Gå til innhold

Sigma 10-20mm vs Tamron 10-24mm Hva bør jeg velge? (For D7000)

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Lenke til kommentar

Hvis du ikke har tenkt å bruke ND eller GND filter etc. så vil jeg anbefale Sigma 8-16mm. På tilbud akkurat nå; http://www.japanphoto.no/product/objektiver/nikon-fatning/vidvinkelzoom/sigma-8-16mm-f-4.5-5.6-dc-hsm-for-nikon/

Normalt koster denne like under 6K

Det går fint å bruke ND filter, du bare setter kameraet på stativ og "håndholder" et stort ND filter foran objektivet. Men det samme vil åpenbart ikke fungere med graderte ND filtre.

Ellers så er jeg enig i anbefalingen, gar Sigma 8-10mm selv, riktignok med Canon fatning, og det er et glimrende objektiv!

Lenke til kommentar

Tokina 11-16 er god, men jeg vet ikke om jeg ville gitt 5900kr for den. Jeg kjøpte min brukt for 4160kr inkl. frakt. Noen her inne har betalt så lite som 3000kr på bruktmarkedet.

Tokina 12-24/4 har kommet med en ver. II http://www.japanphoto.no/product/objektiver/nikon-fatning/vidvinkelzoom/tokina-at-x-pro-12-24mm-ii-for-nikon/

Vil du ha mest mulig vidvinkel eller mer lysstyrke?

Lenke til kommentar

Begge deler! =P

Ooo så ikke at de hadde versjon 2 av 12-24 objektivet. Eneste forskjell er vel at det nye har fokus motor(?). Men den har de i det minste på lager.

Har du (eller andre) erfaring med 12-24 objektivet?

Endret av TheOats
Lenke til kommentar

Husk at du på så vide vinkler ikke kan leke noe særlig med dybdeskarpheten selv på f/2,8. Alt blir alltid skarpt. Nesten i hvert fall. Det eneste stor blender vil gjøre er å gi kort lukkertid (ca 1 trinn i forhold til konkurrentene)

Enig i at Tokina 11-16mm er litt interessant, men jeg ville mye heller hatt den ekstra vidvinkelen til Sigma 8-16mm. Sistnevnte skal også være skarpere.

Filter er ikke noe problem. Det er bare å bruke Cocin filter og filterholder.

Jeg har selv en Tamron 10-24 og har lånt og brukt Sigma 10-20 en del. Sigma 8-16 har jeg så vidt testet litt på en annen sitt kamera. Jeg har selv veldig lyst til å oppgradere fra Tamron 10-24 til Sigma 8-16, men ser det litt an og venter på et kupp på bruktmarkedet.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Fant denne omtalen av det 8-16mm sigma objektivet. Er det ikke noe deksel til å putte foran på objektivet?

Edit:

Forresten, jeg har tenkt å bruke objektivet til natur/landskaps fotografi for det meste. Burde jeg kjøpe så vidt objektiv som mulig til det, eller kan det bli for vidt?

Endret av TheOats
Lenke til kommentar

Den ringen er for å holde fast objektivdekslet. Du kan sikkert skru på et filter, men hva er vitsen når det blir vignettering fra 8-16mm.

Ultra-wide lenses with a "bulb"-like front element have not been very popular for a long while. After all it's not possible to mount front filters here. However, the design has seen a bit of revival since the Nikkor AF-S 14-24mm f/2.8 ED showed that such lenses can be vastly superior to conventional flat-front element ultra-wide lenses.

Whether you like such a vulnerable front element or not is a different question of course. To be fair - the "bulb" of the Sigma is -fairly- well protected by the fixed petal shaped hood. The front cap cannot be mounted to the hood directly - there's an additional "tube" that can be attached to the lens. You may hope that this tube can remain mounted at least for the 16mm setting but you'll run into edge shading here - it's an extreme ultra-wide lens after all.

Lenke til kommentar

Filter er ikke noe problem. Det er bare å bruke Cocin filter og filterholder.

Har Cokin kommet med filterholder til Sigma 8-16mm?

universal

http://www.fotovideo.no/Produkter/Filter/X-System/Adapterring/Cokin-Universal-Ring-X-Pro-X499-Universaladapter-for-X-holder-123061.aspx

Litt bedre løsning dette ..

http://www.benjacobsenphoto.com/2010/gear/filters-for-lenses-that-cant-take-filters/

Endret av taz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...