LMH1 Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 cyclo: Jeg er enig i at linux egner seg bedre på minilaptop/Mobil, ofte er behovet minimalt og man får glede av den platformen. Fikk lyst å kjøpe linuxmobil neste gang, som ikke er android basert. Helt uten commandoer, men er stabil nok å kunne konkurre mot apple. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Om du MÅ bruke shell 80% av tiden har du et ganske spesielt mønster. 3 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Veldig pen dos skjerm? Nå skal jeg ikke mobbe, de som kun bruker dos skjerm er jo bland de flinkeste av norges befolkning Men jeg forstår at de fleste ikke har tid eller lyst å leve på 80 tallet. For det første er det absurd å kalle *nix-terminalen en «dos skjerm». Forskjellen på «en dos skjerm» og *nix-terminalen er enorm. De har vell stort sett det til felles at de er en CLI, men der stanser det også. Videre så er det skjermskuddet ditt stygt som bare juling. Standardterminalen i de fleste distribusjoner i dag er akkurat det, men det behøver ikke være sånn. Bare det å øke til 256 farger og velge et fornuftig farge-«scheme» gjør utrolig mye. Forøvrig så vil et pent og musesentrisk GUI naturligvis være en fordel for de som ikke bryr seg særlig om effektivitet, men liker å se på pene ting og ha pene effekter. Personlig er jeg ikke så opptatt av slikt, jeg foretrekker å jobbe effektivt fremfor å ha pene ting å se på. Slik ser skrivebordet mitt ut: 2 Lenke til kommentar
enixitan Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Hvordan kan linux være bedre ellers? Det er neppe ennå ikke løgn å si 80% av linux er commandoer. Kva er Linux i denne samanhengen? Bruksmønster? Kjerna? Noko heilt anna? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Er der løgn å si at linux ikke egner seg for kravstore bruker? Altså er opptatt av å ha et nyeste og det beste? Støtter linux 3d effekter? nvidia 3d vision tecnology? Har en mistanke selv på nyeste powerpack 2012 at jeg må skrive veldig mye coding i shell for å faktisk aktivere en slik funksjon på bluerayfilmene og spillene jeg måtte kjøpe. Fikk lyst på de brillene når neste versjon kommer, men er i tvil om dere mener de vil virke i løp av dette året? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Hvordan kan linux være bedre ellers? Det er neppe ennå ikke løgn å si 80% av linux er commandoer. Kva er Linux i denne samanhengen? Bruksmønster? Kjerna? Noko heilt anna? Jeg ser som de fleste Linux (Som en distribusjon) i disse tilfellene mener jeg nok Arch, Ghetto, FreeBDS og andre som kan kalles "Linux is the old unix". Selvsagt har vi brukervennlig distribusjoner også, men for å være brukervennlig må disse også være stabile på de fleste maskiner også. Er bare å innrømme at linux ikke funger på 90% av maskinvare på markedet en gang. ATI gjør det spessielt dårlig på skjermkort. Nvidia funger delevis uten om spilling. Intel er nok de som funger best sammenlignet med funksjoner. Endret 24. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 cyclo: Tror du forstår hva jeg sikter til selv om linux hadde hatt 500 000 000 forskjellige commandoer. Mens Dos bare hadde hatt 40 000 komandoer, betyr det ikke at linux er noe bedre når det baseres på er veldig lavnivå system. Kan du heller ikke programmere i linux i steden? slik at vi får flere GUI funksjoner en command funksjoner. At linux kan skrive ut tekst i 256 farger spiller jo også liten rolle. Lenke til kommentar
DCG Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Hvordan kan linux være bedre ellers? Det er neppe ennå ikke løgn å si 80% av linux er commandoer. Kva er Linux i denne samanhengen? Bruksmønster? Kjerna? Noko heilt anna? Jeg ser som de fleste Linux (Som en distribusjon) i disse tilfellene mener jeg nok Arch, Ghetto, FreeBDS og andre som kan kalles "Linux is the old unix". Selvsagt har vi brukervennlig distribusjoner også, men for å være brukervennlig må disse også være stabile på de fleste maskiner også. Ghetto, er det noe nytt som har kommet for minoriteter? Forresten så mener du vel også FreeBSD, som forøvring ikke er Linux. 2 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Hvordan kan linux være bedre ellers? Det er neppe ennå ikke løgn å si 80% av linux er commandoer. Skal man sette seg i linux, er det commandoer det gjelder? Hvis noen klarer å motbevise det, er disse flinke. Er enig at å google hver ting jeg skal gjøre i terminal er årsaken til jeg bytter distribusjon. Her blandes det epler og pærer. At hverdagen til en såkalt «power user» består i mye bruk av terminal, kommandoer og hurtigtaster stemmer helt klart. Personlig består min hverdag av stort sett 100% av dette, og jeg irriterer meg grønn de få gangene jeg er nødt for å dille med «rotta» og trykke på pene GUI-knapper. Det er unødvendig, lite effektivt og bare trist. Men, jeg kjenner også flere som bruker GNU/Linux-maskiner som aldri har brukt terminal, og sannsynligvis ikke engang vet hva terminalen er. Uansett kan du ikke blande sammen disse to rollene. Ønsker du å være en «power-user» er du pukka nødt for å lære deg hvordan ting gjøres på en fornuftig måte. Du kan ikke få både i pose og sekk. Å forkaste GNU/Linux fordi du ønsker å være en «power user» men ikke ønsker å lære deg noe som helst men snarere oppleve hverdagen til en «casual user» blir bare feil. På samme måte kan man ikke forvente å være en «hardware guru» uten å måtte sette seg inn i hvordan ting fungerer, skru, knote og herje (noe jeg personlig har begynt å sky som pesten). Man kan ikke være en «hardware guru» samtidig som man ikke ønsker å lære noe om hardware eller ta den skitne jobben det er å mekke på hardware. Jeg gidder ikke. Jeg tar en fiks ferdig boks over noe jeg er nødt for å skru på selv når det er mulig. Men jeg klager heller ikke over at jeg ikke kan gjøre ting som en «hardware guru» uten å være nettopp det. 3 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Hva er forskjellen på unix/linux som baseres på unix? Kan være komandolinjen er mere viktig? Innrømmer at jeg ser Arch, Ghetto og FreeBDS som like vansklige. Uansett begynner vi å bevege oss litt unna tema nå. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Jeg skal definitivt lage en distro som heter ghetto linux. 3 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Hva svarte har utvikingsplattformen med hvor faglig spennende noe er å lage? Plattform kan ha ganske mye å gjøre med hvor spennende man finner et prosjekt. Personlig ville jeg for eksempel hatt store problemer med å jobbe med et ruby-basert prosjekt, ganske enkelt fordi jeg hater ruby. For ikke å nevne den absurde pakkebehandleren ruby er bundlet med, som jeg er overbevist er laget ene og alene for å torturere folk. Hadde samme prosjektet vært java-basert, så hadde jeg ikke hatt problemer. Ikke fordi java er yndingsspråket (faktisk syns jeg java er ganske utrivelig), men jeg plages ikke av java i den grad som jeg plages av ruby, og dermed ville selve hva selve prosjektet består av være det avgjørende. Naturligvis er det absolutt beste om man kan jobbe med et kjempespennende prosjekt på den platformen man trives best med. Men å avfeie platform som uvesentlig for hvor godt man trives med et prosjekt er veldig feil. Men han avfeide .NET prosjekter som kjedelige i forhold til "Linux" prosjekter, som er en helt absurd generalisering. 1 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 cyclo: Tror du forstår hva jeg sikter til selv om linux hadde hatt 500 000 000 forskjellige commandoer. Mens Dos bare hadde hatt 40 000 komandoer, betyr det ikke at linux er noe bedre når det baseres på er veldig lavnivå system. Kan du heller ikke programmere i linux i steden? slik at vi får flere GUI funksjoner en command funksjoner. At linux kan skrive ut tekst i 256 farger spiller jo også liten rolle. Nei, jeg tror ikke jeg forstår hva du sikter til. Ei heller tror jeg du forstår hva jeg påpekte. Hvor mange ulike kommandoer man kan bruker har absolutt ingenting med saken å gjøre. *nix-terminalen er et kraftig verktøy med enormt mange geniale hjelpemidler (piping for eksempel er alfa og omega. Den dagen noen klarer å lage noe tilsvarende for GUI (det skjer ikke) kunne jeg nesten vurdere å bruke GUI). DOS-shellet derimot var en amatørmessig vits sammenlignet med *nix-terminalen. 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Her blandes det epler og pærer. At hverdagen til en såkalt «power user» består i mye bruk av terminal, kommandoer og hurtigtaster stemmer helt klart. Personlig består min hverdag av stort sett 100% av dette, og jeg irriterer meg grønn de få gangene jeg er nødt for å dille med «rotta» og trykke på pene GUI-knapper. Det er unødvendig, lite effektivt og bare trist. For å være ærlig så forstår jeg godt å være poweruser har både fordeler/ulemper. Men som i mitt tilfelle, ville jeg vært poweruser i 4 timer per dag mist om jeg skulle tilpasse linux heletiden, i noen tilfeller (Hender) har jeg knapt peiling på hva jeg driver med, så da ender jeg med å installere linux igjen, bare fordi jeg roter det hele til med få pakker, en ny bootloader for linux som skal redusere oppstartstiden med 40% med nye SSD disker basert på sata 600. Men under den utfordringen er det fort gjort å gjøre noe feil, ups så finner man ikke oppstartslasteren igjen. Så å si at man som privatperson ikke slipper unna "power user" da har man enten ansatt en person som tar seg av configurering eller er nerd med fritidsproblemer. For å ikke snakke hvor enkelt der er sammenlignet med windows å oppdatere firmware på SSD gjennom linux? Muligens det er bare intel det er mulig på? Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 Men han avfeide .NET prosjekter som kjedelige i forhold til "Linux" prosjekter, som er en helt absurd generalisering. Jeg oppfattet det ikke som en generalisering i det hele tatt men som en personlig observasjon. En observasjon jeg er enig i. Jeg ville tatt en GNU/Linux-prosjekt fremfor et .NET-prosjekt når som helst. Og jeg vet med sikkerhet at du ikke ville gjort det . At man ikke spesifiserer at noe er en personlig observasjon er ikke det samme som å «generalisere». Om jeg sier at «og epler smaker jo bedre enn pærer» så er ikke det en «absurd generalisering». 2 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Nei, jeg tror ikke jeg forstår hva du sikter til. Ei heller tror jeg du forstår hva jeg påpekte. Hvor mange ulike kommandoer man kan bruker har absolutt ingenting med saken å gjøre. *nix-terminalen er et kraftig verktøy med enormt mange geniale hjelpemidler (piping for eksempel er alfa og omega. Den dagen noen klarer å lage noe tilsvarende for GUI (det skjer ikke) kunne jeg nesten vurdere å bruke GUI). DOS-shellet derimot var en amatørmessig vits sammenlignet med *nix-terminalen. Hvis du klarer å huske alle kommandoer for 8 forskjellige distribusjoner inkludert alle pakkebehandlere etc da må du har langt større og raskere hukommelse, en hva en OCZ vertech 3 128 GB SSD har fysisk kapasitet til å klare. Muligens linux kommandoer er effektive hvis man husker disse, men jeg klarer knapt å huske en liten håndfull av de over lengere periode, det tror jeg også langt flere en meg sliter med. Endret 24. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Men han avfeide .NET prosjekter som kjedelige i forhold til "Linux" prosjekter, som er en helt absurd generalisering. Jeg oppfattet det ikke som en generalisering i det hele tatt men som en personlig observasjon. En observasjon jeg er enig i. Jeg ville tatt en GNU/Linux-prosjekt fremfor et .NET-prosjekt når som helst. Og jeg vet med sikkerhet at du ikke ville gjort det . At man ikke spesifiserer at noe er en personlig observasjon er ikke det samme som å «generalisere». Om jeg sier at «og epler smaker jo bedre enn pærer» så er ikke det en «absurd generalisering». Absolutt ikke. Det finnes et hudnretalls forskjellige programmeringsspråk du kan benytte, og det brukes til å skrive alt fra operativsystem til nettsider, til compilere og virtuelle maskiner. At du bruker ".NET" forteller absolutt ingen ting om det faglige innholdet. Det er bare en indirekte antydning om at han foretrekker Linux fremfor Windows. Dog å skrive et program for .NET utelukker ikke at du gjøre det under, eller engang for Linux. Endret 24. oktober 2011 av GeirGrusom 1 Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Nå brukes nok C, C++ til operativsystemer i dag. Inkludert linux. .net og C# brukes mest til webapplikasjoner ennå? Nå er vel det slik at kun C programmeringspråket og java er et felles programmeringspråk som kan brukes for alle? Ikke rart at microsoft velger sine egne? Endret 24. oktober 2011 av LMH1 Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 For å være ærlig så forstår jeg godt å være poweruser har både fordeler/ulemper. Men som i mitt tilfelle, ville jeg vært poweruser i 4 timer per dag mist om jeg skulle tilpasse linux heletiden, i noen tilfeller (Hender) har jeg knapt peiling på hva jeg driver med, så da ender jeg med å installere linux igjen, bare fordi jeg roter det hele til med få pakker, en ny bootloader for linux som skal redusere oppstartstiden med 40% med nye SSD disker basert på sata 600. Men under den utfordringen er det fort gjort å gjøre noe feil, ups så