Gå til innhold

Amatør skal oppgradere minne - hva trenger jeg?

CasterAnd

Anbefalte innlegg

Jeg kan en del om datamaskiner, men når det kommer til å bytte på saker , er jeg helt klart en amatør.

Jeg eier per idag en HP Compaq Presario CQ61, og denne begynner å bli litt treg enkelte ganger. harddisken er på 450GB, og jeg bruker ca. 150 GB på den. En recovery harddisk har jeg også, men den er ikke på mer enn 14,7 GB. her er det ikke mye plass igjen :whistle: , men enda jeg har alt dette, begynner den å bli litt treg til tider. Det er som verst ved oppstart.

Jeg har begynt å tro at RAM er problemet, men som sagt, jeg er en amatør, og har ihvertfall IKKE peiling på hva slags minne jeg må kjøpe. Hvordan man bytter ut dette er jeg ganske sikker på hvordan jeg skal gå frem, men hvor RAM-en sitter på denne maskinen er jeg ikke så sikker på. Jeg vurderer å kjøpe fra Corsair, da jeg har lest at de er av god kvalitet, og noen av produktene (om ikke alle) har livstidsgaranti.

Poenget: Jeg trenger RAM, hvor kan jeg kjøpe?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan antaglig kjøpe i hvilken som helst nettbutikk. De fleste (bl.a. Komplett) har minnevalgprogram. Der angir du maskinmodell/hovedkort og du vil få oppgitt hvilkn ramtype som passer din maskin.

Men. At maskinen din oppfattes som tregere enn tidligre behøver ikke bety at du må ha mer ram.

Endret av PerB
Lenke til kommentar

Hvor mye RAM har du for øyeblikket? Hvis du har 2GB, så vil det å oppgradere til 4GB virkelig gjøre en enorm forskjell. Da vil du trenge 2x2GB SODIMM minne som kjører på 800Mhz (200 pin). Maskinen vil ikke takle mer enn det. Du kan også kjøpe 2x4GB SODIMM 800Mhz.

Det at maskinen din begynner å bli treg, trenger ikke være pga. RAMen. jeg vet ikke hvor mye penger du er villig til å gå ut med for å friske opp igjen maskinen. Jeg personlig hadde også kjøpt en momentus XT hybrid, denne vil boote windows mye kjappere enn en vanlig harddisk.

En fresh install av windows er kanskje også på tide.

Endret av kidio007
Lenke til kommentar

Det at maskinen din er treg, er ikke ene og alene for at du har for lite minne. Det kan like gjerne være prosesser og annet som går i bakgrunnen som ikke behøver å være der.

Mulig du heller ikke har tatt registerrens?

Om du henter CCleaner, og kjører rensing med den, så er allerede mye gjort. Ta deg tid til å lære deg programmet. Med den kan du også foreta en enkel registerrens, men du kan også stanse og sette i gang programmer som starter opp etc.

Vær obs på at du "kan" slette det som ikke slettes skal, så back-up før du begynner burde ikke skade, og burde være en selvfølge (som om jeg sjøl er så flink til det :D )

Du kan også kjøre et program som heter Decrapifier. Den tar bort programmer som leverandøren av maskinen din har lagt ved, for at maskinen din skulle bli billigere for deg, men som gjør at maskinen din blir tregere.

Når du har optimalisert maskinen din, så kan du ta steget videre og oppgradere RAM, og dernest HDD.

Edit.

Det fine med CCleaner, at det er meget enkelt å stanse prosesser og programmer, men det er like enkelt å sette de igang igjen, om den prosessen, eller programmet egentlig burde gå. Det skader ikke å prøve seg frem.

Endret av Protest
Lenke til kommentar

jøss, takker for mange svar!

Kidio007: Jeg aner ikke hvor mye ram...

Protest: Ja, CCleaner tenkte jeg ikke på! Backup's er jeg ikke så god på, men jeg tar en reasearch på pc-en! Har nettopp fått GodMode, så der vil det nok være noen muligheter.

PerB: Grunnen til at jeg mistenkte RAM var fordi... nok en gang, artikler på Hardware. Dere har vel sikkert hørt om fyren på mediehuset TEK som har blitt fratatt datamaskinen sin som er Windows-basert, og må leve i 4 uker med Mac. han oppgraderte RAM fordi datamaskinen begynte å bli treg.

Selv, tenker jeg på å kjøpe en Mac selv. Her har jeg to muligheter: Mac Mini og MacBook pro. og kanskje MacBook Air også. det blir tre muligheter. JEg ønsker veldig gjerne en CD-inngang, så der forsvinner mac mini og flyer. Off-topic: Hva syntes dere jeg burde velge? MacBook Pro, MacBook Air, eller Mac mini?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...