Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor mange høyttalere på en forsterker?

Anderspr0

Anbefalte innlegg

Hei. Har en bilforsterker på 700W (JBL GTO7001 700W Amplificateur), skal koble til Polk Audio Basskasse Dobbel 12, og lurer på hvor mange høyttalere jeg kan kjøre på dette? Tenkte på mange av de litt dårlige enn færre av dyre. Kan man feks koble opp 6x300watts høyttalere på bilen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er en MONOforsterker, så den har kun en utgang og er beregnet for å drive basshøyttalere. Du kan koble på så mange basshøyttalere du ønsker bare du passer på å holde deg på 2ohm eller høyere totalt ;)

Jeg regner med at disse andre høyttalerene er vanlige høyttalere, så da er det ingen vits i å koble disse til den forsterkeren. Det er heller ingen vits å kjøpe 3 par høyttalere til feks 1000kr, framfor å kjøpe et bedre sett til 1000kr. Det er ikke nødvendigvis slik at flere høyttalere gir deg bedre lyd, snarere tvert imot. Du har skaffet deg en bra subkasse, og du burde fortsette i den gata, og kjøpe deg et bra frontsett og en egen forsterker til det ;)

Lenke til kommentar

Ok, for å snu det om.

Har en russebil og skal lage en høyttalervegg bak. Tenkte å kjøpe til kanskje 2 subwoofere til, og disse kan kobles til denne MONOforsterkeren?

Skal også dekke veggen med høyttalere, dermed ser det bedre ut med flere, enn ett par her og der :-) Fant noen grønne på en eller annen nettside, som var nedsatt fra 550 til 270, med 300/400W max, husker ikke nøyaktig sammenhengen. Om jeg kjøper 6 av denne, og 2 subwoofere til 1.000/1.500 per, hva mer trenger jeg?

Kan linke disse når jeg kommer hjem, der jeg har det på private maskinen.

Lenke til kommentar

Dette er en MONOforsterker, så den har kun en utgang og er beregnet for å drive basshøyttalere. Du kan koble på så mange basshøyttalere du ønsker bare du passer på å holde deg på 2ohm eller høyere totalt ;)

Jeg regner med at disse andre høyttalerene er vanlige høyttalere, så da er det ingen vits i å koble disse til den forsterkeren. Det er heller ingen vits å kjøpe 3 par høyttalere til feks 1000kr, framfor å kjøpe et bedre sett til 1000kr. Det er ikke nødvendigvis slik at flere høyttalere gir deg bedre lyd, snarere tvert imot. Du har skaffet deg en bra subkasse, og du burde fortsette i den gata, og kjøpe deg et bra frontsett og en egen forsterker til det ;)

Hva trenger mer om jeg feks kjøper til dette?

6x http://eltema.no/products/1617-fence-xo-rst-69364.aspx

2x http://eltema.no/products/1009-boss-subwoofer-12-cx124dvc.aspx

:-)

Lenke til kommentar

Du trenger en sånn (helst litt større). Det der er flott om du vil ha noen ulyder til å holde kattene unna med, eller plage andre med. Siden det er russebil du skal ha utstyr til, hvorfor ikke henvende deg til noen butikker å spørre om de vil være med på sponsing? Du skal ikke mye opp i pris for å få tak i noe som spiller veldig mye bedre enn det der. Dobbelt så mange dårlige elementer spiller ikke dobbelt så bra, de spiller dobbelt så dårlig. Så gå heller for færre, men bedre, elementer.

Endret av >Jonas<
Lenke til kommentar

:glare:

Poenget er IKKE å spille dobbelt så bra lyd med å ha flere, det er bare for å fylle mere plass. Så vi ikke har en vegg på 200x150cm med to dyre høyttalere og en subwoofer. Skjønner? ;b Evt. link meg noen på nett.

OG helst svar på spørsmålen. Se bort fra prisen, du kan gjerne tenke deg at de er 10 ganger så dyre, bare hva mer trenger jeg med slike komponenter?

Lenke til kommentar

Du må regne med å få slike svar når du kommer med det dårligste penger kan kjøpe, og du ikke skjønner hva vi prater om. Hva er vitsen med å ha masse høyttalere som spiller helt jævlig, når du kan montere et par som spiller mange ganger bedre??

Men for å svare deg, så trenger du forsterker til høyttalerene ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...