Alex T. Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Jeg har et prosjekt der jeg skal drøfte hva som er postivt og negativt for den norske utviklingen. Jeg ønsker at dere kommer med noen innslag. Det kan være arbeidkraft og andre emner som påvirker utviklingen av Norge. Jeg takker på forhånd! Lenke til kommentar
Arne Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Positivt: Ny kultur/internasjonalisering Mer arbeidskraft Negativt: Vold/kulturkrasj/voldtekter. Du kan f.eks. skrive noe om hvor mange av overfallsvoldtektene i Oslo som er begått av gjerningsmenn med utenlandsk opprinnelse Andel av den utenlandske befolkningen i arbeid? Har ikke tall her, men jeg vil innbille meg at det er noe lavere enn ellers i befolkningen. Sjekk for eksempel trygdeytelser og arbeidsledighet. Integrasjonsproblemer. Stikkord: Norsk språk hos barn/voksne, omskjæring, bortføring Et ganske komplisert tema, men du burde finne en del å skrive om. Legg merke til at jeg har mest å komme med på den negative siden. Det betyr ikke at det nødvendigvis er mer negativt enn positivt med innvandring, men at det kanskje er lettere å sette fingeren på. Husk også at svenskene som jobber i norge tar mange av de "drittjobbene" ingen vil ha, og dermed gjør noe bra for landet på den måten. Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Du har min medfølelse. Jeg tror de aller fleste svarene vil bli noe ala hva lærerne ønsker å høre, og at elever ikke vil tørre å si noe politisk ukorrekt. Det aller første du må gjøre er å definere "innvandring". Sett over det hele, er innvandring utvilsomt positivt. De fleste innvandrere er unge, arbeidssomme, og har tom. utdannelse osv. som et annet land har påkostet. I tillegg tilfører de oss større genetisk og kulturell variasjon. Problemet er at enkelte subkulturer, og særlig islam, er så bakvendte og opp-ned, at de risikerer å ødelegge hele regnestykket. Innvandring generelt er positiv. Muslimsk innvandring er hvertfall tildels negativ. Det negative ved muslimsk innvandring er faktisk så negativt at det på lengre sikt truer Norges utvikling som nasjon, velferdsnasjon, rettsstat og demokrati. Jeg synes det er bedritent av lærere å gi slike oppgaver, hvertfall om andre i klassen har adgang til dem. Alternativt kan du begrave hodet i sanda som SSB har gjort og skrive om "vokseproblemer" og "kulturforståelser" og "kulturrelativitet" som vil forandres over generasjoner. Foruten det faktum at den blandt en del muslimer ikke vil det, fordi de fortsetter å inngifte seg med hverandre, og andre muslimer utenfra, og setter integreringen tilbake til null for hver generasjon, inntil de blir den dominante, ensartede folkegruppen. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Forresten, her er en link til ssb med en graf over innvandringsgrupper: http://www.ssb.no/emner/02/01/10/innvbef/ Her er en samleside for innvandring: http://www.ssb.no/innvandring/ Lenke til kommentar
Runinho Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Fantastisk hvordan sosialistorakelet SSB også klarer å mose sammen Asia, Afrika, Sør Amerika, og Tyrkia, selv om Tyrkia er i Europa, og de nekter å holde tall på folks religion. Asia, Afrika og Latin-Amerika er forøvrig hundrevis av VIDT forskjellige kulturer. Å lompe alle innvandrerne ifra disse landene sammen med asylsøkere og flyktninger, er selvsagt for å pynte på statistikken. Og det synes jeg er et annet poeng som bur vurderes. Hvordan asyl har gått ifra å gi folk mennesker beskyttelse, til å bli et rent innvandringslotteri for folk med tvilsom arbeidsmoral. Lenke til kommentar
Arne Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Du kan jo for eksempel skrive noe om hvordan muslimer (!!) har søkt kirkeasyl i Bergens vakre Johanneskirke for å slippe å bli sendt ut. Som en skriver over, begynn å definere innvandring. Vanskelig tema dette, men kan jo prøve å finne noe som ikke står i samfunnsfagboken! da får du muligens et pluss i boken (har dere karakterer?). Håper læreren setter pris på et litt politisk ukorrekt svar, bør jo nesten det. Kanskje du bør skrive noe om dette i innledningen? Undertegnede prøvde seg på et for-abort-essay på en konservativ kristen privatskole i bibelbeltet i hviteste USA. Ikke vellykket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå