Gå til innhold

Hvilken Windows versjon (+ SSD-spørsmål)

Anbefalte innlegg

Jeg holder på å kjøpe mesteparten av hardwaren for å oppgradere min spill-pc (ref denne tråden). Maskinen skal brukes til spilling, + all annen vanlig bruk (surfing, bildebehandling, etc. men ikke noe spesielt). Det jeg lurer på da er hvilken versjon av Windows 7 jeg børe installere.

Jeg er i den heldige situasjon at jeg har et MSDN-abbonement, som gir meg lov til å laste ned og innstallere 10 instanser av hvert av Windows-OSene, så jeg kan velge helt fritt uten tanke på pris. Det er bare funskjonalitet (og at den skal fungere raskt til spilling) jeg bør tenke på.

Jeg skal ha SSD + vanlig HD, og planlegger å bruke SSD til OS + de viktigste programmer (spill). Hva bør jeg da gjøre for å unngå at Windows bruker den opp til søplebøtte, temp-folders og alskens documents, etc., som naturlig havner på samme partisjon som OSet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan lese litt om versjoner og slikt i denne tråden:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1165239

95% av alle vanlige folk trenger ikke noe mer enn Home Premium utgaven. Pro utgaven trenger du hvis du skal koble pcen til et domene nettverk, ha muligheten til å bruke XP Mode og litt til.

Ultimate har alt de to andre har pluss muligheten for å bytte språk via update og Bitlocker.

Alle versjonene tar i utgangspunktet like mye plass, og bruker ca like mye RAM siden alle versjonene inneholder alt, det er bare nøkkelen som "unlocker" de ulike funksjonene.

Siden du har MSDN kan du jo like godt gå for Ultimate, så har du alt om du plutselig skulle trenge det.

Det finnes også en annen mulighet siden du har MSDN, det er å først installere Home Premium, og så om du skulle trenge noen av de andre funksjonene etter hvert, så bruker du bare AnyTime Upgrade, og oppgraderer oppover. Det er superenkelt, du bruker bare nøkkelen til den nye versjonen, og så tar det ca 10 minutter.

Lenke til kommentar

skal du gå for Ultimate så sørg iallefall for at du har stor nok plass.

Ultimate tar ikke noe større plass enn Home Premium, så lenge du ikke laster ned og installerer pakker som XP Mode og en masse språkpakker.

Alle versjonene installerer det samme, og det er som jeg nevnte bare produktnøkkelen som låser opp ulike funksjoner, litt som i spill.

Her er HDD bruk og RAM bruk etter en ny installasjon av Ultimate og Home Premium SP1 64bit på en virtuell pc med 1 GB RAM.

Dette er før oppdateringer etc er kjørt, som du ser skiller det nesten ingen ting mellom Home Premium og Ultimate:

Ultimate SP1 64bit

171011_hdd_001.jpg

Home Premium SP1 64bit

171011_hdd_002_hp.jpg

Ultimate SP1 64bit

171011_ram_001.jpg

Home Premium SP1 64bit

171011_ram_002_hp.jpg

Endret av myhken
Lenke til kommentar

Om du skulle ville gå for Ultimate, trenger du bare å bruke en Ultimate nøkkel i AnyTime upgrade senere. Det krever ikke Win7 platen, kun internett tilgang slik at den får sjekket at nøkkelen er gyldig.

Men tenker at pro holder i massevis.

Jeg bruker uansett ingen plate, men laster ned iso-image direkte fra MSDN-siden, og pakker det ut på minnepinne som jeg installerer fra. Har gjort det med en bærbar som da fikk en av mine 10 Home Premium-lisenser.

Jeg har faktisk 10 lisenser for hver variant, og da teller med/uten MediaCenter, med/uten Service-pack 1, 32/64 bit, osv som forskjellige versjoner, så det er ganske luksus :)

Lenke til kommentar

Ang MSDN. Det er samme nøkkel for 32bit og 64bit versjonene, og du får nøkler til hver TYPE, og du får ikke nye nøkler til SP1 eller med MediaCenter osv.

Det du får er nøkler til N versjonen som er uten MediaPlayer og alle funksjoner knyttet til denne (som MediaCenter).

Men det blir jo mange versjoner, fra Starter til Ultimate og det samme i N versjoner.

Husk at MSDN lisenser er ikke ment å brukes på pcer som du bruker til vanlig. I lisensbetingelsene står det helt klart at om du bruker en MSDN lisens på en pc for å drive utvikling av programvare, og den pcen skal brukes til f.eks spilling, musikk, internett surfing som ikke har med utviklingen å gjøre etc, så må du ha en normal lisens liggende til den pcen. (du kan ikke ha to lisenser installert på samme tid, så de bruker begrepet liggende/tilgjengelig).

Greit at veldig mange bruker lisensene slik du bruker dem, men det bryter totalt med lisensbetingelsene til Microsoft.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...