Gå til innhold

Overgang: 3pins på vifte til 4 pins på PSU?

bzim

Anbefalte innlegg

Hei. Har et In Win Maelstrom Fulltower kabinett som har flere vifter pre-installert (1 stk 22cm, 3 stk 12cm). Har en Silver Power 750w PSU, modulær som jeg tenker å dytte inn der. Regner med at en eller to (?) av viftene vil kunne få strøm og styres via HK (har ikke kjøpt HK enda), men at øvrige da må få strøm direkte fra PSUen. Der er utfordringen: 22cm viften har 4 pins molex kontakt. Den er grei, for det finner også jeg på kablene som følger med PSUen. Men for 12cm viftene ikke så. De har 3 pins hann kontakter som jeg finner ikke noen tilsvarende hunn til på kablene til strømforsyningen. De modulære (løse) kablene til PSUen har noen flate 4 pins kontakter (hunn), mindre enn molex, som man kan se i ene enden øverst til venstre på dette bildet av ;modulær kabel til Silver Power PSUen. Finnes det noen overganger til disse, altså fra 4 pins (ny type) til 3 pins av gammel type?

En annen mulighet jeg ser er å kjøpe overgang fra 4 pin molex (hann) til 3 pins (hunn).

Som de hos ps her: overgang. 4 pin molex har jeg jo på PSU kablene. Er jeg på "rett vei" da, eller finnes det enklere/bedre måter å gjøre dette på? Har ikke bestilt HK enda, tenkte jeg skulle finne ut av dette først, slik at jeg kan bestille nødvendige kabler samtidig. Takk!

Endret av bzim
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den 4 pinneren der heter "Molex" og ja, er bare å koble ivei.

Viftene går på 12V, men du får IKKE noen form for viftestyring ved en slik kobling, du må i såfall inn med en viftekontroller, de på hovedkortet kan i noen tilfeller styre viftene, men IKKE alltid.

4 pins PWM (Korrekt 4 pins kontakt for vifter, du vil se en for CPU viften på hovedkortet, MERK at 3 pins vifter passer i en 4 pins og VIL funke!) er den nye typen som er KLISS LIK bortsett fra en 4 pin som brukes til hastighetsstyring.

Lenke til kommentar

Et annet - sansynigvis mer elegant og effektivt metode - er å kjøpe en splitter for de kontaktene du har fra hovedkortet så du kan kjøre flere enn 1 vifte pr. kontakt.

Eksempelvis:

http://www.ebay.com/itm/GELID-PWM-1-TO-4-Cable-Splitter-Adapter-Share-Case-Fan-/160619318664?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2565a84d88

Merk at denne har ekstra strømtilførsel. Det finnes enda litt billigere versjoner uten ekstra strøm. Disse må du bare passe på å ikke koble for mange vifter på. Du får gjerne 15watt eller så pr. kontakt på hovedkortet hvilket er nok til 3 store eller 2 mindre vifter typisk (sjekk gjerne detaljene på dette for å være sikker på at du ikke overstiger maks)

Fordelen med det er at du kan beholde PWM styring på viftene dersom de støtter dette (de som har 4 ledinger). Vifter med 3 ledninger må evt. styres med voltstyring. Ikke alle hovedkort kan gjøre det.

Ellers så er det problemfritt å finne overganger fra vanlig molex kontakter til slike viftekontakter også om du vil det - det er drøssevis på ebay.

Husk dog på at det tar typisk 2-3 uker med frakt fra hongkong-selgerene på ebay (det er typisk de som selger slikt).

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk skal dere ha! Tenke-capsen på. Må se litt mer på dette med strømstyring. Tror jeg må satse på en egen boks som styrer alle viftene ... Microplex.no brukte å ha mye sånt "snacks" før i tiden, får rote litt rundt på sidene deres i morgen.

Edit: En zalman spenningsregulator til kr 59,- per vifte ser jo greit ut om man ikke skal justere opp og ned hele tiden - bare finne et passe nivå.

Endret av bzim
Lenke til kommentar

Takk skal dere ha! Tenke-capsen på. Må se litt mer på dette med strømstyring. Tror jeg må satse på en egen boks som styrer alle viftene ... Microplex.no brukte å ha mye sånt "snacks" før i tiden, får rote litt rundt på sidene deres i morgen.

Edit: En zalman spenningsregulator til kr 59,- per vifte ser jo greit ut om man ikke skal justere opp og ned hele tiden - bare finne et passe nivå.

Den du linker til er jo rimelig useless. Den er i praksis bare et potmeter. Altså er det manuell styring av viftene. Dette er noe du garantert blir lei av å styre med etter en dag (plus risiko for at du glemmer å justere ting opp og dermed gir for dårlig kjøling til kritiske komponenter).

Nei - hele poenget er jo at ting skal automatisk justere seg selv. Da er det bare hovedkortstyring (normalt via PWM) som gjelder.

Du kan dog bruke en slik en for å gjøre vifter som normalt ikk har PWM styring til PWM vifter (i praksis):

http://www.ebay.com/itm/4Pin-3Pin-PC-Case-Cooling-Fan-Speed-Controller-PWM-PC-/150675372591?pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item2314f3ba2f

Den fungerer slik at den er i praksis et potmeter den også - men den justerer spenningen opp og ned basert på PWM styringen som hovedkortet sender. Dermed kan du koble på hvilke som helst "dumme" vifter og regulere dem likevel. Jeg vet dog ikke hvor grove "trinn" denne spesifikke modellen regulerer spenningen i, eller om det er rimelig trinnløs regulering evt.

Du kan evt. kombinere dette med en splitter for flere vifter - så lenge du ikke går over maks på enheten (plus viftekontakten på hovedkortet).

Så bare kontrollerer du alt via software (eller direkte i BIOS) og vips så vil du alltid ha optimal temperatur/støy etter ditt eget ønske - uten at det koster allverden heller.

-Stigma

Lenke til kommentar

Takk Stigma for ny input! Lærer av slikt. Styring via PWM høres greit ut, slipper å "passe på" selv da. Den saken du linker til på ebay funker sikkert, det gjør sikkert også "Zalman PWM Mate" til 119 hos Microplex. Fire stk (uten bruk av splitter), eller to eller tre (med splitter på en eller to), trenger jeg da om jeg forstår rett.

Når det er sagt: Grunnen til at jeg tenker at manuell styring kanskje ikke vil være noe stort problem er at maskinen det er snakk om kun vil bli brukt til spill. Maskinen står i eget rom og han som spiller (jeg) har som regel hodetelefoner på når det skjer. Dette betyr dog ikke at jeg liker eller godtar alt av støy fra maskinen, vil jo helst at den skal være stille. Men ut fra slike premisser tenker jeg at selv om spill vil varier i intensitet (komplekse scener krever mer av GPU osv) - og behovet for kjøling derfor også vil varierer mens man spiller ett og samme spill, så vil det kanskje for meg holde å justere viftene til et pass nivå når et krevende FPS spill er på sitt mest intense - og la viftene gå på det nivået konstant (om det da ikke viser seg å bråke for mye..hmm)

Upraktisk dog med spenningsstyring på hver enkelt vifte, greit å kunne justere alt på et sted. Da synes jo en "Sunbeam Rheobus, 20Wx4" å være midt i blinken. Den løser jo også problemet mitt med manglende 3pins tilkoblingsmulighet. Ulempen med den (utover at den ikke måler temp) er den er begrenset til 4 vifter i kabinettet (om man ikke bruker spiller). Sånn sett kan det være like greit å legge på en hundrelapp med en gang for en tilsvarende sak som tar 5 eller 6 vifter. Uvalget hos Microplex på dette er like godt som før i tiden ser jeg.

Ser der at de også har en CoolMaster Cooldrive (viftestyring og diskkjøler i ett) som også tar temp-input fra viftene, der en kan sette grenseverdier, men da begynner det å koste litt mye for noe som skulle være helt enkelt syns jeg.

Sånn jeg tenker omkring dette just nu. Lenge siden sist jeg bygde pc. Det vises/høres sikkert! :)

Endret av bzim
Lenke til kommentar

Akasa 5.25" ser ut som en solid og god viftekontroller.

Cooldrive ser ut som en stor gimmick.

Du kan også bruke splittere på de fleste viftekontrollere, og å kjøre kabinettvifter på full guffe pleier som oftest å ikke støye voldsomt.

EDIT:

Akasaen kan også skru av vifter fullstendig og støtter 30W per kanal, som betyr at du kan koble opp minst 15 vanlige vifter med en haug av Y-adaptere uten å støte på problemer med denne kontrolleren.

Jeg hadde gått for Akasaen, siden temperaturmåling er uinteressant og viftehastighet i tall er uinteressant i forhold til støy.

Endret av arni90
Lenke til kommentar

Scythe CazeMaster Pro er en av de bedre man kan få tak i i Norge. Med på lasset får man også seks temperatursensorer, noe jeg personlig fant unødvendig, men det kan sikkert være nyttig for andre. Man har også med denne mulighet til å skru av viftene fullstendig og det kan jo være en stor fordel innimellom.

KazeMaster Pro review

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Bestilt en "Zalman viftestyring ZM-MFC1 Plus, Sort6 kanaler" til 289 hos Microplex. (Samme kostet 375! hos Mpx btw). Grei-nok-for-meg sak, men den fordel at det jeg trenger av forlengelseskabler til viftene (i mitt tower) følger med (kjøpt løse koster slike fra noen og tredve til noen og femti per stykk). Goodie. "Maks. belastning pr. kanal : 0,58 A" (dvs 7w per kanal) bør holde. De viftene jeg har i dag er på 0,20A (ca 2w) og den største 0,23A (ca 3w). Takk for all input!

Endret av bzim
Lenke til kommentar

Grei kontroller, men forbered deg på at lysene ryker ;) Etter tre måneder hadde jeg kun igjen fire av seks lys og jeg er ikke alene.

Takk for heads up! Greit å vite at det kan skje og at det har skjedd for andre. Litt dumt er det, for med flere vifter kan det bli vanskelig å høre/se om av de stopper. Nettopp der lysene har sin primære funksjon, samt å indikere om vifta går på tilnærmet full fart (blått lys) eller under halv (rødt). Lar de seg skifte ut mon tro, pærene/diodene? Får vel se når den tid kommer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...