Gå til innhold

Interressen for GNU/Linux nedadgående?

Anbefalte innlegg

Samtidig som flere og flere utviklere som var på linux har flyttet seg videre til mac og mye av innivasjon og utvikling har flyttet seg fra linux og til web. Eneste nye store jeg er har hørt i det siste er gnome 3, ellers står det meste stille.

Er jeg helt på bærtur med mine observasjoner?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja det stemmer nok at mange som har pleid å bruke Linux til å utvikle på har gått over til Mac, ser det på arbeidsplassen min også. Ein grunn til at er at mange Linux distroer endrer seg for mykje over tid og det går for mykje tid i å konfigurere sin maskin til å fungerer sånn som er ønskeleg kvar sjette månad.

Eg føretrekkje enda Linux, men eg er ikkje lenger like lojal til Ubuntu.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har ikke inntrykk av at utviklere går fra linux til mac. Det er nok mange som har kjøpt seg mac-laptoper rett og slett for å unngå windows, men det er en litt annen sak. Derimot ser det ut til at mange programmerere har hodet dypt begravd i VS, og ikke tør bevege seg derfra selv når det begynner å bli opplagt at de hadde vært bedre tjent med å sitte på linux.

Lenke til kommentar

Når vi først er inne på utvikling.

Er det slik i dag at folk som ønsker å jobbe som programmerer, neppe vil utvikle for linux fordi det ofte er minimalt å tjene?

Derfor blir linux brukt som et hobby prosjekt for universitetet/høyskole for å prøve/feile?

Nå er jeg bare litt intrisert i utvikling.

Men jeg tror hvis folk vil ha betalt, er neppe redhat, mandriva, suse de beste betalte arbeidsplassene, jeg tror microsoft/Apple er langt bedre arbeidsplasser her.

Kan også forstå hvis en utvikler får 500-1000 kr per time, forstår jeg selv det å betale en mac eller windows er langt enklere en å gå for linux.

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

Syns du spør vanskelig generelt, LMH1. Anyhoo:

Valg av yrke/arbeidsplass har (eller bør ha ihvertfall) mer enn kun lønn/inntjening til grunn. Idealister finnes alltid, og etter min erfaring ihvertfall, er det flere MCP-sertifiserte programmerere enn det er jobber, så i henhold til etterspørsel og behov så er det større sjanse for at en Linux-programmerer får bedre betalt fordi de er færre og dermed mer etterspurt.

Linux-OSet eller Linux-kjernen? Uansett lurer jeg på hva du mener med hobbyprosjekt. For folk som studerer OS-kjerne design/utvikling er det nok veldig nyttig å studere Linux (eller et annet open-sauce OS/kjerne) som en del av studiene.

Tenker du på du programvare-programmerere eller OS-programmerere? Og hvis OS, tenker du på kun Linux eller på hele GNU/Linux "OS-software-stacken" med GUI (Gnome/KDE/etc) og hele sulamitten?

Har du, eller noen andre for den sak skyld, noen kilder å henvise til ang lønnsnivået for en programmerer ansatt av Redhat eller SUSE kontra en programmerer ansatt av MS eller Apple (og hva med Google?). Kunne vært interessant å vite. Og er det kun lønnsnivået som legges til grunn for å avgjøre en "bra" arbeidsplass?

Og beklager, men jeg klarer ikke å forstå hva du skriver i den siste setningen...

Endret av olefiver
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Jeg tror nok at microsoft/Apple er mere opptatt av og mere viljestyke og betale folk.

Muligens hele linux markedet blir sponset av stort sett friville og bedrifter.

Men nå må man huske på markedandel og behov også.

Kan nesten love, hvis linux var en pengemaskin ville spillutviklere, maskinvare produsenter gått for linux utvikling fordi det både er billige å gi ut kildekoden slik at andre kan videreutvikle driverne og at bedriftene sparer penger på gamle prosjekter, ved å prioritere kun nye. Med mindre man ikke kan finne ut ved å studere kildekoden hvordan prosessor\skjermkortet jobber, da får man et problem angående kopiering, da kunne jo f.eks ATI kopiere Nvidia på en del ting.

Jeg tenker både OS programmere og kjerne programmere. Skulle sett om det fantes kurs og sertifisering også for linux, det er nok mere bedrift orintert en programvare utvikling kurs.

Vet lite om lønnsmulighetene generielt, men det ville være logisk å tro at windows/apple går etter de beste kriterene.

Hvis man tar penger for et produkt må man jo tjene mere en å ta i mot donasjon du ser jo det?

Kan vi konkulere det med at folk er late og grådige derfor velger folk heller å jobbe isteden for å jobbe frivillig. Hvis man ikke får donasjon isteden for lønn.

Er jo mere fristene å få betalt for jobben man får?

Endret av LMH1
Lenke til kommentar

LMH1: Du blander altfor mye i posten din.

Jeg kan love deg at millioner av mennesker får betalt basert på Linux og at total inntekt er oppe i hundrevis av milliarder.

EDIT: For å svare på spørsmålet: Nei, det har jeg ikke merket noe til. Det er dog veldig mange utviklere som har gått over til å bruke Mackbooks og OSX de siste par årene, men det påvirker ikke hvilke platformer de programmerer for.

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar

Det er dog veldig mange utviklere som har gått over til å bruke Mackbooks og OSX de siste par årene, men det påvirker ikke hvilke platformer de programmerer for.

Hvorfor det? Er det latskap eller er det pengene de har, og behovet er heller der?

Lenke til kommentar

Samtidig som flere og flere utviklere som var på linux har flyttet seg videre til mac og mye av innivasjon og utvikling har flyttet seg fra linux og til web. Eneste nye store jeg er har hørt i det siste er gnome 3, ellers står det meste stille.

Er jeg helt på bærtur med mine observasjoner?

Nei, jeg tror du har helt rett. Jeg har gjennom studietiden kun brukt unixbokser, men da jeg begynte å jobbe fikk jeg velge den maskinen jeg hadde mest lyst. Siden jeg følte meg som en fisk på land de få gangene jeg hadde lånt en Mac tenkte jeg at jeg like gjerne kunne lære meg å bruke OS X like godt som Windows og Linux-distroene. Så da ble det Mac på meg, og siden OS X har tilgang på omtrent alt av Unix-programvare for utvikling som er tilgjengelig på Linux så jeg ikke noe grunn til å installere en Linux-distro i tillegg.

Siden har jeg forblitt på OS X. Samme historie gjelder for han jeg sitter med; brukte Linux i mange år, men gikk over til OS X da han ble lei av å knote så mye for å få ting gjort. På jobben utgjør macbrukere 70% av utviklerne og windowsbrukere de resterende 30%. Vi hadde en som kjørte full FOSS stack (inkludert Emacs som IDE :D ), men han stakk etter noen måneder.

Bruker Linux daglig, men det er kun på serverne. Samme hjemme; kun filservere som kjører Linux.

Det du sier om at mye av kreftene forsvinner fra desktopen til web er nok også sant. Hvem er det som gidder å bruke krefter på å lage en obskur desktop app til "the two percent community" når du kan lage noe som du kan vise til hele verden? Du får antagelig ganske mye høyere fremtidig payoff av å investere i webteknologi enn du får av desktopsiden. I dag lages det meste av brukergrensesnitt som folk ser daglig i HTML+JS+CSS (kompilert eller ei), ikke Qt, GTK eller WPF.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Macbook Pro og Mackbook Air er veldig god maskinvare med moderne egenskaper og lang batteritid. OS X er et UNIX-OS som betyr at det meste som kan kjøre under Linux også kjører der. OS X er en "first class citizen" i den moderne verdenen og du møter ikke diskriminiering f.eks om du skal koble til et eksternt system eller tjeneste.

Jeg vet ikke helt om jeg vil klassifisere "jeg vil at det skal fungere" som "latskap". :)

En Macbook er for det meste rimeligere enn business-laptopper utviklere eller gjerne bruker, så det er ingen økonomisk fordel. Behov? Er "It just works" et behov? :)

Lenke til kommentar

Er det slik i dag at folk som ønsker å jobbe som programmerer, neppe vil utvikle for linux fordi det ofte er minimalt å tjene?

Nei, å programmere mot linux er vel så godt betalt som å kode mot windows. Mange av de best betalte koderne programmerer mot linux.
Derfor blir linux brukt som et hobby prosjekt for universitetet/høyskole for å prøve/feile?
Nei, linux brukes i dag overalt i industrien. Tungregning skjer stort sett utelukkende på linux. Det inkluderer værmeldinga, alle tunge beregninger i oljebransjen og alle transaksjoner på Oslo børs. Stort sett alt som gjør at du har smør på brødskiva di.
Men jeg tror hvis folk vil ha betalt, er neppe redhat, mandriva, suse de beste betalte arbeidsplassene, jeg tror microsoft/Apple er langt bedre arbeidsplasser her.
Kjenner ikke nivået hos disse, men i Norge er programmering mot linux godt betalt, og typisk mye mer spennende faglig enn prosjektene med .net. Endret av Del
Lenke til kommentar

Når det gjelder drivere til prosessor (AMD) er det nok mye som ikke er tilgjengelig for mac. Også hovedkort for AMD og enkelte skjermkort.

Men er er ikke fordi det ikke fysisk finnes til unix, det er fordi apple har fjernet disse for å ungå at folk hackintosher og ungår bygge sin egen mac.

Angående programvare er veldig mye tilgjengelig for mac, gjennom apple store.

Tviler på mye derfra er tilgjengelig på linux.

Så muligens filsystemer er begrenset, har ikke prøvd ext4 filsystemet på en mac.

Lenke til kommentar

Olear, flott at du deler med oss at du får til å kompilere opp det du vil på linux. Du har tross alt utviklet din egen linux-distribusjon gjennom flere år. Hvilken relevans har det her overhodet?

Når det er sagt burde du være den første til å innse at dette ikke er en dans på roser. Å egenhendig porte programmer på tvers av plattformer er en krevende øvelse. Selv du har antagelig et svært snevert utvalg av linux-applikasjoner på windows.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...