AnonymDiskusjon Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Hei. Jeg har en kronisk nervesykdom. Denne har jeg nå levd med i over et halvt år. Nervesykdomen jeg har er på en slik måte at den gir meg anfall i konkrete nerver helt plutselig. Dette gjør at jeg ikke fungerer da jeg ikke kan gå fremover. Etter mye frem å tilbake har legene funnet frem til et medikament som faktisk fungerer og fjerner smertene. Jeg går på tramadol når jeg får anfall i nervene og dette fjerner smertene. Med adnre ord så hjelper dette medikamentet meg til å fungere i dagliglivet. Jeg har aldri hatt problemer med medikamentet. Har selvfølgelig hatt noen bivirkninger som en rusfølelse og noe sløvhet. Det var noe for litt siden som gjorde meg litt urolig og dette er sikkert teit å spør om men jeg må bare. På brennpunkt var det en som døde på et sykehus etter en operasjon. Pasienten hadde fått mye smertestillende og det var årsak til hjertestans og død mens an sovnet. Pasienten fikk store mengder smertestillende og ble ikke overvåket. Blant annet fikk han tramadol. Det vil altså si at det legemiddelet som jeg tar, bidro til en annens død. Pasienten fikk en overdose og dette er selvfølgelig uansvarlig av helsepersonelet. Alikevell så får det meg til å tenke litt.. Kan det hver at jeg kan få hjertestans eller andre alvorlige problemer med tramadol? Om jeg holder meg til vanlig dose selvfølgelig. Maksimal dose pr dag er 400 mg står det i pakningsvedlegget. Dette overskrider jeg aldri og har alltid tatt endel under. Det meste jeg har tatt på en dag er 250 mg. Alikevell er jeg litt småred for at det kansje kan skje noe. Jeg har ikke diskutert bekymringene mine for fastlegen, men han mener dette legemiddelet er det beste for meg. Han sier også at det ikke er noe farlig med tramadol. Dette er vel ikke noe å bekymre seg over? Eller? Postet av anonym: d777bbf7eb463d0a5fe7ad4fad328132 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Så lenge du holder deg til dosen din så er du statistisk sett meget trygg. Jeg ville ikke bekymret meg nevneverdig over dette. Det du tar opp er en untakstilstand og en medisinsk glipp. En operasjon er noe helt annet enn din sitauasjon og kan ikke sammenlignes direkte. Håper du blir utredet for nervesykdommen din slik at du kan bli kvitt dette. Det kan være virus som forårsaker dette. Har du merket noe mønster i når du får anfallene ? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2011 Så lenge du holder deg til dosen din så er du statistisk sett meget trygg. Jeg ville ikke bekymret meg nevneverdig over dette. Det du tar opp er en untakstilstand og en medisinsk glipp. En operasjon er noe helt annet enn din sitauasjon og kan ikke sammenlignes direkte. Håper du blir utredet for nervesykdommen din slik at du kan bli kvitt dette. Det kan være virus som forårsaker dette. Har du merket noe mønster i når du får anfallene ? Utredningene er ferdig. Sykdommen er kronisk og jeg må leve med anfallene. Nerveskaden kom som en konsekvens av en operasjon for litt over et år siden. Så jeg har erstatningssak hos NPE nå i tilegg til sak hos nav for utbetaling av arbeidsavklaringspenger. Jeg er student å prøver å gjøre så godt jeg kan men det er ikke alltid så lett. Anfallene varierer. Det kommer i snitt en gang pr uke, men det kan ofte komme flere ganger på en uke også. Sist periode fikk jeg tre anfall på en uke. Det var veldig slitsomt. Når jeg får et anfall tar jeg tramadol, blir sløv og smertene går bort. Når effekten av tramadolen går ut, så er det alltid spennende å se om jeg får et direkte tilbakeslag eller om jeg får hver i fred gjerne en uke før neste anfall. Som sakt sist gang fikk jeg tre tilbakeslag. Det viktigste for meg var å få konstatert at legemiddelet er trygt å bruke. Da er avhengig av dette for å ha et godt liv. Postet av anonym: d777bbf7eb463d0a5fe7ad4fad328132 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Ja, det er ikke annet å gjøre enn å gjøre det beste ut av det. Bra du har fått en medisin som fungerer for deg. Tramadol får hjernen din til å endre oppfattningen av smerte gjennom opioid-reseptorene, så om anfallet ikke er over før virkningen er borte vil det som du sier få tilbakeslag og du vil trenge ny dose. Tar du hurtigvirkende 50 mg tabletter ? Viktig dog at du tar opp problemet med legen om du begynner å nærme deg maks dosen pr. dag. Da må legen vurdere ditt tilfelle og evt. endre medisinkomposisjonen din. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2011 Ja, det er ikke annet å gjøre enn å gjøre det beste ut av det. Bra du har fått en medisin som fungerer for deg. Tramadol får hjernen din til å endre oppfattningen av smerte gjennom opioid-reseptorene, så om anfallet ikke er over før virkningen er borte vil det som du sier få tilbakeslag og du vil trenge ny dose. Tar du hurtigvirkende 50 mg tabletter ? Viktig dog at du tar opp problemet med legen om du begynner å nærme deg maks dosen pr. dag. Da må legen vurdere ditt tilfelle og evt. endre medisinkomposisjonen din. Dersom anfallet (smertene) ikke er borte innen virkningen er ute, så tar jeg ny dose. Det er 50mg jeg tar ja. Om jeg vil kalle de hurtigvirkende vet jeg ikke. Det tar opptil 1 time før jeg kjenner effekt av tramadolen og smertene er forsvunnet. Jeg er langt ifra max forsvarlig dose foreløpig. Normalt tar jeg 150 mg. Synes bare det er urettferdig at jeg som er 20 år gammel, blir operert. Så skader kirurgen nerver som gjør meg skadd for livet. Selv om jeg antagelig vil få en kraftig erstatning for dette, så kan ikke millionbeløp endre problemet med at jeg faktisk må leve med problemene. Men jeg står på videre og studerer i tilegg til å utnytte alle rettighetene jeg har i systemet. Postet av anonym: d777bbf7eb463d0a5fe7ad4fad328132 Lenke til kommentar
halnes1 Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Spiste 500-600 Tramadol forrige vinter og lever Nå satser jeg på 3600 mg Neurotin og 1-3 tramadol daglig. Håper det blir en bedre vinter av denne blandingen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå