Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Presidentvalget i USA 2024 ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

"Psykopatisme" - noen enkle spørsmål

Anbefalte innlegg

Jeg fikk litt blod på tann når jeg leste tråden "Snill psykopat?", fordi jeg kom til å lure på noen ting jeg har fundert over lenge, da med tanke på en person nær meg som jeg kjenner.

- Blir man født psykopat, eller er det noe man kan bli?

- Hva gjøres med psykopater som ikke har brutt noen regler eller lover? Hvordan blir de behandlet, - eller blir de ikke?

- Er psykisk vold (personangrep, mobbing) mer brukt enn fysisk?

Endret av Adulf Ordtitter
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det spørs om du velger og se på det fra den sosiologiske siden, hvor de mener at sosiologiske faktorer som former deg til og bli en pyskopat.

"Psykologer foretrekker derimot ordet psykopat fordi de mener tilstanden er skapt ut i fra en kombinasjon av psykologiske, miljømessige og genetiske faktorer."

Takk til Nik0 for sitat.

Psykopater som ikke bryter lover eller regler lever som vanlige mennesker. De er mennesker, men de har bare andre verdier/ingen verdier. Og de sosiale forholdene de skaper er bare kunstige, selv familielivet.

Her går det mer over til "rasjonell gjetting": psykisk vold er et mye mer tilgjengelig virkemiddel da det kan brukes hele tiden i motsetning til vold, som i de fleste tilfeller helst burde brukes mer skjult, og det har en større risikofaktor.

Postet av anonym: 47f1591a1f996ae495c0a9106285f51b

• Liker 1
Lenke til kommentar

Hjernen spesialiserer ulike funksjoner i spesifikke senter som er rimelig standard i alle mennesker. På venstrehendte er det ofte speilet m.h.t til venste og høyre hjernehalvdel hvor det normale er at venste = logikk og høyre = kreativ/underbevissthet/farger/rytme etc.

Om det blir skader på hjernen eller en underutvikling av antall nevroner i et område så kan dette disponere for psykopati, jeg vil tro at det psykososiale miljøet, og da primært det som foreldrene bidrar med er de viktigste faktorene.

Det er mange velfungerende psykopater der ute. Du finner dem ofte i næringslivet og i politikken.

Terapi har vist seg rimelig nytteløst på personer med sterke psykopatiske trekk. Terapi på laveregard til moderat psykopati kan ha en viss effekt.

Siden psykopater er relativt utspekulerte og skjuler sine spor så er psykisk vold mest utbredt, men presses de opp i et hjørne f.eks via hard konfrontasjon kan de bli så agitert at de normale kognitive prosessene kortslutter og de utagerer vold på rent instinkt. Det kommer også an på hvilke mestringsteknikker de har lært seg i sin oppvekst. Eplet faller ikke langt fra stammen.

Lenke til kommentar

Siden psykopater er relativt utspekulerte og skjuler sine spor så er psykisk vold mest utbredt, men presses de opp i et hjørne f.eks via hard konfrontasjon kan de bli så agitert at de normale kognitive prosessene kortslutter og de utagerer vold på rent instinkt. Det kommer også an på hvilke mestringsteknikker de har lært seg i sin oppvekst. Eplet faller ikke langt fra stammen.

Uæææh, høres skremmende mye ut som en jeg kjenner.

Takker for informative svar, føler meg rikelig belært allerede!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...