Gå til innhold

Oppgradering av spillmaskin (HK, CPU, RAM, SSD, etc.)

Anbefalte innlegg

Min fire år gamle spillmaskin har tatt kvelden (hovedkort og/eller prosessor død), og jeg hadde allerede planlagt å bytte den ut snart uansett, men nå fikk jeg hastverk.

Jeg tenker på noe ala denne pakken som basis:

619274 - Intel® Core™ i5-2500K Processor, Socket-LGA1155, Quad Core, 3.3Ghz, 6MB, 95W, Boxed w/fan

633060 - ASUS P8Z68-V PRO, Socket-1155, ATX, Z68, DDR3, 3xPCIe(2.0)x16, CFX&SLI, SATA 6Gb/s,USB3.0,FW, VGA,DVI,HDMI, EFI

585022 - Kingston DDR3 HyperX 1600MHz 8GB, Kit w/2X HyperX 4GB DDR3, CL9-9-9-27, 240pin

303162 - Antistatic arm chain, 1,8m. BW-106BL-L4

Hva jeg har fra før, og tenkte å beholde, er:

Antec Performance One P182 kabinett

Mist 650W Rev.3 strømforsyning

Harddisker/DVD brenner

Noctu NH-U12F kjøler - denne passer ikke, men skal kunne passe med Noctua NM-I3 SecuFirm2™ Mounting-Kit. Jeg vurderer evt. ny kjøler - eller vil den medfølgende være bra nok?

Er det noe problemer med dette? Vil strømforsyningen min være bra nok også med et nytt skjermkort?

I tillegg vil jeg kjøpe en SSD-disk, ser for meg rundt 120GB (eller mer), tar gjerne imot forslag her.

Når det gjelder GPU har jeg et 4680-kort som jeg også skal bytte ut, men er usikker på hvor lang tid det tar før neste generasjon av GPU'er og om jeg skal beholde det til da. Jeg ønsker råd både i forhold til det, og også spesielle skjermkort-anbefalinger.

Nye vifter tenkte jeg også å kjøpe. Hvikle vifter anbefales (jeg har viftestyring)?

Som sagt, er dette en spill-PC som også brukes som allround-PC (men ingen tunge ting). Jeg ser spesielt fram til å spille Skyrim på 1920*1200 med maks kvalitet på den :)

Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heisann.

Ang SSD så er nok denne det beste du får tak i nå:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=630675

Takk for tipset :)

Ang ny gen med skjermkort så kommer det nytt over nyttår :)
Hm, det er nok litt lenge å vente ja. Kortet mitt er jo allerede et par generasjoner gammelt. Er det noen som har anbefalinger? Kun en skjerm vil bli brukt. Jeg vurderer å bytte ut min 21" skjerm med en noe større også (minimum 1920*1200). Tips om god (relativt rimelig) skjerm mottas også med takk.
Lenke til kommentar

Det skjønner jeg :)

Dei korta jeg anbefaler der å ca i midten, så du kaster ikke bort noe penger :)

Her har du et veldig godt tilbud:

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=648586

Takker for anbefalingen. Da satser jeg på den (hvis ingen har noen enda bedre forslag) :)

Hva med vifter - bør jeg bytte ut de fire år gamle viftene jeg har (i kabinett og CPU-kjøler), jeg mener å ha lest at de blir slitt, og begynner å brake mer etter hvert...

Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar

Har en 2443BW selv, og god som den er så har den noen problemer, spessielt mtp ghosting/etterslep.

Dell skjermen har også IPS panel, som gir mye bedre bilde jevnt over. No-brainer imo. Dersom du vil ha en "gaming" skjerm så ville jeg ikke sett på noe annet enn BenQ XL2410T.

Jeg spiller ikke så mye spill hvor jeg trenger den superrask, heller mer mot rollespill hvor jeg vil ha flott grafikk uten at FPS'en kneler helt. Vil da BenQ'en være verdt 12-1300 ekstra?

Som referanse - min gamle skjerm er en Samsung Syncmaster 204B (1600x1200), og jeg har aldri lagt merke til noen problemer der.

Hva med 27" Dell UltraSharp U2711 til 5000 hos Dustin. Jeg er fristet av å kunne spille Skyrim på 27" med 2560x1440 oppløsning - men ikke hvis det går for mye utover FPS eller ghosting/etterslep...

Endret av theNiceOne
Lenke til kommentar

Fordelen med BenQ skjermen er at den kjører 120hz, dvs at den vil oppdatere bildet (forutsatt at du klarer å levere 120FPS) 120 ganger pr sekund istede for 60 som er vanlig på de fleste skjermer i dag. Dette er ikke viktig dersom du spiller RPG osv, så da ville jeg heller ha satset på en Dell ja.

Dersom du har råd er U2711 veldig god, men problemet med høyere oppløsning er at det gjerne krever noe mer VRAM, uten at jeg kan si akkurat hvor mye som kreves i den og den oppløsningen. Eneste jeg kan si sikkert er at de aller fleste spill ikke nyttegjør over 1GB i 1920x1200, men kan ikke se for meg at du vil støtte på mye problemer med et GTX 570 med 1280mb eller et GTX 580 med 1536mb Vram. I de aller fleste tilfeller vil ren og skjær GPU kraft være det som setter stopper.

Dersom du først kjøper en 27" vil det skjermkortet du har nå bli alt for svakt, så du bør nok spandere på deg noe nytt på den fronten.

Du har muligheten for å gå med noe "billig" slik som en 560 eller 6850 for så å oppgradere over nyttår til HD 7xxx serien eller GTX 6xx når de eventuelt kommer, men da vil du sitte med et "dårlig" egnet kort relativt lenge mens alle de nye og store titlene blir lansert på rekke og rad, så jeg ville nok ha satset på et GTX 570/HD 6970 eller GTX 580.

Jo høyere oppløsning du spiller på, jo større forskjeld blir det mellom 570 og 580. Mens den i 1920x1200 gjerne ikke er mer enn 10% i 580s favør kan dette økes sikkert opp til en 20% i ekstreme tilfeller dersom du er fattig på VRAM etc.

570 koster fra 2100~ og er sånn sett et veldig godt kjøp siden du må opp i 3300+ for 580.

Det kan være en ide å se litt på demovarer, tilbud, fabrikk klokkede kort med tredjeparts kjølere etc før du bestemmer deg.

Endret av SWAT dude...
Lenke til kommentar

Dersom du har råd er U2711 veldig god, men problemet med høyere oppløsning er at det gjerne krever noe mer VRAM, uten at jeg kan si akkurat hvor mye som kreves i den og den oppløsningen. Eneste jeg kan si sikkert er at de aller fleste spill ikke nyttegjør over 1GB i 1920x1200, men kan ikke se for meg at du vil støtte på mye problemer med et GTX 570 med 1280mb eller et GTX 580 med 1536mb Vram. I de aller fleste tilfeller vil ren og skjær GPU kraft være det som setter stopper.

Godt poeng. Et rollspill som Skyrim vil kreve mye VRAM i seg selv (antar jeg siden Oblvion fort trengte 1GB VRAM på 1600x1200 med noen mods installert). Jeg så for meg et Gainward GeForce GTX 570 1280MB PhysX som bare koster 2095 på komplett nå, men med så høy oppløsning (og den typen) spill, er kanskje drøyt 500kr ektra for 2GB 6970-kort et fornuftig valg? Men da er jo hoppet opp til et 580-kort "bare" 1000 kr til.

Men det fornuftigste er vel å greie meg med 570-kortet til 2095 og en 24" skjerm :)

Lenke til kommentar

Det er helt klart det mest fornuftige, men jeg sliter med å se hvordan oblivion klarte å trekke 1gb VRAM :hmm:

Det er uansett ikke så viktig, da jeg ikke har spilt oblivion på år og dag og heller ikke i 1600x1200 eller høyere :)

570 kortet du har valgt er et veldig godt tilbud, så ville hoppet på det. Det kommer til å gi deg god ytelse i noen år fremover, og kommer i tillegg med noe som ser ut som en god kjøler dersom du vil klokke det i fremtiden.

Når det er sagt så må du se litt selv hvor mye ytelse du er villig til å bla opp for. Noen, slik som meg selv kjøper alltid "det beste" når vi oppgraderer, og har ikke noen serlige kvaler med det. Andre liker å kjøpe "smart", og heller senke ytelsen et hakk eller to for å spare penger.

Alt i alt så kommer det ann på hva du er vandt med, hva du vil ha og regner som akseptabelt, både mtp ytelse og om du kan ta deg friheten til å kjøpe noe større/bedre osv.

Lenke til kommentar

Det er helt klart det mest fornuftige, men jeg sliter med å se hvordan oblivion klarte å trekke 1gb VRAM :hmm:

Først og fremst pga moden RAEVWD (Really Almost Everything Viewable When Distant), som gjør alle hus, fort, ruiner, statuer, etc. synlig så langt du kan se. Med reduserte og optimaliserte meshes, men allikevel nok til å skyte VRAM-forbruket i været. Det var dette som gjorde at jeg oppgraderte fra 512MB 8800GT til 1GB 4680 i sin tid.

570 kortet du har valgt er et veldig godt tilbud, så ville hoppet på det. Det kommer til å gi deg god ytelse i noen år fremover, og kommer i tillegg med noe som ser ut som en god kjøler dersom du vil klokke det i fremtiden.

Når det er sagt så må du se litt selv hvor mye ytelse du er villig til å bla opp for. Noen, slik som meg selv kjøper alltid "det beste" når vi oppgraderer, og har ikke noen serlige kvaler med det. Andre liker å kjøpe "smart", og heller senke ytelsen et hakk eller to for å spare penger.

Alt i alt så kommer det ann på hva du er vandt med, hva du vil ha og regner som akseptabelt, både mtp ytelse og om du kan ta deg friheten til å kjøpe noe større/bedre osv.

Jeg klarer ikke helt å bestemme meg hvilken gruppe jeg skal tilhøre. Jeg har hus, barn, kone, jobb, osv., så ekstraprisen på knapt 3000 for 27" skjerm kontra billig 24" og 1500 for 580 kontra 570 er egentlig ikke merkbar i den daglige økonomien, men jeg må jo vise litt fornuft allikevel :)

Jeg vurderer Dell 27" og 570-kortet, og heller oppgradere kortet etterhvert hvis jeg ser at det ikke duger helt...

En annen ting. Jeg går for Crucial m4 SSD 2,5" 128GB, men aner egentlig ikke hva for noe ekstra jeg trenger for at den skal passe inn i mitt gamle Antec Performance One P182 kabinett. Passer den direkte i en 2.5" brønn?

Lenke til kommentar

http://www.tomshardware.com/reviews/geforce-gtx-570-gf110-performance,2806-11.html

Den testen inneholder både GTX 580 og 570, så du kan jo få ett lite innblikk.

Personlig, så hadde jeg nok gått for 24" og 580. 24" er mer enn nok for meg, og 1920x1200 er mindre stress for skjermkortet, = muligheten til å skru opp detaljene et hakk eller 2 ekstra. Uten at jeg har sett igjennom hele testen jeg linket over så er det et punkt ved 2560x1600 i Bad Company 2 der min FPS ved 580 og 570 er relativt stor, og på 570 på grensen til å være uspillbart i mine øyne, mens de ligger likt i 1920x1200. Prøv å finne tester i 2560x1600 med begge kortene, så får du et bedre innblikk.

Lenke til kommentar

Personlig, så hadde jeg nok gått for 24" og 580. 24" er mer enn nok for meg, og 1920x1200 er mindre stress for skjermkortet, = muligheten til å skru opp detaljene et hakk eller 2 ekstra. Uten at jeg har sett igjennom hele testen jeg linket over så er det et punkt ved 2560x1600 i Bad Company 2 der min FPS ved 580 og 570 er relativt stor, og på 570 på grensen til å være uspillbart i mine øyne, mens de ligger likt i 1920x1200. Prøv å finne tester i 2560x1600 med begge kortene, så får du et bedre innblikk.

Du har nok rett i at 24" er nok...

Et AMD HD6970 med 2gb ram er et veldig godt valg :)

Er det? Det blir ca.700kr dyrere enn en 570, og er en 6970 egentlig bedre? Nå vil jeg jo spille spill som krever mye VRAM, så det er et argument for 6970, men jeg har inntrykk at en 570 vil være et bedre kjøp. Jeg tar gjerne imot lenke til tester eller gode argumenter for noe annet :)
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...