Gå til innhold

Photoshop-utskrifter blir altfor mørke

Anbefalte innlegg

Jeg prøver å skrive ut bilder på min Epson Stylus Photo R285 fra photoshop cs5.1, men det blir altfor mørkt. Bildene ser fine ut i utgangspunktet, jeg velger auto toner og kontrast og farger og skriv ut, og det som kommer ut er så mørkt at det ikke ligner grisen. Printer jeg samme bilde fra et annet program, ser utskriften ut som det som vises på skjermen. Hvorfor printer photoshop så vanvittig mørkt? Har søkt etter info om problemet, men finner bare svar fra eksperter som egentlig bare fnyser av hvor teit folk er som har et slikt problem, og ikke kommer med noen løsning eller forklaring. "Har du kalibrert skjermen?" er en gjenganger. Jeg har aldri kalibrert skjermen, og har aldri hatt dette problemet før, og problemet finnes også kun i photoshop. Er det kun photoshop som kan se at skjermen min ikke er kalibrert, og straffer meg for det? Midlertidig løsning er å behandle bildene i photoshop og skrive ut med annen software. Men har helst lyst å brukt photoshop til utskriften også. Noen som har noen gode tips til hvordan å få photoshop til å skrive ut bilder uten at de blir altfor mørke?

Kan legge til at jeg prøvde å lysne bildene, bare for å se om jeg fikk noe bedre resultat. Resultatet, i min oppfatning, var like mørke bilder, men nå var de kornete og full av støy i tillegg.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette skal vi få til.

PhotoShop stiller nok større krav til kalibrering av skjermen enn andre programmer, men slik du beskriver feilen tror jeg ikke at det er det som er årsaken.

Men for å være helt sikre her nå:

Det bildet som ble for mørkt i Photoshop, henter du inn i f eks Word og skriver det ut der.

Beskriv forskjellen på de to utskriftene.

Beskriv også forskjellen på det du ser på skjermen i PS og i Word, ser bildene identiske ut?

Lenke til kommentar

Først må du sjekke at du har samme fargerom hele veien fra kamera til skriver, enkleste er og bruke fargerom SRGB.

Og skriver du ut direkte fra Cs5, eller lagrer du bildet for utskrift ?, da er det viktig at du har de riktige innstillingene for utskrift.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Jeg printet fra windows photo viewer. Bildene ser identiske ut i photoshop og windows photo viewer. Utskriften fra windows photo viewer er tilnærmet lik det som vises på skjermen i photoshop og windows photo viewer. Det er nok litt mørkere der også, men i forhold til photoshop er det veldig stor forskjell. Jeg har ikke bildene foran meg her nå, men eneste beskrivelsen jeg kan komme med er at photoshop gir en veldig mørk utskrift.

Photoshop sier sRGB, og jeg skriver direkte ut, uten noen lagring for utskrift.

Endret av bo1e
Lenke til kommentar

Har lignende problemer med Epson 3880 (som beskrevet i en annen tråd). Utskriftene av nøyaktig samme bildefil blir ulike skrevet ut via forskjellige programvare. Forskjellene ligger både i farger og lys, men mest er det graden av for mørkt som er hovedproblemet. Jeg bruker pc og har forstått av andre at problemet er mye mindre på mac - ihvertfall for 3880.

Det som blir nærmest korrekt er faktisk å skrive ut direkte fra windows utforsker. Men selv det er en tanke og 3 for mørkt. Det jeg gjør er å velge at printerprogramvaren forhåndsviser bildet før utskrift, deretter velger jeg å korrigere lyset med pluss 10-20, men selv da er det et lotteri angående resultatet. Det er en forbannelse å måtte vrake annenhver A2 print pga feil farger og for mørke toner.

Etter min mening blir det for enkelt å bare skylde på ukalibrert skjerm, og hvilken programvare skal man så kalibrere etter? Man får ulike resultater alt etter programvare. Selv har jeg liten lyst til å måtte binde meg kun til en programvare. Men dersom du bruker kun PS så antar jeg at det er ingen vei utenom å kalibrere skjermen med PS.

Disse problemene har jeg aldri før hatt med andre skrivere, og jeg har hatt flere, i hovedsak fra Canon og har latt dets programvare styre.

Tor

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke dette problemet i tidligere versjoner av photoshop heller. Jeg kan ikke komme på andre ting som har endret seg. Jeg brukte denne printeren med windows 7 og en eldre versjon av photoshop tidligere. Husker ikke akkurat hvilken versjon det var. Sikkert en av de første Photoshop CS-versjonene. Og da var ikke dette noe problem.

Lenke til kommentar

Dette har nok med kombinasjonen PS fargekontroll, Proofing og oppsett i driveren. Jeg testet litt i går med min Canon skriver, dersom jeg lot printerdriveren styre fargene ble resultate ille, feil farger, himmel ble grønnaktig og bildet veldig blasst. Så snart jeg slo av fargestyingen i driver ble resultatet på skjerm og utstkrift veldig likt.

I driveren på min canon kan jeg også legge inn (Normal/Bright/dark) i manuell fargestyring, det ser ut som dette har innvirkning selv om farestyringen i driveren er slått av. Fikk best resultat med Bright.

Printing er er vrient fag..

/Blouberg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...