Gå til innhold

Bærbare PC til 9 åring med dysleksi

Kikkin

Anbefalte innlegg

Hei

Sønnen min har fått diagnosen dysleksi.

I den forbindelse må jeg kjøpe inn en bærbar PC til han for bruk i skolearbeid hjemme og på skole. Hvilke krav er det til en PC til dette formålet?

Har selv tenkt meg fram til at en PC kanskje bør ha følgende:

Vekt ca. 2 kg

13-14,5", men med en GOD skjerm.

Batteri levetid: Nok til å holde en skole dag.

Minne, 4GB men oppgraderbart til minimum 8GB.

SOLID

Harddisk er ikke så viktig da jeg vel uansett setter inn en SSD disk.

Den bør også helst selvfølgelig være så BILLIG som mulig.

Forslag til gode alternativer taes imot med STOR takk!

Mvh

Kikkin

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei

Sønnen min har fått diagnosen dysleksi.

I den forbindelse må jeg kjøpe inn en bærbar PC til han for bruk i skolearbeid hjemme og på skole. Hvilke krav er det til en PC til dette formålet?

Har selv tenkt meg fram til at en PC kanskje bør ha følgende:

Vekt ca. 2 kg

13-14,5", men med en GOD skjerm.

Batteri levetid: Nok til å holde en skole dag.

Minne, 4GB men oppgraderbart til minimum 8GB.

SOLID

Harddisk er ikke så viktig da jeg vel uansett setter inn en SSD disk.

Den bør også helst selvfølgelig være så BILLIG som mulig.

Forslag til gode alternativer taes imot med STOR takk!

Mvh

Kikkin

Kan vel ikke gi deg ett godt svar på viken pc som er best..der vil du få mange svar tror jeg.Men henger meg litt oppi att du må kjøpe dette selv,så legger ved en link for er nå skolens ansvar og legge slikt til rette. http://www.dysleksiforbundet.no/no/rettigheter/elev/Rett+til+hjelpemidler+og+l%C3%A6remidler.9UFRjO5O.ips

Lenke til kommentar

Reint praktisk sett så treng ikkje ein slik PC å yte så mykje. Slik som eg ser det så er det tre aktuelle punkt:

-PC'en må kunne kjøyre eit skriveprogram med stavekontroll, samt andre typer aktuell programvare. Det er derfor ein fordel at dette er ein Windows PC, og kanskje ein med ein litt eldre Windowsversjon for å sikkre at også eldre dyslexi-program fungerer. (Der er eigentleg ein fordel om PC'en ikkje er spesielt god til å spele spel på).

-PC'en bør være lett å ta med. Sidan dette er ein maskin til eit barn og at PC'en kjem i tillegg til dei andre lærebøkene så er vekt viktig. Personleg så ville eg vurdert muligheita for å kjøpe ein mini-laptop for å få ein så lett PC som mulig, og heller la barnet koble PCen til ein større skjerm og bedre tastatur når PC'en er i bruk heime og på skulen.

-Pc'en må være god å jobbe på. Merk at det her er ein konflikt med det overliggande punktet. Du må derfor gjere ei vurdering om det er viktigare med ein PC som er god å jobbe med enn ein PC som er lett å bære.

Lenke til kommentar

Kan vel ikke gi deg ett godt svar på viken pc som er best..der vil du få mange svar tror jeg.Men henger meg litt oppi att du må kjøpe dette selv,så legger ved en link for er nå skolens ansvar og legge slikt til rette. http://www.dysleksiforbundet.no/no/rettigheter/elev/Rett+til+hjelpemidler+og+l%C3%A6remidler.9UFRjO5O.ips

Takk for linken.

Slik jeg har forstått det så får han alle hjelpemidler han trenger unntatt selve PCn.

Jeg har stilt spørsmålet om kravet til PC til skolen også, men har foreløpig ikke fått noe svar.

Lenke til kommentar

@ The Avatar, Jeg vurderte en såkalt netbook, men kom til at den kanskje ville ha for lite minne? Disse miniPC'ene er det vel ikke så enkelt å få oppgradert heller?

Synes det er litt vanskelig å finne "rett" bærbar.

Er det noen som har erfaring med noe som virker eller ikke virker til dette formålet?

Lenke til kommentar

Synes det er litt rart hvis du må kjøpe pc selv! Jeg fikk også diagnosen dysleksi på barneskolen og jeg fikk pc gratis. :) Det er jo en stund siden nå, så vet ikke om det er gjort noen endringer i reglene? Men jeg synes i så fall det er litt rart!

Lenke til kommentar

Synes det er litt rart hvis du må kjøpe pc selv! Jeg fikk også diagnosen dysleksi på barneskolen og jeg fikk pc gratis. :) Det er jo en stund siden nå, så vet ikke om det er gjort noen endringer i reglene? Men jeg synes i så fall det er litt rart!

Stemmer at dette var gratis tidligere.

Men så fant de ut at nå var PCr blitt så billige at nå måtte det forventes at man kunne dekke dette selv.

De mente det holdt med en PC til 3500,- noe jeg desverre ikke tror noe på.

Lenke til kommentar

Denne er noe over den prisen du snakker om, men er allikevel verdt en titt;

http://www.prisjakt.no/product.php?p=927290

13.3"

MATT skjerm

Relativt god batteritid (rundt 6 timer)

Virker solid bygget ut fra bilder - men har ikke egne erfaringer med den.

Det er også en del andre maskiner med matt skjerm å finne;

http://www.netshopxl.no/PartDetail.aspx?q=p:4239266

13.3"

MATT skjerm

Bedriftsrettet maskin som trolig er solid og problemfri

Noe svake komponenter - som gjenspeiles i prisen

Vet lite om batteritiden, men tipper rundt 4 timer, noe som kanskje er litt lite?

http://www.netshopxl.no/PartDetail.aspx?q=p:4115067

13.3"

MATT skjerm

kraftigere komponenter enn nødvendig (men er ikke mange andre med matt skjerm og god batteritid)

GOD batteritid, vil anslå opptil 10 timer

Koster mye i forhold til de andre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...