Gå til innhold

Maskinen nekter å starte?

Ahura

Anbefalte innlegg

Hei!

Her om dagen gikk jeg fra maskinen i 5 minutter og da jeg kom tilbake var skjermen sort og maskinen av. Da jeg skulle starte den igjen nektet den å starte fysisk. Den starter så vidt (viftene begynner å gå) i to sekunder (bokstavlig talt). Så jeg har kommet til den konklusjon i mitt meget uerfarene hode på hardware fronten at det måtte være en sikring i hovedkorte eller en annen hovedkort feil, som forårsaket dette. Så jeg tenkte at løsningen var lett, kjøpe et nytt hovedkort, prossesor og RAM (siden dataen er gammel). Så kom jeg til å tenke på at det kanskje var strømforsyneren det var noen galt med, og at viss jeg kjøper et nytt hovedkort osv. vil det også gå føyka pga. strømforsyningen. Det jeg lurte på var om det er en måte jeg kan få testet ut om det er strømforsyneren på? Eller kanskje det ikke er hovedkortet som er problemet?

Mads

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det første du bør gjøre er å få tak i en strømforsyning som er garantert ok og prøve med den.....!

Takk for responsen, men hva om hovedkortet er ødelagt pga. strømforsyneren. Da vil det ikke fungere noe bedre på en strømforsyner som fungerer. Mener du da å bruke en strømforsyner som garantert fungerer på det nye hovedkortet, og så prøve med den gamle etterpå? Da mister det lissom litt av meningen, men da får man jo testa :)

Lenke til kommentar

tror ikke du kan få virus i biosen. tror han mener bootsektoren. heldigvis så er ikke jeg plaga med det iallefall.

Ahura: hvis du skal kjøpe deg nytt hk, cpu, og ram, så tror jeg at du må kjøpe deg ny psu også, fordi at det kan bli for stor spenning på PSU jo større CPU og ram man har. eller var dette feil? på min pc så er det 250 watt strømforsyning, det var med pc`en min, jeg tror dette holder akkurat.

Lenke til kommentar
tror ikke du kan få virus i biosen. tror han mener bootsektoren. heldigvis så er ikke jeg plaga med det iallefall.

Ahura: hvis du skal kjøpe deg nytt hk, cpu, og ram, så tror jeg at du må kjøpe deg ny psu også, fordi at det kan bli for stor spenning på PSU jo større CPU og ram man har. eller var dette feil? på min pc så er det 250 watt strømforsyning, det var med pc`en min, jeg tror dette holder akkurat.

Spenningen er neppe problemet... det er nok heller effekten som vil være for lav.

Lenke til kommentar
Hei!

Den starter så vidt (viftene begynner å gå) i to sekunder (bokstavlig talt).Mads

Vet ikke hva slags erfaringer andre her har, men akkurat slik var det hos meg når jeg knuste noe av prosessorkjernen på min gamle duron750@1000. Viftene startet... og slukket. Andre sa at at hvis prosessoren var gåen, skulle en fortsatt komme inn i bios, men det gikk ikke hos meg. Og siden det siste jeg gjorde, etter at maskinen fungerte og ble slått av, var å skifte kjøler, fra "core-dreper'n" Super Orb til den Taisol-kjøleren som var, da.

Kjøpte en ny-billig duron, og alt var som før.... utenom overklokkinga :(

Lenke til kommentar
hadde et noe lignende problem selv. da tror jeg jeg, men god hjelp, kom frem til at det var kommet virus i biosen (utrolig men sant). da er det bare å kjøpe nytt hovedkort :(
Det var vel det berømte "JALLA" viruset som det heter.. ganske farlig ja, kan smitte bios. Da må du enten kjøpe nytt hk eller ny bios.
Hei!

Her om dagen gikk jeg fra maskinen i 5 minutter og da jeg kom tilbake var skjermen sort og maskinen av. Da jeg skulle starte den igjen nektet den å starte fysisk. Den starter så vidt (viftene begynner å gå) i to sekunder (bokstavlig talt). Så jeg har kommet til den konklusjon i mitt meget uerfarene hode på hardware fronten at det måtte være en sikring i hovedkorte eller en annen hovedkort feil, som forårsaket dette. Så jeg tenkte at løsningen var lett, kjøpe et nytt hovedkort, prossesor og RAM (siden dataen er gammel). Så kom jeg til å tenke på at det kanskje var strømforsyneren det var noen galt med, og at viss jeg kjøper et nytt hovedkort osv. vil det også gå føyka pga. strømforsyningen. Det jeg lurte på var om det er en måte jeg kan få testet ut om det er strømforsyneren på? Eller kanskje det ikke er hovedkortet som er problemet?

Mads

Har du noe som er overklokket? noe som foreks. er bare litt overklokket i det hele tatt?... testa med en annen ram? dobbelt skjekka instillinger i BIOS?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...