Rebel-Rider Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 (endret) TOYOTA HIACE 2.2D KOMBI Forord Fikk hånd om den for noen uker siden og har planlagt hva jeg skulle gjøre med den og har nå bestemt meg for å pusse den opp. 2.gen Hiace med diesel er ikke noe en ser hver dag og med litt tid så skal den nok bli en flott bil igjen. Denne har vært i familiens eie i nesten siden begynnelsen, har gått 237.280km og har for det meste stått i en fjøs de siste årene. Dette blir en rullende restaurering, så første pri er å få den EU-godkjent og få skilter på den slik at jeg kan kjøre den til å fra hallen den skal stå i. Det blir en del rust relatert arbeid men det er langt ifra så galt som en skulle tro. Specs Motor: L (I.Gen)Cyl antall: 4 Innsprøyting: IDI Kompression: 21:1 Motorvolum: 2188ccm Effekt: 64Hk @ 4200rpm Moment: 126NM @ 2400rpm Girkasse Utveksling 1gir: 2gir: 3gir: 4gir: 5gir: Revers: Utstyr FM/Kassette radio 5 trinns girkasse Motorvarmer Kangol Setebelter Bosch H4 Lykter Skillevegg /m hodestøtte Antenne Bilder Litt rust her og der Nei til Atomvåpen! (nei det er ikke en sprekk i ruta, det er en refleksjon.) Der går noen kubikk baki her Faktisk ganske romslig og det er dører på begge sidene. Gå kun 237.000 siden 1980 Fin kassettspiller? den har ikke fungert så lenge jeg kan huske, og det er langt tilbake i tid... skal byttes ut. Prosjekt Liste over ting som skal gjøres (X) Bytte registerreim Rydde ut alt skrot Fikse dørken forran Finne orginaltilkoblingen til Radioen (strøm). Fikse korrosjon på dørhåndtakene og andre kromdeler. Få den EU godkjent En passende Pioneer radio Få tak i ny matte forran Fikse rust på tak Liste over ting som er under bestilling: (O) Philips Xtreme vision H4 pærer Liste over ting som er anskaffet/utført: (√) Pioneer 2850MP Ferr-Bet Rustfjerner Lubro Moly Diesel Purge Hugos Rensekrem for Metall Liste over mulige fremtidige oppgraderinger: (?) Bildene er beskyttet av åndsverkloven og kan ikke benyttes uten fotografens samtykke Endret 6. november 2011 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 1st update! Har gjort en liten innsats i dag, tok av dørkmatta og fjernet avispapir samt asfaltplatene som lå under der. Var en del rust men heldigvis overfladisk. Hadde gjort en del forundersøkelser rundt hvordan jeg best skulle fjerne/behanle rusten, sjekka Brunox, POR15, Rustbullet osv... Men kom frem til at Ferro-Bet Rustfjerner burde gi effekten jeg var ute etter, da jeg ville bli kvitt rusten og ikke pakke den inn i epoxy eller annet svinnmakt. Her er "go-stoffet" Her har jeg skrapet bort asfaltplatene, platene var tydeligvis lagt på før bilen hadde vært lakkert fordi det var kun grunning under platene. Avispapiret hadde gjort sitt til at det ikke ble tørt under dørkmatta og derfor ble det rust der. Sprayet på rustfjerneren og ventet et par timer. Resultatet ble slik: Det sorte er jernfosfat og noe av det gråe er sinkstøv som oppstår under prosessen, må nok ha en behandlig til. Fra andre siden: Har desverre ikke noe før-bilde, men dette var rødt av rust før jeg sprøytet på rustfjerneren. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Så kult prosjekt Har kjørt en sånn bil engang, og kan vel trygt si at det er stor forskjell fra den andre du hadde Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 (endret) Takker Hehe.. stor forskjell ja: 107 hk /217Nm mindre. ingen servostyring, ac, abs eller noe form for teknologi. Men så er den ekstremt pålitelig også, den startet på første forsøk etter å ha stått i 9år, eneste som behøvdes var et nytt batteri. Tror det blir et morsomt og anneledes prosjekt, kan hende det dukker opp noen overraskelser på veien?. Vi får se hvordan det går når den skal på EU kontroll, blir nok muligens en video update når Diesel Purge`n dukker opp da det er et intressant produkt. Er glad for å være "tilbake" igjen. Endret 16. oktober 2011 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Haha, dette skal bli artig å følge med på! Morrobil! Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Ja, kanke si annet enn at dette blir moro å følge med på, og selvom objektet ikke er på langt nær like spennende i utgangspunktet tror jeg dette kan bli vel så gøy og følge med på Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 22. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 22. oktober 2011 Update! Tid for å bli kvitt den gamle radioen, hadde planlagt å få ordnet et 1din hull også i dag men den gamle radioen ville ikke forlate frivillig,,,, Første som måtte av var knappene og bryteren til varmeapparatet, og skru av mutrene til radioen. det gikk greit Her har jeg dyttet radioen bakover, men å få den ut tok meg faktisk en hel time, Måtte ta bort en del rele og braketter for så og ta radioen ut bak dashbordet, tok meg en time å lure den ut... Her er endelig radioen ute, var rimelig "pist" etterpå, en genuin drtittjobb. Spilleren er en Roadstar RS2500 "in dash" radio, som var vanlig før DIN standarden kom for. Ikke noe å renne av seg skoene for... Her er den "nye" radioe er en Pioneer 2850MP? som skulle passe inn ganske bra med grønnt display , den jeg har er sort. Må også ordne høyttalere og legge opp ISO kontakt med strøm og det hele. Får se hva jeg får til i morgen (om været holder seg da...) Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2011 (endret) Update! Været var så fint i dag at jeg valgte å bli ferdig med rustfjerningen i dørken forran, kjørte siste runde med rustfjerneren i dag og kan konstatere at Ferro-Bet rustfjerner har spart meg enormt mye arbeid. Har ikke brukt verken "negerkrusaa" eller dremel, dro kun over med sandpapir før jeg skulle legge et testlag med grunning. Her var utgangspunktet for dagens jobb, her har jeg sprøytet på godt med rustfjerner. Her er noen timer senere, eneste som er gjort her er å pusse lett over med sandpapir og vaske med Aceton etter rustfjerneren hadde gjort jobben Her har jeg lagt et "test lag" med primer, dette er for å lettere se områdene jeg må sparkle. Selv om dette havner under teppet og ikke har noen praktisk betydning så skal det gjøre skikkelig. Det skal legges asfaltplater på hele dørken når lakken er kommet på, for å få dempet veistøyen mest mulig. Endret 26. oktober 2011 av Rebel-Rider 3 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Småstilig prosjekt dette da. Må følge med her Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Hadde jeg kunne plusse dobbelt, hadde jeg gjort det! Fortsatt et gøy prosjekt. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Kjempekult Du får en pluss av meg også for det her Lenke til kommentar
trra Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Kult med gammel Hiace, *mine innlegg*! Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 26. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 26. oktober 2011 Takker så mye! Har såvidt begynt så det blir nok mer "æksjn" her fremover. 1. Mangler litt bilder av bilen men det skal jeg fikse i morgen. 2. Så snart dørken forran er ferdig så skal jeg montere radio og finne noen egnede høyttalere å sette i dørene 3. Lubro Moley Diesel purge, "vidundermiddelet" som skal få bilen igjennom EU kontrollen, bilen har stått i 9 år og det er veldig tydelig på hvordan motoren går og det ryker hvitt og lukter stygt. Kommer tilbake med en grundig test av dette. 4. Ventildeksel (slangen) ventilasjonen er lekk og må byttes, er en del søl rundt motoren pga dette, motoren skal også vaskes grundig. 5. Det er motorvarmer montert orginalt på bilen, men det er ikke kupevarmer og tilkoblingen skal byttes ut med moderne defa miniplugg. Det dukker sikkert opp mer etter hvert. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 27. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 27. oktober 2011 Update!: Har sparkelt i dag og pusset en god del, men fikk ikke gjort så veldig mye før postmannen dukket opp med en pakke... I pakken var dette, "Lubro Moly Diesel Purge" for å løse opp avleiringer i dysene ,dieselpumpa, på glødepluggene og i forbrenningskammeret. En kjører motoren varm først og så kobler en bort dieselfiteret og setter på en slange som skal gå rett nedi flaska, så stater en motoren igjen og varierer på turtallet under behandlingen, dette gjør en til flaska er nesten tom og heller siste skvetten på tanken. Så setter en alt tilbake slik det var, og forhåpentligvis så er ting blitt bedre. Får håpe været holder slik at jeg får gjort det i.l av de nærmeste dagene. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 Gleder meg til oppdatering om det middelet Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QjT4b9 Skrevet 27. oktober 2011 Del Skrevet 27. oktober 2011 *Mine innlegg* Hiace er moro Lenke til kommentar
AnaXyd Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Ajaj! Spennende! Ferro-bet funker bra jo! Har selv importert med en tank med Rustbullet, som funket ganske bra (og var visstnok en av de beste rustmidlene) men ser ut som Ferro-bet er hakket bedre! Gjør det litt lettere (og morsommere) å jobbe med rust fremover! Jeg følger med her fremover, morsomt med sånne prosjekter. Lenke til kommentar
Mr. A Skrevet 29. oktober 2011 Del Skrevet 29. oktober 2011 Artig prosjekt. Følger med Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 29. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 29. oktober 2011 (endret) Update: Fikk lakkert første laget på dørken i dag (utenom på førersiden pga at jeg har sittet der under arbeidet), der må nok et lag med lakk til her. Har brukt en tykk alkyd basert lakk med stort slitestyrke og porefyllende egenskaper. Førersiden er ikke gjort noe med, de orginale asfaltplatene er enda ikke fjernet og etterbehandling av området gjenstår. Er en del områder som ikke skulle ha lakk, men det vasker jeg bort med aceton, hadde ingen cellofan tilgjengelig på tidspunktet så måtte greie meg uten. Vi får se hvor langt jeg kommer i neste uke, da er det forhåpentligvis både radio og diesel purge på programmet! Det blir også en video update før og etter renseprosessen (er nå det som er planene ivertfall). Til å være første "strøket" så synes jeg det ble bra, merk at det er en del reflekser i bildet pga blitzen så en blir litt lurt av det. Endret 29. oktober 2011 av Rebel-Rider Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå