muffe Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Har begynt å tenke på et lite prosjekt for styring av et horn/sirene. 45 sek etter at timeren er aktivert, gies det 5 støt på ett sek hver, med 0,5 sek mellom hvert støt. 60 sek etter at timeren ble aktivert, gies det ett støt på 1 sek i hornet. 2 min etter timeren ble aktivert gies det ett støt i hornet på ett sekund. 4 min og 56 sek etter timeren ble aktivert gies det et støt på 4 sek. 6 min etter gies det ett siste støt i hornet som varer 1 sek. Hvis det er mulig å vise nedtellingen på et LCD display hadde det vert fint, men det er ikke nødvendig. Kan noen hjelpe meg med dette? Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 11. august 2003 Del Skrevet 11. august 2003 Kan jeg få spørre hva du skal bruke denne til. Sånn som det ser ut er det nok enklest å bruke en mikrokontroller. (Mye) enklere å programmere... tror nok at en Atmel AT90S1200 holder http://www.atmel.com/dyn/resources/prod_do...nts/DOC0838.PDF Et forslag: La mikrokontrolleren gå i en loop og teller oppover med en bestemt frekvens. Beregn hva slags tall den har kommet til: T=1/f=periodetid Tall = 45sekunder/periodetid (gjør om dette til binært tall) Gå inn i en loop og gjør de tingene du vil og gå videre til en ny loop for å gå videre i programmet. Flytskjema: Det er nok det enkleste jeg kan komme på (og kan :-? ) Tror at Aerocker er flinkere med dette ;-) Lenke til kommentar
Aerocker Skrevet 12. august 2003 Del Skrevet 12. august 2003 Mikrokontroller er nok fine greier her ja Dersom du har tilgang på utstyr for programmering av slike enten det er PIC eller Atmel's AVR så vil det gjøre jobben ganske enkel. Disse kan du programmere i C(de fleste hvertfall) og da er det temmelig greitt å lage en slik rutine som du her har beskrevet. Den at90s1200 som ddd-king foreslo kan ikke programmeres i C, noe som medfører at du må bruke assembler. Og det kan bli litt værre www.avrfreaks.com er et fint sted for info om AVR Lenke til kommentar
muffe Skrevet 13. august 2003 Forfatter Del Skrevet 13. august 2003 Beklager at jeg ikke har kommet med en oppfølger... Har væet veldig opptatt. Ferien er slutt nå. Huff. Men til saken: Har tenkt litt mer, og funnet ut at hvis det er mulig vil jeg utvide prosjektet litt: Knapp A starter prosedyre som beskrevet ovenfor. Hvis den trykkes inn mens prosedyre pågår, gies det to støt på ett sekund i hornet, og prosedyren avbrytes. Knapp B gir ett støt på ett sekund i hornet, ett sek mellom støtene. Knapp C gir to støt på ett sekund i hornet, ett sek mellom støtene. Knapp D gir tre støt på ett sekund i hornet, ett sek mellom støtene. Hvis det er mulig å få vist hvor lenge det er igjen av "prosedyren" på et LCD er dette fint, men hvis det blir veldig vanskelig er ikke dette nødvendig. Ellers takk for alle tips. Lenke til kommentar
umy Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 lurer jævli på hva ****** skal du bruke det til? nysgjerrig som f Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 13. august 2003 Del Skrevet 13. august 2003 Jeg håper at du har peiling på elektronikk, ellers ser dette komplisert ut. Og dyrt blir det. Hvis du vil ha en oppførsel som beskrevet over, må du skaffe deg et tastatur som generer kode for hver tast du taster (300kr?). Du må skaffe deg et display (500kr?). Et STK500 kit (1100kr, Elfa). I tillegg til alt dette må du være flink med å programmere i Assembley eller i C. Om du vil få konstruktiv tilbakemelding, bør du være flink med å svare, osv... Dersom kun knapp A skal implementeres, er dette svært "lett". Du bruker interupt når knappen blir trykket og går til en subrutine. Etter denne subrutinen kan du enten hoppe til END eller tilbake til tilstanden før knappen ble trykket... MEN DET VIKTIGSTE: Hva skal du bruke dette til? Ser litt kryptisk ut for meg...Eller kødder du bare med oss... PS: Fa*en at det ikke ble mål på Lerkendal Lenke til kommentar
muffe Skrevet 14. august 2003 Forfatter Del Skrevet 14. august 2003 Dette skal brukes til en automatisk starter for seilbåter. Å starte seilbåter manuelt er en stor oppgave, og det er mange "feller" å gå i. Siden det ikke er noen andre som har laget noe lignende, så tenkte jeg at jeg skulle prøve meg. Ser ut til at jeg går bort fra displayet og det å ha flere taster. "Back to basic" med andre ord. Dvs. slik det er beskrevet i begynnelsen av tråden. Å programmere C er ikke noe problem. Lenke til kommentar
Aerocker Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Du trenger ikke eget tastatur, bare 4 knapper. Et display koster 2-300 kroner, eller du kan bruke 7-segment display som er mye billigere så lenge du ikke skal vise annet enn noen tall. Det som eventuellt vil koste noe her, er utstyr for å programmere mikrokontrollere om du ikke har tilgang på dette. Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Muffe: Betal oss 400kr og få ferdig krets tilsend i posten :-D nok spøk... start med å programmere flytdiagrammet litt lengre oppe i C. Kom tilbake når du har fått det til å fungere sånn som du vil... ett skritt om gangen :-) Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 14. august 2003 Del Skrevet 14. august 2003 Nei...Dette var en kjedelig tråd :-? Lenke til kommentar
muffe Skrevet 15. august 2003 Forfatter Del Skrevet 15. august 2003 Skal se hva jeg kan få gjort. Må få orden på det økonomiske også. Kommer tilbake med mer info når jeg har planlagt det grundigere. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 15. august 2003 Del Skrevet 15. august 2003 programmere finnes det jo mange gratis skjemaer av på nettet da. spesielt enkelt er denne her: http://www.myplace.nu/avr/yaap/index.htm den enkleste versjonen der kan du lage ut av bare 5 motstandere om jeg ikke husker feil. man behøver altså ikke investere i noe slags utviklingsverktøy for mange hundrelapper. display kan du jo kjøpe et annet sted enn norge da, og da vil det jo ikke koste mer enn 5-6 dollar eller no. tastaturet skal jo kun bestå av 4 knapper, altså ikke noe hokkus pokkus her heller. 4 ledige i/o pinner og 4 knapper er vel alt som trengs. Lenke til kommentar
muffe Skrevet 16. august 2003 Forfatter Del Skrevet 16. august 2003 Prosjektet må nok skrinlegges. Min sammarbeidspartner, som blandt annet skulle programmere mikrokontrolleren, har trukket seg. Hvis jeg tar det opp igjen vil jeg selvfølgenig holde dere informert. Lenke til kommentar
liteglow Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 Når man er inne i dette temaet med og programmere utganger ! Finnest det noe program der man kan programmere utgangene på COM eller printerporten ?? slik att jeg kan montere ett 12v rele (eller mindre om det er 5v) og bruke det for og styre diverse lys eller annet.. har pc i bilen og skulle ha likt og kunne fått programmet til og starte stoppe bilen og masse annet diverse... det må styrest i win, ellers bli det for avansert for meg Thanx... Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 det finnes jo programmer designet for at du skal koble noe sånt som 10 LEDs til parallel porten, som da viser hvor høyt volumet er, hvor mye CPU kraft som blir brukt osv. så dette burde vel gå på en eller annen måte. Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 eller så fant jeg denne siden, om det ikke blir litt for avansert da: http://private.addcom.de/KeithWilson/Proje...ects/comint.htm Lenke til kommentar
iver89 Skrevet 17. august 2003 Del Skrevet 17. august 2003 ble litt interesangt det der. jeg søkte videre, og fant denne siden, med programvare, selve kretsen, og bilder http://www.thebells.net/Halloween/PLCC/PLCC.html Lenke til kommentar
muffe Skrevet 17. august 2003 Forfatter Del Skrevet 17. august 2003 Tusen takk! Her har jeg jo alt jeg trenger! Nå blir det nok mer enn som så! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå