spot_ Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Hei! Da har jeg tatt meg litt tid å lest litt her å der, og har kommet fra til dette oppsettet. http://bildr.no/view/1002642 Ser gjerne på tilbakemeldinger. Vet folk er skeptisk til SSD, men er kommet 2 nye firmware updates til disse nå, og rapportene er gode. Kom gjerne med forslag til endringer hvis du ser noe jeg kanskje har oversett! Takk for din tid! Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Så lenge dette hovedsaklig er en spill-PC behøver du verken i7 eller 16GB RAM så med mindre du har gode grunner til å velge dette har det svært lite for seg. I5 2500k yter identisk med i7 i spill og 8GB er mer enn nok RAM. Du kan også velge "LowProfile"-utgaven av minnebrikkene du har valgt så du slipper å knote med eventuelle komplikasjoner de digre kjøleribbene kab bidra til, f.eks ved montering av enkelte luftkjølere. Jeg er også litt skeptisk til strømforsyningen du har valgt. Den er ikke direkte dårlig, men heller ikke direkte god. Dessuten har den kun to PCIe-tilkoblinger så hvis du en gang vil kjøre Crossfire må du bruke overganger. Den leverer også ideelt sett, med overklokk i tankene litt i minste laget for Crossfire. XFX XXX-Edition 750W og Corsair HX750W er eksempler på virkelig gode enheter som riktignok koster litt mer, men det er det verdt. Strømforsyninger sparer man ikke inn på. Kanskje du burde vurdere en CPU-kjøler? Stock-kjøleren duger, men den yter ikke mer enn den absolutt må. Den kan også støye aldri så lite under belastning. Ellers synes jeg det ser fint ut. Kanskje vurdere et HD6970 med bedre kjøleløsning? Asus HD6970 DCII er f.eks et godt lydløst alternativ. Kortet er dog massivt og vil legge beslag på en del plass. 1 Lenke til kommentar
spot_ Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2011 (endret) Okay, tar til meg det du sier. Endrer minne,skjermkort og strømforsyning. Nye ting: Minne: http://www.dustin.no/kingston-ddr3-hyperx-8gb-1600mhz-cl9-(2x4gb)/product/5010603782(CL8 tar jeg meg råd til da, siden jeg går ned fra 16Gb) Skjermkort: http://www.dustin.no/asus-radeon-hd6970-2gb-dc-gddr5-pci-e-dvi-dp/product/5010550139?intcmp=aredir Strømforsyning: http://www.dustin.no/corsair-hx-750w-atx12v-22-eps12v/product/5010314588?intcmp=aredir Men tror jeg velger å stå med mitt valg på i7, med tanke på framtiden og at den koster kun 300-400,- mer. Så mitt endelige oppsett ser nå slik ut:http://bildr.no/view/1002765 Endret 17. oktober 2011 av eqip Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 (endret) Brikkene du har valgt er CL9 og er dessuten spesifisert til 1.65V som på tross av at det ikke er rapportert om problemer, i utgangspunktet er 0.08V over Intels anbefaling hva RAM-spenning på 1155/Sandy Bridge angår. Velg heller brikkene jeg foreslo. De kjører 1600Mhz på 1.5V og er svært stabile og populære til denne plattformen. Jeg er litt skeptisk til SSD'en du har valgt, hovedsaklig pga. alle problemene med Sandforcekontrolleren den siste tiden. Dog skal dette visstnok fikses relativt enkelt via oppdatering av firmware. Et godt alternativ er f.eks Crucial M4 128GB som ikke bruker Sandforce. Endret 17. oktober 2011 av Komakino 1 Lenke til kommentar
spot_ Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2011 Har du link til de ram brikkene? Så jeg er sikker på at jeg tar rett Crucial M4 128GB er så dyr å kjører vell ikke samme lese\skrive hastighet? Ellers tror jeg at jeg blir fornøyd! bump Lenke til kommentar
tacomodo Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Det er vel også en kjent sak for tiden at Ati ikke akkurat troner på skjermkortfronten. Kanskje også/heller ta en titt på Nvidia 570/580 eller 590 om du er gæren Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Corsair Vengeance 2x4GB 1600Mhz, 1.5V "Low Profile" Det er vel også en kjent sak for tiden at Ati ikke akkurat troner på skjermkortfronten. Kanskje også/heller ta en titt på Nvidia 570/580 eller 590 om du er gæren Kanskje du har lyst til å utdype dette litt? AMD HD6970 yter jo likt med GTX570 som igjen gir godt med ytelse pr. krone i motsetning til GTX580. Hvis man går for et HD6970/570 med god kjøleløsning kan disse også klokkes oppimot GTX580-nivå hvis man føler for det, men det spillet HD6970/570 sliter med vil også GTX580 slite med for å si det sånn. 1 Lenke til kommentar
spot_ Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2011 Corsair Vengeance 2x4GB 1600Mhz, 1.5V "Low Profile" Det er vel også en kjent sak for tiden at Ati ikke akkurat troner på skjermkortfronten. Kanskje også/heller ta en titt på Nvidia 570/580 eller 590 om du er gæren Kanskje du har lyst til å utdype dette litt? AMD HD6970 yter jo likt med GTX570 som igjen gir godt med ytelse pr. krone i motsetning til GTX580. Hvis man går for et HD6970/570 med god kjøleløsning kan disse også klokkes oppimot GTX580-nivå hvis man føler for det, men det spillet HD6970/570 sliter med vil også GTX580 slite med for å si det sånn. Du ser ut til å være veldig aktiv. Så takker veldig mye for hjelpa og kjappe svar. Mitt endelige oppsett vil da se slik ut med hjelp av deg http://bildr.no/view/1003412 Håper jeg ikke har bommet på noe nå bump Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Jo, ser du har byttet til en Green-HDD. Til noenlunde samme pris får du Samsung Spinpoint F3 1TB som er en del kjappere. Dog hvis du i hovedsak skal ha musikk, film etc. på disken kan du bare beholde den du har valgt. Du vil nok forsåvidt ikke rive av deg håret i frustrasjon hvis du legger noen spill på Green-disken heller. Bortsett fra det synes jeg det ser fint ut. Det var det med den CPU-kjøleren da, men den kan du jo smette inn hvis/når du får behov Hvis du vil vurdere det nå er f.eks. CoolerMaster Hyper 212+ en fin liten kjøler som gir deg mye for pengene. 1 Lenke til kommentar
spot_ Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2011 (endret) Jo, ser du har byttet til en Green-HDD. Til noenlunde samme pris får du Samsung Spinpoint F3 1TB som er en del kjappere. Dog hvis du i hovedsak skal ha musikk, film etc. på disken kan du bare beholde den du har valgt. Du vil nok forsåvidt ikke rive av deg håret i frustrasjon hvis du legger noen spill på Green-disken heller. Bortsett fra det synes jeg det ser fint ut. Det var det med den CPU-kjøleren da, men den kan du jo smette inn hvis/når du får behov Hvis du vil vurdere det nå er f.eks. CoolerMaster Hyper 212+ en fin liten kjøler som gir deg mye for pengene. Mener på jeg leste at den disken jeg valgte er kjappere enn Spinpoint F3 jeg? Green-HDD har jo 64Mb Bufferstørrelse mens Spinpoint har 32? Og CPU-kjøler legger jeg bare til når det blir nødvendig, tror ikke dette er nødvendig i begynnelsen. Kanskje jeg bare slenger på noen kabinett vifter istede. Men antar du har rett så da kjører vi på med: http://bildr.no/view/1003471 Bra timing på OCZ oppdatering på SSD: http://www.hardware.no/artikler/sandforce_har_fikset_blaaskjermblemme/102943 Tusen takk for all hjelp! Endret 18. oktober 2011 av eqip Lenke til kommentar
phlake Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Bytt ut harddisken fra Caviar Green til Samsung Spinpoint F3. Regner med du kommer til å installere spill etc på den etter hvert og Caviar Green er best egnet til lagring. Spinpoint F3 er langt raskere. Lenke til kommentar
spot_ Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2011 Bytt ut harddisken fra Caviar Green til Samsung Spinpoint F3. Regner med du kommer til å installere spill etc på den etter hvert og Caviar Green er best egnet til lagring. Spinpoint F3 er langt raskere. Som gjort på siste bilde? Lenke til kommentar
bzim Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Brikkene du har valgt er CL9 og er dessuten spesifisert til 1.65V som på tross av at det ikke er rapportert om problemer, i utgangspunktet er 0.08V over Intels anbefaling hva RAM-spenning på 1155/Sandy Bridge angår. Har selv bestil en oppgraderingspakke med Intels i5-2500k. Minnet de har lagt i pakketilbudet (Kingston) er på 1,65v, så nå ble jeg lettere bekymret når jeg nå leste hva du skrev. Googlet derfor litt og fant bl.a. følgende i "P67 Sandy Bridge-overclocking-guide-beginners" på flg forumadresse http://www.clunk.org.uk/forums/overclocking/39184-p67-sandy-bridge-overclocking-guide-beginners.html Miscellaneous Information. Below are some snippets of information that I suspect will become frequently asked questions, and will be updated regularly: Sandy Bridge has only been around for a short time, but sadly, there is an incredible amount of confusion regarding certain aspects of voltage adjustment. The information below, comes directly from Asus, Gigabyte, Corsair and Intel PMO (Platform Memory Operations), and to the best of my knowledge is 100% correct at the time of writing this. Of course, if any new information comes to light, I will update this section. * Sandy Bridge does not demand only 1.5v modules, it will be perfectly happy with 1.65v modules too. If someone tries to tell you that you must have 1.5v modules, then they are either trying to sell them to you, or they have been reading misinformation, or both! Another point to consider here, is that in your BIOS, if you head to the memory voltage setting, and enter 1.5v, the text will remain white/grey, if you enter 1.65v, it will turn yellow, and it isn't until 1.73v that it turns red, so at the moment, I'd rest assured that 1.65v modules are OK to use, and I have had this confirmed by Asus, Gigabyte and Corsair so far, as soon as I hear from anyone else, I will update this again. * Sandy Bridge does not require there to be a maximum of 0.5v between the VDIMM value and the VCCIO and VCCSA values when 1.65v voltage modules are used. * BCLK Overclocking will not murder your CPU or motherboard. There is absolutely no evidence to support the rumours that adjusting the BCLK upwards on a locked or unlocked CPU will kill/damage it. What will happen, is that the system will become unstable, and you will lose control of things like your hard drive or graphics card, resulting in instability, corruption or the inability to start up properly. As with any overclocking induced instability, simply reduce the overclock and you will find that normality resumes - If you have suffered a SATA problem, then you may have to run your Windows repair console to get the boot loader back. så da puster jeg litt roligere igjen... Lenke til kommentar
spot_ Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 (endret) Kommet til dette til slutt! http://bildr.no/view/1004597 bump Endret 19. oktober 2011 av eqip Lenke til kommentar
Lumpness Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Hvordan er det med dagens skjermkort og plass i midikabinetter ? Må må gå for maxitower for å få plass ? Lenke til kommentar
Loefthal Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Nei, de aller fleste miditower har plass til de aller fleste skjermkort. Lenke til kommentar
spot_ Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 ja, mener på jeg har lest at der er plass til 6970 ihvertfall. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå