GRIM87 Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Har googlet å kikket rundt litt ang jobb på svalbard, å jeg finner bare gamle forum tråder å lite dagens info. Er det noen der ute som selv jobber der, eller har mye kunnskap om: 1: Jobber man kan få ( uten utdannelse ) tenker på gruvejobber, butikk jobber osv osv 2: Hvordan er skatten der i dag? 3: Hva er moms fritt av ting der oppe? biler, smykker, snø scootere ? 4: Lønn ? Har man mye høyere lønn når man jobber der? 5: Andre økonomiske fordeler ved Svabard? Lenke til kommentar
6Bravo2 Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Jobbet der i 2009. 1: mye rart innen service, hoteller, bar, etc.. guide, og hundekjører om du liker, og er i stand til å ta vare på andre i 30 minus Gruvene bruker stort sett maskinarbeidere, eletrikere, mekanikere etc.. er ikke som i gamle dager der alt ble gjort for hånd. 2: ca 16% 3: alt er momsfritt.. men om du vil ta en bil fra svalbard til fastlandet i mer enn seks uker (om eg husker riktigt) så må du betale norske avgifter.. bensinen på svalbard koster btw 7-8 kroner literen 4: Nei, hvorfor skulle man det? er du ufaglert så er du ufaglert, lønnen er stort sett samme som på fastlandet, med unntak av mindre skatt... og relativt høye boutgifter om du ikke får dekket det av jobben som er ganske normalt.. 5: skatt og moms er nevnt.. ellers så teller ikke det du tjener på svalbard på skatten i norge, altså om du tjener 200.000 der, og så tjener 100.000 på fastlandet i samme skatteår, så skatter du bare som om du hadde tjent 100.000 og ikke 300.000 Lenke til kommentar
Windoge Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Jeg kjenner folk som har jobbet flere år som vekter på flyplassen der. Ganske greit betalt i forhold til butikk, og lav skatt. Lenke til kommentar
Trollfjes Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Spennende, men hva er gjennomsnittslønnen der? Lønna må jo være tilsvarende lavere som priser generelt i landet er svært billig, om jeg ikke tar feil. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498 Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 lønna er forsåvidt ganske lik fastlandet, skatten er seff mye mindre (15,8% flat). alt er momsfritt, dog er det ikke sagt at alt er billigere (1l lett melk koster 26kr) det man sparer i skatt betaler man stort sett tilbake til butikken i form av matpriser. priser på bolig/hybler er like som i oslo. generelt sett vil jeg si at svalbard er en dyrere by og bo i enn norge. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå