AnonymDiskusjon Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Har en far som jeg alltid har mistenkt at det er noe smårart ved. Han er millionær, jobber hele tiden, er veldig voldsom (les: ikke voldelig), ingen tanker om etikk/moral etc, kan ikke sitte stille, meget intelligent. (stort sett alt det andre, bare de jeg kom på) Poenget er at jeg har funnet ut at han er en psykopat. Er ikke i tvil. Når ideen først dukket opp i hodet mitt, googlet jeg det, og trengte ikke mer en og lese i 10 min for å forsterke mistanken, og 30 min til og få svar på all grubling og filosofering jeg har gjort ang ham hele livet. Eneste ting som ikke svarer til psykopat "kriteriene" er at han ikke er voldelig. Og han bruker aldri DIREKTE psykiske skjelsord mot noen. For eksempel "Du er dårlig" "ingen liker deg". Ikke tro at jeg lager denne tråden for og sutre. Sjekklistene svarer fullstendig til hans person, og det fullstendig uten tvil. Har mange ting jeg kan si, men vil helst ikke nevne. Denne tanken har fylt hodet mitt de siste dagene og kommer mest sannsynlig til og gjøre det livet ut. Vet ikke om det er noe som kan svares på, men er det i hvert fall noen som har tanker om dette? Postet av anonym: 68b7db2926d815baac2a595a0286fc1c 2 Lenke til kommentar
misterpogo Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Privat diagnostisering av psykiske sykdommer er for vagt. Psykopat er og et veldi kraftig som ikke bør bli brukt om alt og alle. 2 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 Takk for at du tok deg tid til og lese tråden min, selv om svaret ditt irriterte meg mer enn det opplyste meg. Skjønner at tråden er dødfødt i og med at brorparten av brukerne av dette forumet kommer til og tenke det samme som deg. Formålet med tråden var og få hjelp til noe som er ekstremt vanskelig for meg, ikke tiltrekke oppmerksomhet fra overrasjonelle besservissere som er mer opptatt av og være korrekt i henhold til regler enn å hjelpe. Moderator kan stenge eller fjerne tråden. Postet av anonym: 302c915833913b5e502263705180f232 4 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Tror nok du har ganske rett i det du sier ang. de fleste på forumet. Det er desverre alt for mange som har det på samme måten som deg, og mange vet ikke hvorfor engang. Det å vokse opp med en person med psykopatiske trekk er en stor belastning, og det gjør også noe med virkelighetsoppfattelsen, personligheten, selvfølelsen og selvbildet. Det følger som regel med mye skyldfølelse og skam på lasset, hvor mye av dette er projisert fra psykopaten p.g.a at vedkommende ikke takler å ha disse følelsene selv og derfor dytter dem på andre. Ofte har de selv så mange problemer at du blir litt usynlig og ikke får stilt de behovene du har for å bli sett, forstått, akseptert og respektert. Det at du har funnet ut av dette er første steg i komme seg videre. Veldig mange har det akkurat som du sier, de føler noe er galt over lang tid, men de kan ikke sette fingeren helt på det. En psykopat gjør aldri noe galt selv og tåler som regel ikke å bli gjort oppmerksom på det. Da benektes det og medfører f.eks fientlighet og urettferdig avstraffelse/følelseskaldhet. Mitt klare råd til deg er å finne noen du kan kan snakke ut med om det du har opplevd, for det er viktig å få sortert følelsene, plassere ansvar, og å reparere den skaden som har skjedd gjennom kognitiv terapi sammen med andre egnede metoder. Generelt er det lurt å høre på mennesker som mener de er utsatt for psykopati, for ofte vil psykopaten får offeret til å tro at det er det selv er problemet, noe som blir fullstendig snudd på hodet, så jeg skjønner trådstarters reaksjon på innlegget til misterpogo. 3 Lenke til kommentar
Drugstar Genius Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Bare fordi han oppfører seg litt mindre normalt enn alle andre så betyr ikke det at han er psykopat. 5 Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 enig. verbal eller fysisk voldsbruk er en av hjørnesteinene i psykopati. det du kommer med er egentlig ingenting. hvordan forventer du at vi skal ha sympati? Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Bare fordi han oppfører seg litt mindre normalt enn alle andre så betyr ikke det at han er psykopat. Det er helt riktig at psykopat er et misbrukt skjelsord i opphetede konflikter, og at wn noe avvikende oppførsel er vanlig, men slik trådstarter legger dette frem kjenner jeg det igjen fra kliniske kriterier og hvordan livsstilen og oppførselen er og hvordan trådstarter selv føler det, så jeg har ingen problemer med å se alvoret i innlegget. 1 Lenke til kommentar
Drugstar Genius Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Bare fordi han oppfører seg litt mindre normalt enn alle andre så betyr ikke det at han er psykopat. Det er helt riktig at psykopat er et misbrukt skjelsord i opphetede konflikter, og at wn noe avvikende oppførsel er vanlig, men slik trådstarter legger dette frem kjenner jeg det igjen fra kliniske kriterier og hvordan livsstilen og oppførselen er og hvordan trådstarter selv føler det, så jeg har ingen problemer med å se alvoret i innlegget. Ja er helt enig med at psykopat er et misbrukt skjelsord, men jeg mener jeg husker et navn som er passende får hans oppførsel men klarer ikke å finne det eller huske det. Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 enig. verbal eller fysisk voldsbruk er en av hjørnesteinene i psykopati. det du kommer med er egentlig ingenting. hvordan forventer du at vi skal ha sympati? Det er ditt syn på saken, men det finnes mange ulike grader fra sjeldne viste psykopatiske trekk til mer eller mindre direkte systematisert ondskap. Det som har noe å si er hvilke konsekvenser det har for offeret. Det er offeret som føler dette på kroppen hver dag og som må leve med konsekvensene dette har. De fleste er ikke i stand til å forholde seg høvelig objektivt til dette med mindre de er godt belest, har fått høre om det fra noen, eller har opplevd lignende selv, så vær derfor forsiktig med å dømme en situasjon eller person før du forstår den. Lenke til kommentar
Shirmah Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Bare fordi han oppfører seg litt mindre normalt enn alle andre så betyr ikke det at han er psykopat. Det er helt riktig at psykopat er et misbrukt skjelsord i opphetede konflikter, og at wn noe avvikende oppførsel er vanlig, men slik trådstarter legger dette frem kjenner jeg det igjen fra kliniske kriterier og hvordan livsstilen og oppførselen er og hvordan trådstarter selv føler det, så jeg har ingen problemer med å se alvoret i innlegget. Ja er helt enig med at psykopat er et misbrukt skjelsord, men jeg mener jeg husker et navn som er passende får hans oppførsel men klarer ikke å finne det eller huske det. Det er "sosiopat" du tenker på, vil jeg tro. Lenke til kommentar
Nik0 Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Og sosiopat er synonymet til psykopat. Grunnen til at det er to ord er fordi sosiologer foretrekker å bruke ordet sosiopat fordi de mener årsaken til tilstanden skyldes sosiale faktorer. Psykologer foretrekker derimot ordet psykopat fordi de mener tilstanden er skapt ut i fra en kombinasjon av psykologiske, miljømessige og genetiske faktorer. Samme betydning, og ingen av ordene er noe mer skjeldsord enn det andre. På folkemunne er derimot ordet psykopat mest kjent. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 Bare fordi han oppfører seg litt mindre normalt enn alle andre så betyr ikke det at han er psykopat. Om du gjør dette kun for og irritere meg kan du i grunn slutte med en gang, da jeg sier at jeg ikke sutrer og av respekt synes jeg du kan ta mitt ord på det. Han oppfører seg overhodet ikke normalt, og jeg har mange eksempler på at han i hvert fall har en personlighetsforstyrrelse. Når jeg sier at han oppfyller alle kriterier for og bli klasifisert som psykopat skjønner ikke jeg hvordan du tolker det som noe annet. Det er mange avgjørende ting på listen som jeg ikke har lagt til, fordi de er av mer personlig art, og det er også mye som er direkte ulovlig, men jeg tenkte at fordi jeg OPPPLYSTE om nettopp det, så ville det blir onødvendig. Jeg gjetter at alle som leser denne tråden har hørt navnet hans mange ganger, så jeg vil helst ikke komme ut med for mye i det hele tatt. Postet av anonym: 302c915833913b5e502263705180f232 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 Jeg kan reformulere mitt spørsmål. Trenger en psykopat nødvendigvis og være ond? Han har gjort mange "onde" ting mot folk opp i gjennom. Men det er ikke på grunn av en lyst til og påføre smerte. Det kommer av at han overhodet ikke kjenner ordet. Han tenker kun på seg selv, og om han måtte utslette et kontinent for og tjene litt penger, bare ved å trykke på en knapp, hadde han kun lurt på konsekvensene av det i form av hva som ville skje med ryktet hans om noen fant det ut. Det er vel ikke direkte ondskap? Takk til Vidor for seriøse svar; selv om man ikke er enig trenger man nødvendigvis ikke og ta bedreviterrolle, men heller stille spørsmål og oppklare ting. Postet av anonym: 302c915833913b5e502263705180f232 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 Vil fortsatt minne om at MOD kan stenge tråden, og helst fjerne den.Postet av anonym: 302c915833913b5e502263705180f232 Lenke til kommentar
vidor Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Det er lett å oppfatte det en psykopat gjør som onde gjerninger. Alle mennesker har behov, og de med psykopatiske trekk har ofte blitt traumatisert i sin egen barndom og viderefører dette mer eller mindre automatisk til sine egne barn med mindre de har gått i terapi og er klar over mønstrene sine og jobber bevisst med å jobbe med å bryte dem. Mangel på ubetinget kjærlighet og/eller omsorgssvikt manifisterer seg ofte som narsissisme (egenkjærlighet) som igjen gir typiske personlighetstrekk. Alvorlig psykopati blir resultatet ved grov omsorgssvikt og traumatisering. Alle barn har behov og forventninger til sine foreldre, og om noe er galt merker man det, men det kan være vanskelig å sette fingeren på akkurat hva som er galt. Når det er sagt er et tillitsfullt og kjærlig barn et lett bytte for en psykopat. Det blir det som kalles narsissistk supply, altså et middel som brukes for å bekrefte seg selv, det stikk motsatte av hva en forelder skal gjøre. Istedet for å bli utviklet som et selvstendig vesen blir det behandlet som en del av psykopaten, noe som gir en unormal personlighetsutvikling. Rune Fardal som studerer psykologi har samlet mye god informasjon på www.sakkyndig.com Konteksten er barnefordelingssaker som blir skjeve nettopp fordi en av foreldrene er psykpat og tilrøver seg via løgnaktig manipulasjon retten til å få primæransvaret for barn(a). Ut over akkurat dette ligger det mye godt stoff om du vil lese selv. Jeg vil understreke viktigheten av å gå i terapi og aktivt jobbe med dette, men det kan være greit slik du gjør det å sette deg litt inn i det først. 1 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 Tusen takk for hjelpen. Vil bare ha dette på siste post også: Moderator kan stenge og helst fjerne tråden. Postet av anonym: 302c915833913b5e502263705180f232 Lenke til kommentar
Balthier Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Denne tråden har blitt større enn bare deg nå. Nå handler den om åssen man differensierer mellom en relativt normal personlighetsforstyrrelse og mere sterkere trekk av psykopati? Lenke til kommentar
OAB1966 Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Å kalle en psykopat for snill er det samme som å kalle en hest for en geit. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 Å kalle en psykopat for snill er det samme som å kalle en hest for en geit. Det er derfor jeg opprettet tråden. For og få svar på om det er mulig og være en psykopat men ikke være direkte ond. Det er en forskjell på og være direkte ond og å det og ikke bry seg om andres følelser. Postet av anonym: 302c915833913b5e502263705180f232 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 Å kalle en psykopat for snill er det samme som å kalle en hest for en geit. Det er derfor jeg opprettet tråden. For og få svar på om det er mulig og være en psykopat men ikke være direkte ond. Det er en forskjell på og være direkte ond og å det og ikke bry seg om andres følelser. Postet av anonym: 302c915833913b5e502263705180f232 Iriterende at man ikke kan edite anonyme innlegg. Det vil vel falle seg fullstendig naturlig for en person med psykopatiske tendenser og heller bygge forhold til folk hvis han ser mer "profit" i å ha den kontakten enn å ødelegge dem helt åpenbart. Postet av anonym: 302c915833913b5e502263705180f232 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå