AnonymDiskusjon Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 Bare fordi han oppfører seg litt mindre normalt enn alle andre så betyr ikke det at han er psykopat. Det er helt riktig at psykopat er et misbrukt skjelsord i opphetede konflikter, og at wn noe avvikende oppførsel er vanlig, men slik trådstarter legger dette frem kjenner jeg det igjen fra kliniske kriterier og hvordan livsstilen og oppførselen er og hvordan trådstarter selv føler det, så jeg har ingen problemer med å se alvoret i innlegget. Ja er helt enig med at psykopat er et misbrukt skjelsord, men jeg mener jeg husker et navn som er passende får hans oppførsel men klarer ikke å finne det eller huske det. du tenker på narsissist. Postet av anonym: 302c915833913b5e502263705180f232 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 En psykopat bruker folk til sin fordel for å oppnå noe. Prestisje, makt, kontroll, beundring og oppfattet vellykkethet er vanlige ting. De har ofte påfallende lav kapasitet til empati og bryr seg lite om andre sine følelser og behov. Psykopatens behov er dine behov. Om noe aldri er på dine premisser er det vel en grei varsellampe. Det å ødelegge folk kan være for å oppnå avhengighet, det kan også være for å projisere ut de negative egenskapende de selv har og ikke vil vedkjenne seg over på andre. 2 Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Men hva skiller egentlig en psykopat fra en liten taper med stort ego? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 En psykopat bruker folk til sin fordel for å oppnå noe. Prestisje, makt, kontroll, beundring og oppfattet vellykkethet er vanlige ting. De har ofte påfallende lav kapasitet til empati og bryr seg lite om andre sine følelser og behov. Psykopatens behov er dine behov. Om noe aldri er på dine premisser er det vel en grei varsellampe. Det å ødelegge folk kan være for å oppnå avhengighet, det kan også være for å projisere ut de negative egenskapende de selv har og ikke vil vedkjenne seg over på andre. Nettopp? Grunnen til at en psykopat blir oppfattet som ond er fordi han ikke bryr seg om andres følselser i sine beslutninger? De har ikke en innvendig drive mot og være onde? Har ekstremt vanskelig for og tro at mennesker med en psykopatisk personlighetsforstyrrelse har et ønske og en lyst til og skade andre mennesker? Det vil jeg heller kalle en sadist. Og det er en annen personlighetsforstyrrelse som man ikke nødvndigvis trenger og blande inn i spørsmålet. Vil bare be folk som ikke sitter med kunskaper om emnet heller bidrar til en åpen spørrende tone, enn å fastsette ting som de bare påstår. Hvis du er en person som bare bidrar med synsing og påståelser på dette forumet, så vil jeg helst at du sparer deg akkurat i denne tråden. Postet av anonym: 302c915833913b5e502263705180f232 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 Men hva skiller egentlig en psykopat fra en liten taper med stort ego? En liten taper med stort ego vil bli knust og sprekke om konfrontert. En psykopat har ikke selvinnsikt nok til å innse sine egne feil og mangler. I hvert fall vil han heller dø enn å innrømme dem. En liten taper med stort ego vil heller ikke ha noen som helst slags glatthet/sjarmerende vesen slik som en psykopat har. Listen er lang. Postet av anonym: 302c915833913b5e502263705180f232 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Nettopp? Grunnen til at en psykopat blir oppfattet som ond er fordi han ikke bryr seg om andres følselser i sine beslutninger? De har ikke en innvendig drive mot og være onde? Har ekstremt vanskelig for og tro at mennesker med en psykopatisk personlighetsforstyrrelse har et ønske og en lyst til og skade andre mennesker? Det vil jeg heller kalle en sadist. Og det er en annen personlighetsforstyrrelse som man ikke nødvndigvis trenger og blande inn i spørsmålet. Vil bare be folk som ikke sitter med kunskaper om emnet heller bidrar til en åpen spørrende tone, enn å fastsette ting som de bare påstår. Hvis du er en person som bare bidrar med synsing og påståelser på dette forumet, så vil jeg helst at du sparer deg akkurat i denne tråden. Postet av anonym: 302c915833913b5e502263705180f232 Nå er psykopati ganske så veldefinert, og de tingene jeg skriver om kommer fra faglitteraturen som kliniske kriterier skrevet på en folkelig måte. Den beste kliniske testen du finner på psykopati er PCL-R Det står litt om den her; http://en.wikipedia.org/wiki/Hare_Psychopathy_Checklist Normal score for vanlige folk er 5. Begynner det å bli over 20 er det tydelige psykopatiske trekk. 40 poeng tilsvarer maksimal score og disse personene finner du som regel i fengsel med alvorlige dommer bak seg. De har ofte ungdomskriminalitet på rullebladet. Hare står også bak en rekke studier på bl.a. hjernescanning og det han har funnet ut er at hjernen rett og slett virker annerledes hos psykopater. Koblingen til følelser er ikke slik den burde være og hjerneaktiviteten ulike steder er påfallende lav der normale mennesker får aktiveringer ved emosjonelt ladede ord. Spesielt bakre del av hjernen er mye i aktivitet hos psykopater. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Jeg scorte 3 http://www.okcupid.com/tests/the-are-you-an-psychopath-test Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Jeg scorte 3 http://www.okcupid.com/tests/the-are-you-an-psychopath-test Jeg havnet på 10. Lenke til kommentar
TanglewoodD Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Gjennom denne tråden har jeg fått bekrefta at en kompis (vel og merke bare en bekjent nå..) er psykopat. Det er slitsomt og ekkelt. Psykopaten (min kompis) har bekjentskaper til en profit er skapt. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Gjennom denne tråden har jeg fått bekrefta at en kompis (vel og merke bare en bekjent nå..) er psykopat. Det er slitsomt og ekkelt. Psykopaten (min kompis) har bekjentskaper til en profit er skapt. Det er aldri noe koslig, men det er første steg til å gjøre noe med det og ikke minst se slike tegn tidlig sånn at man kan justere ned kontakten og unngå personlige skade. Prøv aldri å endre en psykopat eller tro at noe kommer til å endre seg, det koster mye mer enn det smaker. Det som fungerer er å kutte kontakten eller å unngå vedkommende mest mulig. Lenke til kommentar
Gyr0 Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Ser ikke helt poenget med tråden. Er det et problem at han er smårar ? Skulle du helst sendt han til psykologen hvis du hadde sjangs ? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Ser ikke helt poenget med tråden. Er det et problem at han er smårar ? Skulle du helst sendt han til psykologen hvis du hadde sjangs ? Psykopati er ikke det samme som å være smårar, det er mye mer alvorlig enn det, og det å vokse opp med en psykopat er ikke noe jeg unner min værste fiende. Det er som å bli gradvis mentalt forgiftet uten at du kan sette fingeren på det, men du vet instinktiv at noe skurrer. Du eksisterer for å tilfredstille den voksnes behov, ikke motsatt. Du er er en eiendel og ikke er menneske med grunnleggende behov. Det er direkte dehumaniserende. Det er nok mange som lider under dette, og det er viktig å få fokus på det for å kunne gjøre noe med det. Psykopatiske foreldre er noe av det værste som kan skje et barn i oppveksten, så bare det å finne ut av det og kommunisere det på et forum kan være en start for å kommer seg ut av uføret. 1 Lenke til kommentar
Yoshii Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Psykiatere elsker å merke alt og de kom opp med "sosiopat" og "psykopat" for å forklare hva de ikke forstår. Å si at psykopater viser ingen følelser er ikke en vitenskapelig forklaring. Hva betyr egentlig psykopat? Ingenting og forklarer ingenting. Det er det jeg mener iværtfall. Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Psykopati er å gjøre moralsk forkastelige handlinger uten betydelig vinning. Dvs gjøre handlingen for handlingens skyld, og ikke for å personlig tjene noe på det. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Psykopati er å gjøre moralsk forkastelige handlinger uten betydelig vinning. Dvs gjøre handlingen for handlingens skyld, og ikke for å personlig tjene noe på det. Nei, det er det ikke. Alle handlingene til en psykopat er for egen vinning. Det er selve definisjonen på en psykopat. De er villige til å ødelegge liv for å oppnå sine mål. De ser på andre mennesker som verktøy, objekter, som kun er til for å tjene dem. Det du beskriver er Hollywood sin versjon av psykopat. Meet Charles Rane. 1 Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Psykiatere elsker å merke alt og de kom opp med "sosiopat" og "psykopat" for å forklare hva de ikke forstår. Å si at psykopater viser ingen følelser er ikke en vitenskapelig forklaring. Hva betyr egentlig psykopat? Ingenting og forklarer ingenting. Det er det jeg mener iværtfall. Hva er det du plaprer om? At psykopater ikke viser følelser på samme måte som "normale" mennesker eller den totale mangelen på sådan, er et faktum. Og det er noe som får fatale følger for alle som omgås med en psykopat. Hva det betyr? Det har da vitterlig blitt forklart grundig i denne tråden. Og det forklarer en hel om hva ofrene for slike mennesker blir utsatt for. 1 Lenke til kommentar
Yoshii Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Det ordet forteller ingenting, tenk litt så ser du det. Lenke til kommentar
Uderzo Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Det ordet forteller ingenting, tenk litt så ser du det. Det forteller meg mye, kanskje du burde begynne å høre etter? 1 Lenke til kommentar
Yoshii Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Kanskje du burde vært oppdatert, "profesjonelle" bruker ikke det ordet lenger, for og diagnotisere. Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 5. november 2011 Del Skrevet 5. november 2011 Kanskje du burde vært oppdatert, "profesjonelle" bruker ikke det ordet lenger, for og diagnotisere. Følelsløshet? Mangel på empathi? Gi oss et ord, fordi det finnes folk som behandler andre som objekter, og ser på dem kun som bedre enn katter fordi de kan prater bedre for seg og gjøre mer. De trenger ikke å være følelsesløse. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå