sindreberth Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Hei! Problemet er at jeg har 2 SATA 3GB/s utganger på hovedkortet som fungerer og 4 SATA 6GB/s som tilsynelatende ikke fungerer. Kan ikke se dem er deaktivert i bios, under sata instillingene i bios kan jeg velge mellom RAID, ACIH (eller noe lignede), Disable, og IDE mode som den står i nå. Har lastet ned og oppgradert biosen men vil fortsatt ikke bli funnet. Og de 3 nye sata diskene jeg har kjøpt vil ikke bli funnet i device manager eller bios som sagt. Helt hjelpesløs og håper noen vet hva jeg kan gjør ! noen drivere som mangler ?! Er et Asus P8H67-V det dreier seg om: http://www.asus.no/Motherboards/Intel_Socket_1155/P8H67V/#specifications Mvh Sindre Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 (endret) Jeg tror at du har: -4 x Serial ATA 3Gb/s -2 x Serial ATA 6Gb/s Velg Raid eller Ahci og ikke IDE Prøve Endret 16. oktober 2011 av wiberos Lenke til kommentar
sindreberth Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 Jeg tror at du har: -4 x Serial ATA 3Gb/s -2 x Serial ATA 6Gb/s Velg Raid eller Ahci og ikke IDE Prøve åja stemmer er kun 6GB/s som fungerer da, de andre fungerer ikke^^skal prøve raid etter formatteringen, ahci blei blåskjerm. takk. Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 (endret) Blue farge Sata kontakter = Sata 3Gb/s Gray frarge Sata kontakter = Sata 6Gb/s At du får blue screen i Ahci (du hadde fått den i Raid og) er fordi du har installert Windows i Sata IDE mode. Men siden du skal reinstallere, blir det samme om du velger Ahci eller Raid. Hvis du velger Raid fra starten av, vil du ha mulighet å senere kople en disk til, og lage en array Raid 0 eller Raid 1, UTEN å installere Windows på nytt. Endret 16. oktober 2011 av wiberos Lenke til kommentar
sindreberth Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 Ok, Satt SATA mode til RAID i biosen nå, og starta installasjonen på nytt. Regner da med at RAID er den beste løsningen? Lenke til kommentar
sindreberth Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 Ok, Satt SATA mode til RAID i biosen nå, og starta installasjonen på nytt. Regner da med at RAID er den beste løsningen? Da var windows oppe å gikk igjen. Ingen forandring annet enn at cd-rommen heller ikke synes! har en ssd dsik og cd-romen koblet til de 2 6gb/s inngangene og de 3 andre hdd kobla i sata 3gb/S Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 (endret) Kople fra CD-rom -Kontrollere i Bios at SATA mode er i Raid -Kople din SSD til en av de blue sata portene og starte PC-en Hvis den starter normalt-- Shut down ---kople de andre diskene i de andre 3 blue portene, velg at SSD disk skal være din bootdevice og boot up.Det er for å se hvor det halter. Endret 16. oktober 2011 av wiberos Lenke til kommentar
sindreberth Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 (endret) fungerte ikke, no bootable device. det er ingen reaksjon på at noen av de blå portene fungerer. CD romen må også stå i grå port for at den skal bli synelig biosen/advanced/sata configuration Endret 16. oktober 2011 av sindreberth Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 (endret) Det var merkelig det der du. Det siste du burde gjøre er å load : optimized Defaults i Biosen (F5 tror jeg) for deretter å prøve igjen kun med en disk av gangen på de blue portene. Når Sata mode står på IDE, skal du etter håndbook, finne en Serial-ATA Controller 0 under der. Kontrollere at den står [Enhanced]Hvis det er slik at det er ingen disk som blir detectert i noe av de 4 portene, er bare å returnere HK. Man skal ikke bruke så my tid for å kople noe disker. Endret 16. oktober 2011 av wiberos Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Er det ikke sånn at optisk sata cd/dvd ikke støtter enhanced. Mener å ha lest det i en hovedkort manual og oppfordres til å tilkople sata dvd til jmb (jmicron kontroller) Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 (endret) Jeg tror at HK har totalt 6 x Sata connectors og en IDE som er VIA VT6415 (bruker vel Intels drivere)Når det gjelder [enhanced] det var for å kontrollere kun for Harddiskene. Slik jeg leser det er mulighet for Sata Controller 0 [Disabled, Enhanced,Compatible]og Serial-ATA Controller 1 [Disabled, Enhanced] når Sata configuration er as IDE. By default er Sata i IDE og begge Controllere i [Enhanced] Hvordan vil DVD rom skal koples senere er uvist så lenge 4 porter fungerer ikke. Endret 16. oktober 2011 av wiberos Lenke til kommentar
sindreberth Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 (endret) hmm okay takk for svar Har trykket load defults nå (f5) og den har da gått tilbake til ide mode. så hvis jeg kobler til diskene nå så skal jeg få detected? Endret 16. oktober 2011 av sindreberth Lenke til kommentar
wiberos Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Hvis ingen av diskene som er tilkoplet på en av de 4 3Gb/s sata portene (ikke de 6 Gb/s) er detectert etter det, så vet ikke jeg annet enn at du må returnere kortet.Det kan ikke være lenge siden du har fått den, så å reklamere den vil være enkelt.Det hadde vært fint om noe andre som har den samme kort kunne fortelle om sine opplevelser. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå