Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

[Løst] Forskjell på billig xenonkit, og godt xenonkit?


_tHokA_

Anbefalte innlegg

Hva burde man se etter da man skal kjøpe nytt xenon kit til bilen?

 

Hva er det godt sett, hva skal man se etter og hvor får man kjøpt det?

 

Er det godkjenningsmerker som gjør et sett "bra"? (CE, ISO osv),eller metall "fot", Digitale balaster? Slim? ja, you name it.

 

De jeg har på bilen nå er veldig billig sett. Egentlig 6000k, men ene lyser vel 4300k, og andre tror jeg snart er 8000k (blått). (VELDIG billig ebay kit). Så nå vil jeg har noe bedre, som lyser som det skal og uten problem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes ikke noen uoriginale xenonkit som er bra.

 

Amen! Utrolig plagsomt når man møter biler med ettermontert Xenon kit. De værste sprer jo lys ut overalt og blender noe så inni....

 

Er nå jeg skulle ønske det var blokkeringknapp på de forskjellige brukerne som legger til svar her. For da er det en VISS person som jeg skulle ha blokkert!

Det fins, men det er litt synd at du ikke vil ta til deg kloke ord! OM du absolute vil ha Xenon fjernlys så kjøp deg ekstralykter beregnet på det.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Er nå jeg skulle ønske det var blokkeringknapp på de forskjellige brukerne som legger til svar her. For da er det en VISS person som jeg skulle ha blokkert!

 

Det er jo ikke mer enn en rein faktaopplysning som blir gitt her, og det kan man da ikke halshugge folk for..?

 

Jeg har selv erfaring med bøttevis av folk som har ettermontert xenon her eller der, og de fleste med nyere bil får en eller annen form for blinking pga. canbus o.l, eller så har du sånn som en kar som fikk en kortslutning i styreenheten fordi han ikke ville spandere på seg lyspakke med xenon til den sprell nye Golf´en sin og ettermonterte noe "billigdritt" til 1 000-1 500,-..

 

Prøvde seg på garanti, men det blei betraktelig mye dyrere enn å faktisk bare koste på seg lyspakka som da også var på "tilbud" hos forhandleren, for de fant ut hva som var grunnen..

 

Så ja, du fikk faktisk bare et kort, men korrekt svar ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Uorginal Xenon er utrolig plagsomt. Det er plagsomt med Xenon som er orginalt, men ettermontert er plagsomt uansett om lyktene er rett justert. Det jeg kan skrive til deg er at med 4300K har du den kelvin du skal ha, mer enn det ser bare latterlig ut, om et kit er bra eller ikke avgjøres ikke av prisen. Det som selges dyrt i Norge er sikkert like bra eller dårlig som det som selges på ebay. Og ikke gå for et ekstra kraftig kit. Og ikke monter det et sted i bilen ballastene utsettes fra varmepåvirkning fra motor eller eksosmanifold.

Lenke til kommentar

 

Jeg har selv erfaring med bøttevis av folk som har ettermontert xenon her eller der, og de fleste med nyere bil får en eller annen form for blinking pga. canbus o.l, eller så har du sånn som en kar som fikk en kortslutning i styreenheten fordi han ikke ville spandere på seg lyspakke med xenon til den sprell nye Golf´en sin og ettermonterte noe "billigdritt" til 1 000-1 500,-..

 

 

Alt over 300 kroner settet er for dyrt. Kvaliteten blir ihvertfall ikke noe bedre om firmaer i Norge selger det. Jeg mener at politiet burde hatt storkontroller og fjernet alt slik rask på stedet. Hvis noen velger å investere i ordentlige innsatser og automatisk høyderegulering og lyktespylere er det greit. Det absolutt verste er ettermontering i biler der det ikke engang er projektor innsatser.

Endret av festen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Om folk hadde lest hva han skreiv, så skreiv han faktisk langlys. Altså de lysene som ingen ser... NOENGANG. Mange biler justerer bare nærlys med motor, langlys justeres kun manuelt.

 

Og igjen, det har ingenting å si for dere, for dere ser ikke langlysene, de blir slått av.

 

Slutt å vær vanskelige.

 

Forøvrig er det IDIOTISK å ha xenon i nærlys og halogen i langlys, det blir som om langlys ikke hjelper.

 

For uoriginalt får du neppe noe bedre enn de til et par tusen kroner uansett. Jeg hadde ingen problemer de årene jeg hadde det i min Passat, det kitet aner jeg ikke hvor kom fra, sto på bilen når jeg kjøpte den.

 

Men ikke gå over 6000k, 4300k er vel det beste, gir mest lys og mest likt dagslys, og det er samme temperatur som brukes i originale xenon også.

Lenke til kommentar

Om folk hadde lest hva han skreiv, så skreiv han faktisk langlys. Altså de lysene som ingen ser... NOENGANG. Mange biler justerer bare nærlys med motor, langlys justeres kun manuelt.

 

Og igjen, det har ingenting å si for dere, for dere ser ikke langlysene, de blir slått av.

 

Slutt å vær vanskelige.

 

Forøvrig er det IDIOTISK å ha xenon i nærlys og halogen i langlys, det blir som om langlys ikke hjelper.

 

For uoriginalt får du neppe noe bedre enn de til et par tusen kroner uansett. Jeg hadde ingen problemer de årene jeg hadde det i min Passat, det kitet aner jeg ikke hvor kom fra, sto på bilen når jeg kjøpte den.

 

Men ikke gå over 6000k, 4300k er vel det beste, gir mest lys og mest likt dagslys, og det er samme temperatur som brukes i originale xenon også.

 

Det er en plage det også. Det er ubehagelig når det kommer et glimt fordi en eller annen tenner lysene sine litt for tidlig. Ulovlig er det også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er spesielt plagsomt med slike Xenon for de som har noe svakere fjernlys, slik at bilen som kommer imot, med Xenon på både fjern og nær med over 13000 lumen totalt (mye verre enn idioter som kjører med tåkelys uansett vær), i forhold til det som burde vært maksimalt 6500, ikke blir plaget av fjernlysene til den andre bilen og har på sine kraftige fjernlys altfor lenge. Det fører til rene våpenkappløpet der nærmest alle må ha Xenon, eller på veier der det ferdes mye langtransport, alle billister må ha fjernlys med Xenon. Tenk på all elgen som skremmes ut i veien. Egentlig er det helt unødvendig. Og det kan være direkte farlig for billister med vanlig halogen dersom det kommer billister imot selv med vanlig, lovlig Xenon dersom det er en fotgjenger eller noe litt lenger frem i veien.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Dette gjelder originalmontert xenon også.. Det kan blende noe jævlig, og jeg møter mye oftere folk med originalxenon som blender enn folk med uoriginal xenon.

Lenke til kommentar

Dette gjelder originalmontert xenon også.. Det kan blende noe jævlig, og jeg møter mye oftere folk med originalxenon som blender enn folk med uoriginal xenon.

 

Det er noen biler, spesielt SAAB som har ubehagelige orginale Xenon. Det varierer voldsomt fra merke til merke, men det som definitivt er værst er hvis det er mye skinn i lyskasteren fordi den har en cut-off som ikke er beregnet for Xenon (gjelder alle biler med Halogen originalt). Det andre er det med skremming av elg ut i veien. Når jeg hadde store 1000M med Xenon så jeg mye mer elg og dyr i veien og jeg tror det er fordi lyset skremte de frem.

Endret av festen
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9

Det er enda verre med reflektor/refraktor som Volvo bruker, for mye strølys. Her oppe er det greit, blir du blenda av en bil med xenon, så er det purken med V70en sin, ikke noen random råner, for de få som har xenon her oppe justerer faktisk lyktene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...