Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

(Engelsk) Argumenterende stil?

Anbefalte innlegg

Hei! Har aldri fått svar på ett innlegg jeg har lagt inn her noen gang før, men det er verdt ett forsøk...

Har innlevering til Tirsdag i engelsk hvor jeg skal forklare hva Argumenterende stil er.

Det stod ikke noe om det i boka vår, så vi fikk låne en bok på skolen, men nå som det er helg har jeg ikke tilgang til den boka, og Google gir meg ikke svar.. Så jeg er ganske fortapt..

Er det noen som kan forklare meg hva en arguementerende stil er og hva jeg eventuelt burde ha med i framføringen?

Trenger svar asap :blush:

Endret av Vent180dager
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Et argumenterende essay er en tekst hvor du argumenterer for en mening du har, eller mot noen andres mening.

Tips og triks til hvordan du skriver et slikt et finner du her:

http://www.studygs.net/wrtstr4.htm

Det som er viktig for deg å ha med er om

- Planleggingsfasen

Før man skriver bør man konkretisere det man vil få fram, notere litt og samle det som hører til hvert enkelt poeng osv.

- Selve skrivefasen.

Se linken jeg ga deg, du kan også søke litt rundt selv. Her handler det om å ikke skrive rotete, men bruke hvert enkelt avsnitt fornuftig for å bygge opp et argument for din mening.

Husk en konklusjon til slutt hvor du summerer opp de viktigste punktene, og gjerne en slutt som får leseren til å tenke over den han/hun har lest.

- Lese gjennom, få gjerne andre til å lese gjennom.

Kommer budskapet fram? Er det tydelig? Er det hull i argumentasjonen din?

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hmm... Fant denne siden og her står det:

X Are you one of those who thinks cheating is not good for students? (a question cannot be an argument)

√ Cheating helps students learn.

Skjønner ikke helt dette, er det noen andre (bedre) eksempler?

Personen som skriver dette mener at det å jukse hjelper elever å lære. Fremfor å stille leseren et spm.: "Er du en av de som tror/mener at det ikke er bra for elever å jukse?" for så slå løs med argumenter om hvorfor leseren tar feil, bør han/hun skrive "Juks hjelper elever å lære." Det er mye tydeligere. Han bør så bygge opp under denne påstanden, skrive hvorfor han mener juks hjelper elever å jukse.

Lenke til kommentar

Kommer tilbake en gang til... :/ er det ett annet eksempel på å bruke fakta som argument?

X Considering its geological position, Turkey has an important geopolitical role in the EU. (facts cannot be arguments)

√ Considering its geopolitical role, we can clearly say that the EU cannot be without Turkey.

blir litt i klokeste laget for meg.. :p

EDIT: Siden jeg allerede driver å tigger hjelp her... "it should be a topic that can be adequately supported (with statistics, outside source citations, etc.)

X I feel that writing an argumentative essay is definitely a challenging task. (feelings cannot be supported; we cannot persuade other people)"

Jeg trodde vi skulle overtale folk... Kan noen forklare dette nærmere? Jeg skjønner at følelser ikke kan være argument, men jeg får ikke gjort det om til ord......

Endret av Vent180dager
Lenke til kommentar

Sett at du skal levere i dag er det godt mulig dette svaret kommer litt sent, men her har jeg et svar likevel. :)

Kommer tilbake en gang til... :/ er det ett annet eksempel på å bruke fakta som argument?

X Considering its geological position, Turkey has an important geopolitical role in the EU. (facts cannot be arguments)

√ Considering its geopolitical role, we can clearly say that the EU cannot be without Turkey.

blir litt i klokeste laget for meg.. :p

Enkel oversettelse:

X Sett Tyrkias geologiske posisjon har landet en viktig geopolitisk rolle i EU.

√ Sett Tyrkias geopolitiske rolle, kan vi helt klart si at EU ikke kunne være uten Tyrkia.

Det ene er kun en faktasetning, (fordi sett Tyrkias posisjon er landet viktig for EU) det andre er en påstand med et argument til, at EU ikke kunne vært i det hele tatt dersom Tyrkia ikke var med pga. Tyrkias geologiske posisjon.

EDIT: Siden jeg allerede driver å tigger hjelp her... "it should be a topic that can be adequately supported (with statistics, outside source citations, etc.)

X I feel that writing an argumentative essay is definitely a challenging task. (feelings cannot be supported; we cannot persuade other people)"

Jeg trodde vi skulle overtale folk... Kan noen forklare dette nærmere? Jeg skjønner at følelser ikke kan være argument, men jeg får ikke gjort det om til ord......

Poenget er at du skal kunne bygge opp under dine meninger og argumenter med forskning/undersøkelser/aktuelle tekster osv., og du må vise til disse i teksten din. Du kan ikke bare påstå noe og forvente at leseren blindt skal stole på det, du må ha tilstrekkelig med bakgrunnsinformasjon og kilder. Derfor er ikke en følelse et tilstrekkelig argument.

Jeg kan påstå at å bruke støvler er mye bedre enn sko fordi jeg FØLER det er sånn, men det er ikke noe slående argument for å bruke støvler. Skal leseren bruke støvler hele tiden bare fordi jeg føler det er best?

Endret av Webmaster Esso
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...