NeEeO Skrevet 20. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 20. oktober 2011 Hei igjen, Jeg trenger virkelig hjelp..når man ser det i Word er alt rotete, når man ser på det i Libreoffice er alt fint. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Hvilket fil-format åpner du i hvilket program? Hvert program har sitt filformat, og å åpne det andre programmets filformat kan by på problemer, slik du beskriver. Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2011 He Abigor Jeg åpne først filen i Libreoffice, der lagrer jeg filen som "Microsoft Word 2007/2010.Xml" Så går jeg i MS word 2010 Profssional plus, der er det heeeelt rotete. Lenke til kommentar
Abigor Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Da vet jeg hva som har skjedd. Libre Office har gjort en dårlig jobb med å lagre dokumentet som xml. Lenke til kommentar
Flodec Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Hva består det dokumentet ditt av? Jeg har aldri hatt problemer med libreoffice/openoffice, men nå har jeg ikke brukt det til annet enn tekst, presentasjoner og regneark. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Anbefaler da at du heller lagrer i doc format. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Noen spesiell grunn til at du lagrer i .xml? Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Du har kanskje funne ut dette allereie, men eg nemner det likevel. Jeg mener vis du er i MS Office. Også ser du ett ark foran deg, Der er det ikke en rute i arket. Mens i Libreoffice på arket er det en rute. Det føles ut som om det er begrenset om hvor på arket du kn skrive. Også oppsettet, vannskelig å lage overskrifter..osv føler at det er noe som mangler. Det er begrensa kor på arket du kan skrive, òg i Word. Forskjellen er at LibreOffice (og OOo) som standard viser deg kor margane er. Om du ikkje liker det, skru det av ved å velge Vis --> Tekstgrenser. Overskrifter er det veldig enkelt å lage. LibreOffice definerer ti nivå av overskrifter (meir enn ein treng ...), der du aktiverer dei tre fyrste med Ctrl + 1, Ctrl + 2 og Ctrl + 3. Det vil seie, når du skal ha eit nytt kapittel, trykk enter so markøren kjem på ei tom linje, trykk Ctrl + 1, og skriv overskrifta. Når du trykker enter, vil du gå attende til «vanleg tekst». Alle dei ulike stilane har du tilgang til via stilbehandlaren, som du kan opne t.d. ved å trykke på F11. Her finn du alle dei ulike typane stilar (avsnittsstilar, sidestilar osb.). Overskriftene er avsnittsstilar, som du ser ved å klikke på knappen øvst, heilt til venstre, i stilbehandlaren. Om du vil endre på korleis ei overskrift ser ut, redigerer du den aktuelle stilen, ved å høgreklikke og velge Rediger. 1 Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Har brukt openoffice lenge men er usikker på om det foreløpig er nødvendig å bytte. Såvidt jeg ser så er ikoner, navn, installasjon med å pakke opp filer osv helt likt både i openoffice og libreoffice. En "gammel" stabil openoffice er kanskje bedre enn en ny libreoffice? Det jeg savner litt i openoffice er følgende: 1 -I writer kan man lagre som word 97, 2000, xp. Kunne tenkt meg en oppdatering der slik at man fikk lagret som de nye docx (fra office 2007) og tilsvarende i excel og powerpoint. 2 -I openoffice har man endel valg som bl.a går på støtte for eldre format (staroffice) og å la explorer støtte office. Vet ikke om libre office støtter disse valgene likt som openoffice? 3 -Jeg kunne tenkt meg muligheten til å velge default lagring som .doc elelr .docx i writer isteden for .odf. Samme med calc, impress og draw. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 I første release er vel libreoffice helt lik openoffice. Eneste forskjellen er branding. Lenke til kommentar
Torbjørn T. Skrevet 4. november 2011 Del Skrevet 4. november 2011 Trur LibreOffice tok med ein del patchar frå Go-OO. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Trodde heller ikke libreoffice folka kunne ta med seg utseende på ikoner og navn, innhold osv fra openoffice når de lagde ny versjon. Omtrent som om en cola ansatt hadde tatt med seg oppskriften på coka cola og laget koka kola. Lurer også på hva som skjer med openoffice nå. SÅ like produkter er vel uholdbart. Hadde vært ok om de shinet opp brukergrensesnittet litt også. oo var ikke så ulike office xp, men etetr at office 2007 og nyere kom ble oo veldig gammeldags. libre ser ikke så ulikt oo. Lurer også på stavekontroll og slikt. Dette ble lastet ned som addons i oo. Brukes samme på libre? Stememr det at libre er videreutviklingen av oo, elelr må man se på det som to helt separate ting? Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 (endret) Trodde heller ikke libreoffice folka kunne ta med seg utseende på ikoner og navn, innhold osv fra openoffice når de lagde ny versjon. Omtrent som om en cola ansatt hadde tatt med seg oppskriften på coka cola og laget koka kola. Lurer også på hva som skjer med openoffice nå. SÅ like produkter er vel uholdbart. Hadde vært ok om de shinet opp brukergrensesnittet litt også. oo var ikke så ulike office xp, men etetr at office 2007 og nyere kom ble oo veldig gammeldags. libre ser ikke så ulikt oo. De kan fordi produktet er open source. Lurer også på stavekontroll og slikt. Dette ble lastet ned som addons i oo. Brukes samme på libre? Igjen, programmene deler nesten all kode. Stememr det at libre er videreutviklingen av oo, elelr må man se på det som to helt separate ting? Libre er en fork, dvs en avgrening. Det skjedde etter at Oracle kjøpte Sun og dermed overtok styringen på prosjektet. Frykten var at Oracle skal gjøre det hele langt kjipere. edit: http://www.zdnet.com/blog/open-source/oracle-gives-openoffice-to-apache/9035 Endret 5. november 2011 av Lycantrophe Lenke til kommentar
NeEeO Skrevet 5. november 2011 Forfatter Del Skrevet 5. november 2011 Vel, da byttet jeg OS til W7 igjen -.- Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Følg med, Apache styrer nå Open Office og ikke Oracle. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Openoffice har fungert helt greit til mitt bruk og jeg begynte å bruke det etter at det fikk støtte for å åpne docx filer. Savner fortsatt muligheten til å lagre i nyere microsoft office format, 97, 2000, xp er nå engang veldig gammelt og en oppshining av utseendet hadde også vært kjekt nå som folk velger program etter utseendet. Det har vært stille i oo leiren lenge nå, hadde forventet at nye eiere kom ut med en 4.0 versjon hvor alt var nytt, men nå ser det mer glemt ut. Heller ingen info om kommende utvikling. Den engelske versjonen fikk vel også en oppdatering som den norske versjonen ennå ikke har fått? Fortsatt 3.2.1 på norsk. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 For de som bruker windows og ikke har råd til en full office lisens anbefaler jeg kingsoft office, finnes en gratis utgave med alle funksjoner som en ønsker seg og om en vil ha litt ekstra så koster det 70 dollar. http://www.kingsoftstore.com/kingsoft-office-freeware.html Lenke til kommentar
Malvado Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Personlig har jeg brukt både Libreoffice og Openoffice her og må personlig si at jeg føler at Libreoffice har et par fordeler i forhold til Oo , spesielt når det gjelder å lagre dokumenter i flere formater eller som er mer kompatible , I alle fall i forhold til de versjonene jeg har testet ut. Styrer selvsagt godt unna MS office , hovedsakelig fordi det koster penger og at jeg får gjort det jeg behøver i Oo eller LibreOffice. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 Microsoft office ble veldig bra fra 2007 utgaven med masse innebygde maler, clipart, mulighet til å kryssbruke funksjoner i de ulike delene og en generelt brukervennlig layout. Synes derfor ms office er den beste pakken hvis man skal gjøre noe mer enn å skrive et brev eller lage et enkelt regneark. Enkelte dokumenter man skriver vil man pynte med clipart og slikt, og menyene er mer laget for uvitende enn proffe. Bare det å snu arket i openoffice gjør at man må tenke annerledes, og det er ikke en selvfølge for en uerfaren at det ligger under format når formatering for en nybegynner betyr noe helt annet. Samme når man får powerpoint saker tilsendt. I office er det bare å klikke på fremvisingen for å bla, i openoffice må man først velge lysbildefremvising. Småting når man blir vant med tenkemåten, men dise tingene føles mer smooth i ms office. Etter hvert som både win og office er blitt shinet opp med flott grafikk, så føles også oo gammelt og grått. For meg som er mest opptatt av funksjon så spiller det liten rolle. For andre er det nok til å unngå det. Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 6. november 2011 Del Skrevet 6. november 2011 (endret) Microsoft office ble veldig bra fra 2007 utgaven med masse innebygde maler, clipart, mulighet til å kryssbruke funksjoner i de ulike delene og en generelt brukervennlig layout. Synes derfor ms office er den beste pakken hvis man skal gjøre noe mer enn å skrive et brev eller lage et enkelt regneark. For min egen del synes jeg Office faller litt mellom to stoler. Til produksjon av store mengder tekst synes jeg ikke Office Word (brukte 2010 en tre måneders tid i jobbsammenheng) er konsekvent nok og mangler også en del automatiseringer, så da bruker jeg heller LaTeX-verktøy. Til produksjon av brev og andre enkle ting er det som du sier tilstrekkelig med OpenOffice/LibreOffice. Til fancy grafiske trykksaker har jeg også forstått at det finnes langt bedre verktøy enn Office. Endret 6. november 2011 av endrebjo Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå