Gå til innhold

Seriøst dilemma! Mac eller pc?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen :)

 

Jeg er nå i en besittelse av en Acer aspire one 10" og har hatt den i ca 1,5 år nå. Jeg har sykt lyst på en ny pc/mac men er fryktelig usikker på hva jeg skal velge. Det er så utrolig mange valgmuligheter der ute, så jeg greier ikke å velge. Håper noen av dere erfarne folk kan hjelpe meg :)

 

Kriteriene mine (ikke absolutte, er åpen for innspill)

 

- Skal ikke se ut som en romstasjon, ønsker et minimalistisk og slankt utseende

- Skal greie å bruke photoshop, kjøre hd filmer etc

- Har ikke lyst til å bruke mer enn 6-7000, men jeg er klar over at jeg må opp i 14-15 ved kjøp av mac

- Den må har relativ god batterikapasitet da jeg skal bruke den i sammenheng med studiene

- Jeg har det for meg at 13" er for lite og 15" er for stort, så kanskje en 14"?

 

Håper noen av dere kan hjelpe meg :)Jeg må ikke kjøpe meg ny pc/mac med en gang, så om det er noen som vet at det kommer noe nytt i løpet av noen måneder så si ifra :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

- Har ikke lyst til å bruke mer enn 6-7000, men jeg er klar over at jeg må opp i 14-15 ved kjøp av mac

- Jeg har det for meg at 13" er for lite og 15" er for stort, så kanskje en 14"?

Hvis dette er viktige punkter kan du bare glemme å kjøpe en Mac. Det skal mye til for å få en ny, bærbar Mac til 6000 kroner, og ettersom de kun kommer i 11", 13", 15" og 17"-modeller blir det siste punktet litt vanskelig.

 

Ikke at jeg fraråder deg fra å kjøpe Mac. Personlig hadde jeg glatt anbefalt f.eks. en Macbook Air/Pro, men hvis pris og størrelse er viktig er det kanskje bedre å gå for en bærbar PC.

Lenke til kommentar

En asus u36sd skulle vel passe deg fint? Vet ikke helt hvordan den er med Photoshop, men min har jeg hvertfall kjøpt til 4 GB med minne så den har hvertfall nok av det :) En ny i5 2410 prosessor kombinert med ett gt 520 fungerer greitnok til spill og gir nok kraft når du er på farten :) Batteritiden og tynnheten er vel det største salgsargumentet for denne modellen. Anbefales en titt på dutinhome.no!

Lenke til kommentar

En asus u36sd skulle vel passe deg fint? Vet ikke helt hvordan den er med Photoshop, men min har jeg hvertfall kjøpt til 4 GB med minne så den har hvertfall nok av det :) En ny i5 2410 prosessor kombinert med ett gt 520 fungerer greitnok til spill og gir nok kraft når du er på farten :) Batteritiden og tynnheten er vel det største salgsargumentet for denne modellen. Anbefales en titt på dutinhome.no!

 

Tusen takk for svar alle sammen! Holder en knapp på Asus U36SD, kjøper den med mindre det ikke kommer noe nytt i nærmeste fremtid :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Macbook Air fra rundt 8000 kroner. Macbook Pro fra rundt 10 000. Har selv en Macbook Pro 13´ og er strålende fornøyd. Jeg synes absolutt ikke det er for lite. Den er enkel å ha med seg, og er lett. Jeg mener 15´ blir for stort.

 

Jeg har tidligere brukt PC(Windows). Samtlige av de fikk etterhvert elendig batterikapasitet, i tillegg til at de ble merkbart tregere(etter halvannen til to år). Jeg har hatt Mac i to år nå, og den er som da jeg fikk den. Det har ikke vært noe galt med den.

 

En mac idag er også mer avansert enn for to år siden. Grafikkort og prosessorhastighet har fordoblet ytelse. Så HD-filmer vil vise seg bedre enn HD-tv'n din.

Photoshop vil jeg si er ganske likt på både Mac og PC, men igjen har Mac bedre bilde(grafikk).

 

I tillegg til alt dette vil operativsystemene til Apple utvikle seg videre, og du kan oppdatere Mac'en din på veldig enkelt vis. Du slipper å gå i butikken og kjøpe ny-utviklede operativsystemer, du kan gjøre det ved et tastetrykk.

Jeg mener også at Mac er mye enklere å bruke, nesten luksus. Du har ekstremt god oversikt over alle åpne programmer.

 

Jeg kunne skrevet side på side med argumenter for å kjøpe mac. Jeg kommer aldri til å gå tilbake til Windows.

Lenke til kommentar

PC og Mac er samme greia. Blir så grenseløst irritert hver gang jeg ser folk som presenterer Mac som om det er noe grensesprengende nytt og er helt annerledes enn PC...

 

Det er de samme som lager hardwaren, det er de samme som lager skjermene. Eneste du betaler for er merkevaret og operativsystemet.

 

http://www.brighthub.com/computing/mac-platform/articles/61624.aspx

 

Oppsumering; Kjøp en PC, og dersom du ABSOLUTT må ha en "Mac", så kjøper du deg OS X og instalerer det istede for Windows. Da har du en Mac.

Lenke til kommentar

Hva mener du med at mac har bedre bilde? Det finnes mange pcer med like bra eller bedre skjerm enn mac'ene, er ikke noe magisk mac-lcd, en mac bruker helt vanlige pc-kompoonenter.

 

Mac har bedre grafikkort? De nye mac'ene til 10000+- har ikke engang eget grafikkort, de bruker Intel HD 3000 som er den standard integrerte GPU'en som ligger i sandy bridge prosessorene . Dvs. et relativt svakt, integrert grafikkort. Det finnes mange pcer selv i 5-6000kr klassen som har langt kraftigere grafikkort enn det.

 

Bra batteri skal de ha, bra design og et bra operativsystem OM man foretrekker det. Det er subjektivt.

Lenke til kommentar

Mac:

 

Bedre OS, enklere å bruke, raskere, holder seg rask, og bedre batteritid. Bedre design, OG kan kjøre Windows ved siden av hvis man absolutt må ha det. Man kan altså velge hver gang man skrur den på.

Oppstarten på en Mac er vesentlig raskere, så vel som når man skrur den av. Du slipper også å betale og bli øst ned med tilbud for antivirusprogrammer, for det trengs ikke til mac. Kom gjerne å si at "Det finnes virus til Mac altså!". OG VI NEVNER I FLENG?

 

Alle som kommer med Windows-argumentene sine nevner helt irrelevante fakta og tall som ingen skjønner seg på. Det som er fakta er det jeg har beskrevet.

 

Og ja Apple er dyrt. Kanskje litt for dyrt, men det får så være.

Lenke til kommentar

*snip*

 

Windows sitt eget virus program er er fint. Oppstarten, den pc har linket til har 10 sekunder. De macene jeg har prøvd og hatt i huset har ikke startet så rast. Bedre design kan egentlig bare lastes ned vis du vil ha det så "fint" og fancy. Raskere inn my ass. Du får bedre hardware til Windows pc til samme pris. Batteri tid på 8 timer, ikke så mange maccer som klarer mer. Det med at den holder seg rask, det er vell bare og ta en opprydding og formatere så bør det gå bra.

Kanskje du synes mac en enklere og bruke. det synes ikke jeg. ;)

 

Følte meg litt rumpekjørt av innlegget til Stalthy. So good.

Endret av Wizzlee
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Argumentene dine er tildels latterlige, vill gjerne også se noen kilder på dette. (til den over meg, han som poengterte for mac, aka lassemidtsiann)

 

 

Noe som er typisk for Mac er designet, det har stortsett hvitt design, lokket blir ikke så lett fult av riper, men undersidene blir et h***lvete, kjenner mange som har oppskrapa/brune/fult av dritt på undersidene sine, du tenker sikkert "Hvem bryr seg, ser ikke på undersiden" Men hver gang du løfter opp pc så tenker du på det og får kanskje litt dårligere inntrykk.

 

På en PC/Mac så kan du kjøre alt du vill av OS, altså en pc (eller en pc med windows) kan kjøre både mac (iOS) og windows, de kan også kjøre linux. Altså det har ingenting å si fordi du kan bare ta iOS (som er mac opperativ systemet) på en pc og uinstallere Windows. De fleste jeg kjenner velger det å gjøre på den måten (altså "dual boote", det betyr 2 opperativ system på en pc! ;) )

 

Angående oppstart, det kommer ann på, om du ikke fjerner søppel og de dritt programmene som inngår med pc (f.eks reklame programmer, gratis antivirus i 30 dager osv) så er de like. Om du er oppstart kresen så anbefaler jeg deg å se på linux, men igjen, okei det tar max 30 sekunder, og du kommer til å bruke den i 4 timer. Altså om du ikke kan vente 30 sek for å bruke den i en såpass lang tid synes jeg synd på det ;) (evt så kan du sjekke tablet med tastatur, tror asus transformer har det, ellers så har de fleste dockingstasjoner som man kan kjøpe)

 

Virus: Det er så å si likt, før var det ikke så mye sånn, dette var pga at mac ikke hadde så mange brukere. Men nå er virus stortsett slike som funker på alle OS. Inkludert Linux (greia med linux er at det er litt vanskligere å laste ned ting)

 

Batteri tiden, jeg opplever at mac har noe annerledes batteri (eller så er de bare mer forsiktige med de) greia er at om du overlader batteri ditt så ødelegger du det, altså jo mer du overlader = jo kortere varer batteri ditt. Om du er ved strøm og batteri ditt er fulladet så kan du ta ut batteri ditt, da går det på veksel strøm (altså det går bare på strømmen som er ifra stikkkontakten og (over) lader da ikke batteriet ditt)

