Gå til innhold

Lære meg til å like grønnsaker -.-

Anbefalte innlegg

Hei, er av den typen som ikke er særlig begeistret for grønnsaker. Mange sier at man liker det ettersom man blir eldre, men nå er jeg 20 år og er drita lei av å ikke like grønnsaker. Så det jeg lurer på om noen har noen tips og triks for å lære seg å like disse grønne hærlighetene?

Tenker meg til å begynne med noen enkle matretter med f. eks bare en grønnsak til. Noen som har tips til matretter her?

Sopp hærer jeg ikke så vennligst ikke anbefal meg dette, er enda ikke klar for det :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Gulrøtter er jo tasty til fisk. Har ikke så mye tilovers for kål, erter, kålrabi, blomkål og den slags triste greier. Disse grønnsakene bruker man jo stort sett til mer typiske retter som kjøttkaker, div. viltkjøtt, og generell husmannskost. Ganske traust mat. Husk at mye næring forsvinner ved koking av grønnsaker, så det er egentlig lite poeng med det. Gulrøtter er en av de få som faktisk har godt av koking, sett fra et næringsmiddelperspektiv.

Men salater med friske greier som agurk, tomat, mais, purreløk og den slags kan man jo bruke til mye. Spiser du burger eller tako med div. grønnsaker så ser jeg ikke hvorfor du ikke kan spise dette til andre retter. Salater går jo som tilbehør det meste der ute av mat.

Lenke til kommentar

Spis kokte grønnsaker det smaker ikke så kraftig

Jeg ville snudd på det og brukt raspede gulrøtter, alfa-alfa, sukkererter, friske tomater, frisk paprika, frisk agurk, eller halve stekte tomater til biffen.

Dampet broccoli og/eller blomkål med en god klatt smør er også smakfult.

Grønsaker er så mye mer enn ihjelkokte rotfrukter.

Endret av StoreMyen
Lenke til kommentar

Nydelige greier :)

Spiser sjeldent burger og taco med grønnsaker fordi jeg ikke liker det. Men hender jeg klarer å presse i meg det. Får sånne brekninger av noen grønnsaker og det er helt forfærdelig. Blomkål rører jeg ikke engang i med pinne siden jeg fikk skrekken fra å spise dette i heimkunnskapen i syvende klasse. Samme med fisk egentlig, men det er jeg begynt å like igjen med årene etter.

Hvis jeg skulle lage en enkel salat uten for mye rariter i, hvordan skal jeg lage det?

Rå gullrot har jeg vel alltid likt, men spiser lite av det. Raspede gullrøtter brukte av være favoritt tilbehøret til fisk tror jeg når jeg var liten. Surkål til koteletter likt jeg også før, men har mistet smaken på det.

Grovetussen, tror sannelig jeg skal prøve det du anbefaler :)

Kom gjerne med flere forslag :) Og hvordan oppevares grønnsakene deres?

Lenke til kommentar

Grønnsaker i wok er et bra tips tror jeg ja.

Mye av årsaken til at du ikke liker grønnsaker er nok psykisk.

Det er jo så mye forskjellig så det er egentlig umulig å si at man ikke liker grønnsaker.

Kan godt forstå at enkelte får en slik "fobie" og ikke klarer å spise.

Kan komme av konsistens eller en engangsopplevelse.

Vil tippe du er ganske skeptisk når du vet det er noe "grønt" i maten. Og venter på å få en fæl smak/opplevlse mens du tygger.

Vil tro at en sprø grønnsak frister mer en en bløt litt vassen, og da er asiatisk mat tingen.

Da med en del smak og krydder kansje.

Hvis du vil teste sopp en gang så bruk den f.eks. finhakket og sprøstekt i saus.

Og ikke alle like alle grønnsaker og alle typer sopper.

Tips til en enkel matrett :

Stekt ris 1 porsjon:

1 porsjon kokt ris (eks. jasmin).

1 kylling filet

1/2 paprika

1/2 løk

1 egg (bland plomme og hvite godt med salt og pepper)

1 dl. fløte

1 boks mais ( trenger ikke hele til en porsjon)

Kok risen i en egen gryte. Hakk kyllingen i små biter og stek i panne. Krydre godt med det du vill. (hvitløkpulver, korriander, grillkrydder e.l.) Ha i grønnsakene og stek de litt. (1 min).

Tilsett fløte. Bland og la bli varmt.

Legg kyllingen med grønnsaker i en bolle. Hell risen over i stekepannen og ha over eggerøren og bland godt mens dette stekes slik at eggerøren fordeles jevnt og ikke stekes i store klumper. Ha i mais.

Stek i 1-2 min. Ha i kylling og grønnsaksblandingen. Vend det sammen og server.

Serveres gjerne med litt brød. eller en asiatisk snaks som rekeships.

bạn đang chào đón

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...