte innlegg

Hei

 

3 uker før dette skjedde spurte jeg min arbeidsgiver om å få fri en dag fra jobben fordi barnehagen var stengt. Sjefen sa det ikke noe problem at jeg tok meg fri den dagen.

 

Men sent på kvelden dagen før jeg skulle ha fri ringte arbeidsgiver meg og sa at jeg måtte komme på jobb likevel. Vi hadde ikke ordnet barnepass for ungen, fordi vi var forberedt på at jeg skulle være hjemme å passe på han. Og det er vanskelig å skaffe barnepass på så kort varsel.

 

Arbeidsgiver sa at det var en av hans rettigheter å bestemme at jeg skulle på jobb dagen etterpå, men har ikke barn rettigheter?

 

For ordens skyld så fikk vi fikset barnepass, men lurer egentlig på om hvem som har sterkest rettigheter av arbeidsgiver og et barn i denne situasjonen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har man ikke kun en rettighet ved barns sykdom? Så rent juridisk har arbeidsgiver vel sitt på det tørre. Tror jeg.

 

Uansett er det jo en merkelig oppførsel fra arbeidsgiver da du har gitt beskjed i god tid. De aller fleste klarer da å legge om driften hvis det er nødvendig. For det arbeidsgiver egentlig gjør er å legge til rette for utnyttelse fra arbeidstakerene sin side til å si at barnet er sykt selv om det er andre grunner. Du sier ifra tidlig, og arbeidsgiver gir kontrabeskjed sent.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette handler ikke om barns rettigheter, men om dine rettigheter som arbeidstaker. Det er ikke arbeidsgivers ansvar om du ikke klarer å passe barnet ditt, samme hva grunnen er.

 

Så saken gjelder arbeidsgivers rettigheter vs arbeidstakers rettigheter.

 

Jeg vet man kan søke om ulønnet permisjon, så neste gang noe sånt oppstår søk om dette skriftlig og få skriftlig svar, istedet for muntlig beskjed. Da har du ihvertfall ditt på det tørre om arbeidsgiver skulle forsøke å si deg opp fordi du nekter å komme på jobb en dag du har avtalt å få fri.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Dette handler ikke om barns rettigheter, men om dine rettigheter som arbeidstaker. Det er ikke arbeidsgivers ansvar om du ikke klarer å passe barnet ditt, samme hva grunnen er.

 

eeerm. Sykelønn ved barns sykdom er altså en illusjon?

 

Nei, men det er ingen rettighet for barn, det er en rettighet for arbeidstakere som har barn.

 

Uansett var det ikke det denne tråden handlet om. Jeg bare påpekte at det ikke er noen rettigheter for barn dette gjelder, men arbeidstakeres rettigheter.

Lenke til kommentar

Hei

 

3 uker før dette skjedde spurte jeg min arbeidsgiver om å få fri en dag fra jobben fordi barnehagen var stengt. Sjefen sa det ikke noe problem at jeg tok meg fri den dagen.

 

Men sent på kvelden dagen før jeg skulle ha fri ringte arbeidsgiver meg og sa at jeg måtte komme på jobb likevel. Vi hadde ikke ordnet barnepass for ungen, fordi vi var forberedt på at jeg skulle være hjemme å passe på han. Og det er vanskelig å skaffe barnepass på så kort varsel.

 

Arbeidsgiver sa at det var en av hans rettigheter å bestemme at jeg skulle på jobb dagen etterpå, men har ikke barn rettigheter?

[...]

 

Slik jeg forstår innlegget ditt har du avtalt med arbeidsgiver å ta ut en feriedag. I så fall er det ferieloven som gjelder:

 

"§ 6. Feriefastsetting, endring og erstatning

[...]

(3) (Endring av fastsatt feriefritid, erstatning mv)

 

Tiden for ferieperiode som arbeidstaker har mottatt underretning om, kan endres av arbeidsgiver hvis det er nødvendig på grunn av uforutsette hendinger. Slik endring kan bare foretas når avvikling av den fastsatte ferien på grunn av uforutsette hendinger vil skape vesentlige driftsproblemer, og det ikke kan skaffes stedfortreder.

 

Arbeidsgiver skal på forhånd drøfte spørsmål om endring med arbeidstaker. Arbeidstaker har rett til å la seg bistå av en tillitsvalgt under drøftingen. Under drøftingen plikter arbeidstaker å gi opplysninger om merutgifter som vil bli krevet erstattet.

 

Arbeidstaker kan kreve erstatning for dokumenterte merutgifter som følger av en omlegging av ferien. Merutgifter som arbeidstaker ikke har gitt opplysninger om under drøfting, kan bare kreves erstattet i den utstrekning de fremstår som nærliggende følger av omleggingen. [...]"

 

Se http://www.lovdata.no/all/hl-19880429-021.html for hele ferieloven.

Endret av what_no2000
Lenke til kommentar

 

...

Slik jeg forstår innlegget ditt har du avtalt med arbeidsgiver å ta ut en feriedag. I så fall er det ferieloven som gjelder:

 

...

 

Det er et hav av forskjell på ferie og fri. TS sier ikke hva slags type fridag de ble enige om.

-Permisjon uten lønn, avspasering, fri med lønn.

 

Hvilken type fri dreide det seg om?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...