Gå til innhold

Ny PC - Blir veldig varm


greenman

Anbefalte innlegg

Bygget ny pc i går med komponentene som står i signaturen min (i et fractal design define r3)

 

CoreTemp viser at CPUen min er ca 50 grader når jeg ikke gjør noe særlig på pcen.

Jeg synes dette er mye mtp alt jeg har lest om Noctuaen.

Kabinettet er også veldig varmt utenpå.

 

Så la jeg merke til at jeg muligens har montert viften feil vei.

 

Den er montert motsatt vei av den på bildet:

__2.jpg

 

Viftene i kabinettet har jeg ikke gjort noe med siden jeg fikk kabinettet.

Regner med det er inntak i viften forran og uttak i viften bak.

 

Men jeg la merke til at viften som er forran ikke snurrer. Er det derfor det blir så varmt?

Den er koblet rett i hovedkortet (chasis fan eller noe tror jeg det stod)

 

Hvordan burde da Noctuaen stå?

 

Hadde tenkt å prøve meg på overklokking for første gang, men er litt redd for å begynne med det når jeg har så høye temperaturer uten å ha overklokket.

 

Ekstra spørsmål: Hvis noen har en nybegynnerguide på hvordan å klokke i5-2500k med min setup hadde jeg satt stor pris på det.

 

EDIT: Det er ikke min pc på bildet.

Endret av Bibow
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kanskje du bekymrer deg uten grunn. Det er vanlig at prosessorer viser 50 grader uten at temperaturen nødvendigvis er 50 grader. Ikke er det noe problem om temperaturen faktisk er 50 grader ved idle. Det er fremdeles 30 grader opp til terskelen på 80 grader ved last.

 

Greit å sørge for noenlunde luftflyt i kabinettet, men dersom du ikke har noen stabilitetsproblemer er det ingen grunn til at du skal tenke "Huff det er 50 grader". Tremperaturmålingen kan ha et avvik på 20 grader for alt du vet.

 

Dersom kabinettet oppleves som varmt kan det hjelpe med flere kabinettvifter. En ekstra vifte kan være det som skal til.

 

Den optimale retningen for å montere prosessorkjøleren varierer fra om luftlyten i kabinettet går nedenfra og opp eller forfra og bakover. Vanligvis er det mest gunstig å montere CPU-kjøleren i push-pull på tvers av hovedkortet, men det varierer etter kabinettet. Det kan gi noen grader lavere temperatur å montere prosessorkjøleren i synergi med luftlyten i kabinettet.

 

 

Sjekk om prosessorkjøleren er forsvarlig montert, at termisk pasta er korrekt påført og at basen har god kontakt med prosessoren.

Vurder om du har tilstrekkelig luftflyt i kabinettet eller om du bør montere fler vifter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for svar

 

Den optimale retningen for å montere prosessorkjøleren varierer fra om luftlyten i kabinettet går nedenfra og opp eller forfra og bakover. Vanligvis er det mest gunstig å montere CPU-kjøleren i push-pull på tvers av hovedkortet, men det varierer etter kabinettet. Det kan gi noen grader lavere temperatur å montere prosessorkjøleren i synergi med luftlyten i kabinettet.

 

Så, la oss si at luften går forfra og bakover. Hvilken retning skal da viften ha?

Skal den stå som på bildet eller bør den snus?

 

En ting til: Hvilket program er best til å stressteste / sjekke idle og load temperaturer?

Endret av Bibow
Lenke til kommentar

50 grader er for mye, ikke at det er farlig men det skal ikke bli så varmt verken på cpu eller i kabinettet når den ikke er stresskjørt. Her må du sjekke om du har lagt kjølepasta skikkelig, ikke for mye og ikke for lite. Jeg vet ikke hvordan du har lagt dette på? har du og satt viftene rett vei på cpu kjølerene? ellers så er det viktig og rydde kabler inne i kabinettet, har du spagetti inne i kabinettet hindrer dette god luftkjøling. Min cpu temperatur når maks 33 grader og kabinett temperatur på 35 grader. Godt råd til kjølepasta er Noctua sin som selges på komplett.no, den senker temp med 10 grader. Legg på en liten ert og ikke klin det utover cpu, men bare en liten ert og klemm kjøleren over cpu. Håper ikke du har klint pasaen utover, det er feil!! mangen gjør den feilen. Lykke til.

Lenke til kommentar

Jeg brukte metoden du nevner her. Å legge en liten ert i midten. Men det var litt fram og tilbake når jeg skulle skru fast viften, så det er mulig det ble klint litt utover.

Viftene var montert i viften når jeg åpnet esken, så regner med de er satt rett vei.

 

Og kabinettet er svært ryddig.

 

Pastaen jeg brukte var den sprøyten som fulgte med viften. Har lest at den er veldig god.

Lenke til kommentar

Jeg brukte metoden du nevner her. Å legge en liten ert i midten. Men det var litt fram og tilbake når jeg skulle skru fast viften, så det er mulig det ble klint litt utover.

Viftene var montert i viften når jeg åpnet esken, så regner med de er satt rett vei.

 

Og kabinettet er svært ryddig.

 

Pastaen jeg brukte var den sprøyten som fulgte med viften. Har lest at den er veldig god.

ok, det kan jo ha skjedd noe under instaleringen, men det kan være bra og vri litt på vifta når du setter den på cpuen, da får du klint det godt utover. Du er sikker på rett montering av viftene?

Lenke til kommentar

Jeg brukte metoden du nevner her. Å legge en liten ert i midten. Men det var litt fram og tilbake når jeg skulle skru fast viften, så det er mulig det ble klint litt utover.

Viftene var montert i viften når jeg åpnet esken, så regner med de er satt rett vei.

 

Og kabinettet er svært ryddig.

 

Pastaen jeg brukte var den sprøyten som fulgte med viften. Har lest at den er veldig god.

det skal ikke på så mye kjøle pasta, bare et lite riskorn og ikke en ert, men kanskje cpu kjøleren ikke er festet sikkeli, men du kan ha innstalert viften(e) feil vei at den bakerste trekker luft inn og ikke ut

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...