finner man ikke oppstartslasteren igjen. Så å si at man som privatperson ikke slipper unna "power user" da har man enten ansatt en person som tar seg av configurering eller er nerd med fritidsproblemer. For å ikke snakke hvor enkelt der er sammenlignet med windows å oppdatere firmware på SSD gjennom linux? Muligens det er bare intel det er mulig på? Jeg tror feilen du gjør her er å ta din egen situasjon og likestille den med en «vanlig bruker». En vanlig bruker bryr seg døyten om det finnes en bootloader som skal redusere oppstartstiden med 40% med nye SSD disker. En vanlig bruker benytter seg av nettleseren, en epostklient, en nettpratklient, «office»-programvare, kanskje en teksteditor, spill (hvor GNU/Linux kan komme veldig til kort), PIM-programvare, etc. En vanlig bruker bryr seg fint lite om det er mulig å boote maskinen litt raskere ved å installere masse rart, ei heller bryr de seg om det finnes en ny alpha-firmware til skjermkortet som rendrer polygoner 0.1 promille raskere. Jeg vil hevde at du er av en type bruker (som det finnes veldig mange av her på forumet), som ønsker å gjøre en del av tingene som «power users» ofte gjør, men uten å gidde å lære det eller bruke tid på å finne ut av saker og ting. Og det er absolutt ikke noe galt med det, men det betyr nok også at GNU/Linux på ingen som helst måte er for deg. Windows passer nok langt bedre til ditt formål.Derimot er det noe galt med å forkaste et helt OS fordi det ikke passer for en selv med den argumentasjonen at det ikke passer for en vanlig bruker når en selv langt fra er en vanlig bruker. Vi har alle vår ønsker og behov, og når de ønskene og behovene ikke fullbyrdes av et produkt, en tjeneste eller en programvare, så betyr ikke det at den programvaren er «dårlig», «ikke moden», «ikke for den vanlige bruker», eller lignende. Det betyr ganske enkelt at det ikke passer for en selv. Det er veldig fort gjort å tro å forglemme seg og plassere seg selv i rollen som «vanlig bruker», men er man såpass opptatt av noe at man faktisk havner i en situasjon hvor det er på sin plass å diskutere hva en «vanlig bruker» er, så er det faktisk veldig sjeldent at man i realiteten er en «vanlig bruker». Man er spesielt interessert. Et lite eksempel: Jeg er veldig glad i å lese. Jeg leser stort sett engelsk faglitteratur og engelsk skjønnnlitteratur. Faglitteraturen kan gjerne være på norsk, men ikke skjønnlitteraturen. Jeg _hater_ norsk skjønnlitteratur. Jeg syns det aller meste er dårlig skrevet, trivielt, platt og kjedelig. Nå kunne jeg reagert ved å si at «norsk skjønnlitteratur passer ikke for den vanlige leser og er bare for spesielt interesserte», men jeg gjør ikke det, ganske enkelt fordi, selv om jeg naturligvis opplever meg selv om en «vanlig leser», så er jeg også bevist på at jeg egentlig ikke er det. 4 Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 24. oktober 2011 Del Skrevet 24. oktober 2011 (endret) Nå brukes nok C, C++ til operativsystemer i dag. Inkludert linux. .net og C# brukes mest til webapplikasjoner ennå? C og C++ er mest vanlig ja, men Cosmos er et operativsystem skrevet i C#. Det finnes flere også. Selv benytter jeg .NET på jobben for å skrive et kalibrering og konfigureringsverktøy for servomotorer. Noe av jobben har vært kommunikasjonsprotokoller, men det jeg fant mest faglig interessant var å skrive en compiler for BASIC (BASIC er vanlig i servo-bransjen grunnet at de største leverandørene benytter det) for at brukerne skal kunne skrive egne programmer som kjører på servomotoren. .NET brukes til alt mulig. Webutvikling er en liten del av det. Nå er vel det slik at kun C programmeringspråket og java er et felles programmeringspråk som kan brukes for alle? Ikke rart at microsoft velger sine egne? Nei. C og Java har ingenting til felles. Windows er skrevet i C, men har i stor grad flyttet til C++. Java er et programmeringsspråk for Oracle sin virtuelle maskin, Java Runtime Environment. Java kjører på alle systemer som har JRE installert. C kjører kun på systemet det er kompilert for. .NET følger i stor grad samme tankegangen som JRE. Du må ha .NET eller Mono installert for å kjøre .NET programmer. .NET er kun tilgjengelig for Windows og Microsoft plattformer, men Mono er tilgjengelig for alt annet. Mono er også standard installert på Ubuntu. Unity bruker Mono. Endret 24. oktober 2011 av GeirGrusom 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå