kjakan2005 Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Jeg har en Macbook jeg kjøpte i 2008 eller 2009. Jeg er godt fornøyd med maskinen på de fleste mulige måter, men er slitsomt å bruke pc på jobb og mac hjemme. I praksis har jeg ikke tid til å virkelig sette meg inn i hvordan alt med mac fungerer. Derfor vurderer jeg å selge macbooken og gå over til pc igjen. Spørsmålet er hva som er gode alternativ for meg når det gjelder bærbare pcer. Det har skjedd mye siden jeg sist så på bærbare pcer i butikken (dvs 3 år kanskje). Det som er viktig for meg er, god skjerm, bra tastatur, bra mus (her er mac strålende), stillegående, ok batteri, solid konstruksjon. Ser vel etter 13,3 eller 15 tommers skjerm og vekten trenger ikke være på 1,5kg nivå, men ser at den ikke må være over 3kg (heller nærmere 2 kg). Vil ha optisk drev (dvdbrenner). Jeg bruker ikke maskinenen til spill. Bruker den til internett, musikk, litt photoshop og litt videoredigering (premiere). Må være en relativt kraftig maskin, men har ikke noe behov for toppserien rent kraftmessig. Maskinen jeg har idag er 2,4ghz dual intel, 2gb ram (for sammenligning...) Spørsmålet er hva man vil anbefale meg når jeg har de kravene jeg har. Jeg skal selge min macbook, og må jo legge noen tusen inn i ny maskin, men ser ingen grunn til å måtte betale langt over 10000 når man får så mange rimelige maskiner i disse dager... Kort fortalt er jeg ute etter bra maskinvare (lite støy, solid konstruksjon, god skjerm osv) med bra ytelse, til en bra pris... Lenke til kommentar
Protest Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Tror jeg aner hva du vil ha. For min del ser jeg etter en maskin nr. to, og tror jeg har funnet det i Asus Zenbook Den burde være i butikkene om noen dager. Lenke til kommentar
kjakan2005 Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 Asus Zenbook så veldig flott ut, men jeg tror man betaler en del ekstra for at den skal veie så lite (under 1,5kg). Helt greit med litt tyngre maskin og dermed også antageligvis litt bedre ytelse og lavere pris... Lenke til kommentar
arthon Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Regner med at du har sett trådene her med hva som er mest aktuelt nå; Multicom Kunshan P150, som du kan konfigurere akkurat så kraftig du ønsker. "Samsung 7-Serien"--> Samsung 700Z5A, Et av de nærmeste alternativene til Macbook Pro men til nesten halve prisen. Kommer i butikkene snart; Test --> http://www.klikk.no/...ticle700910.ece Asus N55SF Kan vel også regnes også som en aktuell kandidat(?) Synes du de er for kraftige er det bare å finne tilsvarende modell med lavere specs. som i5 etc. Til Premiere Pro video redigering trenger du en såpass kraftig maskin. nVidia grafikk kort vil jo da være en fordel. Om AMD Radeon HD 6750M kortet også er godtatt av Adobe for Mercury Motor GPU akselerering har jeg ikke klart å finne ut av. I tilfelle ikke så er Samsung'n kanskje ikke så aktuell. Lenke til kommentar
Grogg Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 "Samsung 7-Serien"--> Samsung 700Z5A, Et av de nærmeste alternativene til Macbook Pro men til nesten halve prisen. Kommer i butikkene snart; Test --> http://www.klikk.no/...ticle700910.ece Jeg tenkte også på denne. Har forhåndsbestilt den selv på MPX, rundt 10 000 kr koster den. Om den blir så bra som den ser ut til er det jo en drømmelaptop! Lenke til kommentar
FlinkeFreddy Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Jeg anbefaler å legge inn Win7 på Macen din. Da får du i pose og sekk Lenke til kommentar
kjakan2005 Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2011 ikke veldig aktuelt å ha win7 på macbooken min. Registrerer at Samsung har flere spennende valg, både 7-serien som nå snart kommer, og QX serien (hvis det er det den heter) virker veldig spennende. Veldig bra å ha hdmi kontakt på maskinen også, disse har det. Andre modeller som dere tror vil fylle mine behov? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå