Gå til innhold

Java, kompilering og kjøring i Ubuntu

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Trenger ikke Oracles Java, er vel best å bruke OpenJDK som man finner i pakkebrønnen - så slipper man å oppdatere den manuelt senere.

For JDK 6 installerer man pakken openjdk-6-jdk, for nyeste versjonen installerer man pakken openjdk-7-jdk.

(Fra og med Java 7 er OpenJDK referanseimplementasjonen av Java)

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Husk også å lage systemvariabelen $JAVA_HOME (pek den til mappen hvor java er installert, hos meg er det en undermappe i /usr/lib/jvm/ avhengig av vendor/versjon) og legg til $JAVA_HOME/bin til $PATH hvis du skal jobbe på kommandolinjen.

Hvis du gjør dette i /etc/profile (evt i egen fil under /etc/profile.d/) mener jeg disse skal bli system wide.

Jeg vil anbefale at du bruker en skikkelige Java IDE istedetfor teksteditor. Eclipse eller Netbeans (selv foretrekker jeg Eclipse) er gode alternativer.

Lenke til kommentar

Jeg anbefaler Intellij IDEA, som har en gratis community-versjon:

http://www.jetbrains.com/idea/download/index.html

Bruker betal-versjonen til utvikling på jobb og gratis-versjonen hjemme. Personlig synes jeg det er en mye bedre og mer oversiktlig IDE enn Eclipse, men det er helt klart lettere å få hjelp til å bruke Eclipse på internett, da den har lengre fartstid enn Intellij som gratis-IDE.

Lenke til kommentar

hvis man har flere jdk'er installert på ubuntu/debian kan man «bytte» mellom dem med

sudo update-alternatives --config java

synes selv java-opplegget er litt overengineered på linux, så jeg foretrekker å installere manuelt i /usr/local isteden. samme gjelder alle deb/rpm-pakker med java-greier, etter min mening helt overflødig når man bygger med f.eks. Maven, og pakkene er sjelden oppdatert. selve jdk-pakka er som regel ganske oppdatert, men verktøy som eclipse og netbeans ligger langt etter.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...