 

Angående bedre os, jeg synes at det er er værre, det kan ta en viss tilvenningstid, jeg synes det ikke ser så bra ut og funksjonelt mens andre lovpriser det. Touchpad og SPESSIELT tastatur er noe sært, På touchpad bruker de vanligvis ikke knapper (snakker om mac nå) de bruker kombinasjoner, altså to fingre på touchpadden da kan man bla oppover og nedover, dette er noe tilvenningstid, i starten så kan det være helt j****. Tastatur er ikke så ille, jeg klarer ikke å finne backslash på mac, og krøllalfa ( @ = krøllalfa ) er en egen knapp.

 

Mac er nok den som har litt mer penger, mac er vanligvis tynnere (spessielt Air) men har vanligvis mer utaderte deler. Jeg ville nok ventet på Ultrabook (se lengre opp i tråden) den har ganske pent chassis og er tynn! Har også mange bra deler

 

Håper dette hjalp noe da ;)

Endret av Stalthy
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nå sa du mye uten å si en dritt! Møkkete underside? Det er da aldeles opp til brukern om macen/pcn blir møkkete?

 

Batteritiden? Sjekk opp tester... Det finnes utallige tester av dette.

Mulig at man kan dual boote på både mac og pc, men på mac kan man gjøre det uten å være it-guru.

 

OS på mac er bedre...

 

Du klarte faktisk ikke å tilbakevise NOEN av argumentene mine du :)

 

Vi kan være enige i at vi er uenige...

Lenke til kommentar

Mac:

 

Bedre OS, enklere å bruke, raskere, holder seg rask, og bedre batteritid. Bedre design, OG kan kjøre Windows ved siden av hvis man absolutt må ha det. Man kan altså velge hver gang man skrur den på.

Oppstarten på en Mac er vesentlig raskere, så vel som når man skrur den av. Du slipper også å betale og bli øst ned med tilbud for antivirusprogrammer, for det trengs ikke til mac. Kom gjerne å si at "Det finnes virus til Mac altså!". OG VI NEVNER I FLENG?

 

Alle som kommer med Windows-argumentene sine nevner helt irrelevante fakta og tall som ingen skjønner seg på. Det som er fakta er det jeg har beskrevet.

 

Og ja Apple er dyrt. Kanskje litt for dyrt, men det får så være.

 

Fine "fakta" du hadde der. Synes Windows 7 er veldig enkelt jeg. Apple er gode på design det skal de ha. At oppstarten på Mac er vesentlig raskere er bare piss. Min snart 2 år gamle laptop starter like raskt som min 2011 MacBook Air.

 

Microsoft Security Essentials er et veldig bra, og gratis antivirusprogram som ikke plager deg. Ikke noe problemer med virus her i gården, hverken på Windows eller OSX.

 

Og ja, Apple er dyrt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

@lassemidtsiann:

 

Du kan da ikke bare lire av deg en hel mengde svada presentert som fakta på den måten!

 

Det er direkte pinlig å lese en del av det du skriver...

 

Setninger som: "Så HD-filmer vil vise seg bedre enn HD-tv'n din." og - "Mulig at man kan dual boote på både mac og pc, men på mac kan man gjøre det uten å være it-guru" er null verdt og direkte missledende uten begrunnelse, men denne tok nå engang den berømte kaka:

-"Alle som kommer med Windows-argumentene sine nevner helt irrelevante fakta og tall som ingen skjønner seg på. Det som er fakta er det jeg har beskrevet."

 

For hva det er verdt - Innleggene dine er direkte verdiløse så lenge du ikke kan komme med en eneste begrunnelse for påstandene dine.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

skal dere virkelig la denne tråden bli til en mac/windows krig igjen?

 

har selv brukt en macbookpro 15" i 2 uker nå. etter å ha brukt windows i 15 år. kommer ikke til å bruke en windows laptop med det første for å si det slik. Riktignok så spiller jeg ikke, så grafikkortet er ikke så farlig for min del. Denne klarer det meste uten problemer. HDfilmtitting og redigering samt mye photoshop og lightroom.

 

Skjermen har fin innsynsvinkel. Nå har jeg ikke testet eller brukt en tilsvarende PC, så jeg kan ikke si om det er bedre eller ikke.

Et ankepunkt er batteriet. Har fått maks 3.5 time med vanlig divx på lav lysstyrke. Så kan ikke si at jeg er så imponert over batteriet. ved surfing så blir det kansje 4 timer. Har ikke tatt noen gjennomgående tester av dette.

 

Og så er det jo OSX som er fantastisk å bruke med fingergestures som gjør multitasking til en lek. pluss at den ser litt stilig ut :)

Men skulle gjerne sett at MBP var priset noen lapper mindre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...