Vi.Rus Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Er det none som vet hvordan jeg setter opp java og en texteditorprogram som kan kompilere og kjøre koder, geany vet jeg kan men klarer ikke å sette opp java til å kompilere og kjøre.. Lenke til kommentar
Quickcraft Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Har skrevet litt java på linux, og vet eclipse fungerer bra. Den kan du vel finne i pakkebrønnen og du finner nok mange guider på nettet på hvordan du skal bruke det Lenke til kommentar
Tok3n Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 (endret) Her finner du alt du trenger : http://folk.uio.no/ifi-dvd/Ifi/Inf1000/index.html Hvis du er helt ny kan dette også være noe for deg : http://termvakt.uio.no/Installere_java_p%C3%A5_hjemmemaskin (Det med EasyIO kan du bare se bort ifra, bare ta kompilatoren, java og emacs derifra ) Endret 16. oktober 2011 av clickz101 Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 (endret) Trenger ikke Oracles Java, er vel best å bruke OpenJDK som man finner i pakkebrønnen - så slipper man å oppdatere den manuelt senere. For JDK 6 installerer man pakken openjdk-6-jdk, for nyeste versjonen installerer man pakken openjdk-7-jdk. (Fra og med Java 7 er OpenJDK referanseimplementasjonen av Java) Endret 17. oktober 2011 av Sokkalf™ Lenke til kommentar
Kiff Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Husk også å lage systemvariabelen $JAVA_HOME (pek den til mappen hvor java er installert, hos meg er det en undermappe i /usr/lib/jvm/ avhengig av vendor/versjon) og legg til $JAVA_HOME/bin til $PATH hvis du skal jobbe på kommandolinjen. Hvis du gjør dette i /etc/profile (evt i egen fil under /etc/profile.d/) mener jeg disse skal bli system wide. Jeg vil anbefale at du bruker en skikkelige Java IDE istedetfor teksteditor. Eclipse eller Netbeans (selv foretrekker jeg Eclipse) er gode alternativer. Lenke til kommentar
Vi.Rus Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2011 Ser dette.. prøver netbeans.. men det som irriterer meg er at det alltid må lage prosjekt... men er vant til textpad på windows hvor jeg ikke trenger det.. Lenke til kommentar
LostOblivion Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Installer Eclipse IDE, de facto Java utviklingsplatform. Lenke til kommentar
Kiff Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Du har strengt tatt laget et "prosjekt" når du opprettet en mappe til java filene du skriver i textpad. IDEne bare systematiserer det mer. Lenke til kommentar
fleskesvor Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Jeg anbefaler Intellij IDEA, som har en gratis community-versjon: http://www.jetbrains.com/idea/download/index.html Bruker betal-versjonen til utvikling på jobb og gratis-versjonen hjemme. Personlig synes jeg det er en mye bedre og mer oversiktlig IDE enn Eclipse, men det er helt klart lettere å få hjelp til å bruke Eclipse på internett, da den har lengre fartstid enn Intellij som gratis-IDE. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 hvis man har flere jdk'er installert på ubuntu/debian kan man «bytte» mellom dem med sudo update-alternatives --config java synes selv java-opplegget er litt overengineered på linux, så jeg foretrekker å installere manuelt i /usr/local isteden. samme gjelder alle deb/rpm-pakker med java-greier, etter min mening helt overflødig når man bygger med f.eks. Maven, og pakkene er sjelden oppdatert. selve jdk-pakka er som regel ganske oppdatert, men verktøy som eclipse og netbeans ligger langt etter. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå