Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Hører stemmer

AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Noen ganger hører jeg stemmer, dette er mest vanlig når jeg skal prøve å sove eller faller i en slags transe når jeg filosofiserer eller tenker dypt. Dette kan enten være ved at jeg snakker med meg selv, så svarer jeg som en person, ubevisst eller at jeg sier noe til meg selv ubevisst. Det som er mest bekymrende er at noen ganger tror jeg faktisk at det er en annen person som snakker til meg. Jeg kan feks. da føle at han hvisker noe i det høyre øret mitt. Dette og de to ekemplene før er to forskjellige ting, og det er som sagt den siste som er mest bekymringsfull.

Det er vanskelig å forklare, men noen ganger kan jeghøre stemmer inne i hodet mitt, eller holde korte samtaler med en annen versjon av meg ubevisst. Dette er da vanligvis etter 2-3 setninger så går det opp for meg og jeg slutter med det. Dette er ikke regelmessig, men kan tildels være ubehagelig. Har også idetsiste merket at "jeg" har begynt å snakke med selv, når andre er tilstede.

Vet noen hva dette er?

Postet av anonym: 83186123fbf1f317f7e537cd8554c6ac

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

De kan forresten variere veldig, enten at den/de/jeg vet ikke hva jeg skal kalle det for, sier sånn: Stakkars *mitt navn* eller begynner å si noe helt random. Eller til mer alvorlige ting, som å kalle venner av meg for en "fitte". Altså da nære venner, som feks at hvis bestekameraten min heter Per, så sier jeg(?) plutslig: "Per er en fitte!" (i en ganske hatefull tone vel og merke). Eller også hun jeg er forelsket i, la oss si hun heter Kari, så sie rjeg: "Kari er en bitch!" noe jeg absolutt ikke synes! Var også en annen gang at den stemmen holdte på å overtale meg til å slå henne ned, og jeg visualiserte det for meg. Kan nevnes at jeg var full da, men allikevel, dette er noe jeg aldri kunne funnet på, eller ønsker.

Noen ganger er de/den(vet ikke om det er den samme eller flere) mer nøytrale. Da bare som jeg sa over spør eller sier de/den/jeg tilfeldige ting høyt, eller inne i hodet mitt.

Én annen gang så ble jeg helt overbevist(dette skjedde nylig) om at det var en ekte person. Jeg skulle legge meg til å sove, plutselig hører jeg en stemme helt tydelig i høyre øret mitt, jeg kunne også kjenne varme fra pust liksom. Og den begynt å snakke, og jeg snakket tilbake, dette var en lenger form for samtale, og tror også at jeg fikk et navn. Til forskjell fra tidligere så var ikke dette min stemme, men en annens. Og nei jeg verken drømte eller halvsov på det tidspunktet.

Så er bare litt nervøs for hva dette kan være og hvordan jeg skal forholde meg til dette.

Svar, eller videre henvisninger/linker settes pris på :)

Lenke til kommentar

Kan være en form for schizofreni,kontakt fastlegen din og forklar så blir du henvist til en psykolog for å finne ut mer rundt dette.

http://www.nettdoktor.no/sykdommer/fakta/schizofreni.php

Hmm, såpass ja. Men er det sånn at jeg kan bli tvangsinnlagt eller tvangsmedikamert? Hvordan vil resten av verden, altså venner familie og evt fremtidige arbeidsplasser, se på en som er schizofren? For meg så høres det ikke særlig positivt ut, og jeg har en følelse at de som har denne diagnosen(eller andre lidelser, som en form for personlighetsforstyrrelse eller adhd) blir stigmatisert. Stemmer dette?

Lenke til kommentar

Er ganske så vanlig om en har en form for schizofreni at en har hallusjoner hvor en ser og hører ting som ikke er der. Er ubehagelig om en ser eller hører noe en virkelig ikke vil...men viktig å prøve så godt en kan å tenke at dette er ikke virkelig. Da blir du ikke så redd når det skjer...du HAR kontroll selv om det kan føles slik der å da.

Men viktig å få snakket med en psykolog som vil kartlegge hva du faktisk sliter med og evnt få en diagnose og informasjon og hjelp til å kontrollere å lære å leve med det..evnt medisiner. Ja jeg snakker litt av erfaring her....de gale har det godt! new_yes.gif

Lenke til kommentar

Kan være en form for schizofreni,kontakt fastlegen din og forklar så blir du henvist til en psykolog for å finne ut mer rundt dette.

http://www.nettdokto...schizofreni.php

Hmm, såpass ja. Men er det sånn at jeg kan bli tvangsinnlagt eller tvangsmedikamert? Hvordan vil resten av verden, altså venner familie og evt fremtidige arbeidsplasser, se på en som er schizofren? For meg så høres det ikke særlig positivt ut, og jeg har en følelse at de som har denne diagnosen(eller andre lidelser, som en form for personlighetsforstyrrelse eller adhd) blir stigmatisert. Stemmer dette?

Skal ganske mye til før du blir tvangsinnlagt, da må du være en potensiell fare for deg selv eller andre rundt deg .Og du skriver om dine problemer så du er klar i hode nok til å se at her er det noe som ikke er helt som det skal...det er veldig positivt.

Ikke bry deg hva andre skal tro eller mene om deg, om det viser seg at du skulle ha en form for psykisk sykdom så vil dem som er nær deg støtte deg uansett. Ang arbeid så er det ikke noe dem behøver å vite...

Det er jo ikke positivt å ha en psykisk sykdom, vi er alle forskjellige og dem aller fleste syntes det ikke at dem sliter med psyken i det hele tatt.

Psykiske sykdommer er ikke i nærheten av så tabu som tidligere, idag er det så mange som har en eller annen form for psykiske problemer at det er nesten helt normalt.

Lenke til kommentar

Skal ganske mye til før du blir tvangsinnlagt, da må du være en potensiell fare for deg selv eller andre rundt deg .Og du skriver om dine problemer så du er klar i hode nok til å se at her er det noe som ikke er helt som det skal...det er veldig positivt.

Ikke bry deg hva andre skal tro eller mene om deg, om det viser seg at du skulle ha en form for psykisk sykdom så vil dem som er nær deg støtte deg uansett. Ang arbeid så er det ikke noe dem behøver å vite...

Det er jo ikke positivt å ha en psykisk sykdom, vi er alle forskjellige og dem aller fleste syntes det ikke at dem sliter med psyken i det hele tatt.

Psykiske sykdommer er ikke i nærheten av så tabu som tidligere, idag er det så mange som har en eller annen form for psykiske problemer at det er nesten helt normalt.

Får vel ta kontakt med en form for helsesøster eller fastlegen da. Hvis jeg tør. Vet ikke helt om jeg stoler på han, men er bedre det enn å gå rundt å dvele på det.

Takk for svarene dine :)

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hei

Den generelle regelen er at du skal søke hjelp hvis stemmene plager deg, eller gjør at oppførselen din blir plagsom for andre. Det er mange som hører stemmer uten at det plager dem. Se Hearing Voices Movement.

Hallusinasjoner som oppstår idet man skal sove (eller våkne) kalles hypnagoge hallusinasjoner og regnes som helt normalt.

Postet av anonym: c8606748f0a1067b25f9c7893cd4f96d

Lenke til kommentar

Hei

Den generelle regelen er at du skal søke hjelp hvis stemmene plager deg, eller gjør at oppførselen din blir plagsom for andre. Det er mange som hører stemmer uten at det plager dem. Se Hearing Voices Movement.

Hallusinasjoner som oppstår idet man skal sove (eller våkne) kalles hypnagoge hallusinasjoner og regnes som helt normalt.

Postet av anonym: c8606748f0a1067b25f9c7893cd4f96d

OK, det plager meg ikke, foreløpig. Uansett det var sånn rett før jeg slo ned hun jeg er forelska i. Det var sånn at den fortalte meg konstant om å slå henne rett ned, og viste bilder på en måte for å vise hvorfor jeg skulle gjøre det. Jeg knyttet faktisk neven og var på vei til å slå henne ned(tok armen opp) men klarte heldigvis å kontrollere meg. Etter på ble jeg overtalt til å omfavne henne, noe som var litt mer koselig. Om det var meg eller den stemmen aner jeg ikke(når det kommer til klemmingen).

Hva skal man forresten regne de stemmene som? Leste litt rundt på nettet, og der pleier man ofte å tiltale stemmene som en annen person, eller individ. Men dette kan jo ikke stemme siden de(n) bare eksisterer i mitt hode. Så hva kan man regne dem/den som? Min egen fantasi, eller noe annet uavhengi av meg?

Kan hende at det bare er sånn søvn hallusinasjoner som du nevnte, men dette hender ikke når jeg holder på å sovne. Men legger nårmeg til å sove, eller at jeg blir vekket opp av dette. Spesielt irriterende er det, noe som ofte skjer 2-3ganger i uka, når det plutselig begynner å spille musikk UTROLIG høyt. Dette fører til at jeg må reise meg opp for å finne ut musikken kommer fra. Til å finne ut at jeg enten er alene hjemme eller det er ingen som spiller musikk. Det føles helt ekte, og en gang var det så høyt at det rett og slett var helt utholdelig og det føltes ut som at huset ristet av bassen. Men da jeg sjekket klokka så var 5 om morgenen og alle andre i huset sov. Og jeg oppdaget til min store forbauselse at ingen musikk hadde blitt spilt(da jeg spurte de andre jeg bor med) og jeg hadde gått i sikkert 15min for å finne lydkildem både inne og ute. Det var praktisk talt umulig å sove, det var så høyt, trodde jeg skulle bli døv, og det kjentes ut som at huset ristet. Heldigvis så pleier det å være mye mer moderat. Men er allikevel irriterende med denne musikken som spilles og forstyrrer søvnen min.

Men må nok ta kontakt med psykolog, vil ikke ende opp som henne i black swan heller :ermm:

Lenke til kommentar

Det er ikke demoner som snakker til folk, det er mennesker, eller det er problemer følelsesmessig (psykose) eller noe som er galt i hjernen p.g.a noe som ikke fungerer som det skal i kroppen.

Alle mennesker er i utgangspunktet egoistiske, men samtidig har det behov for andre mennesker for å fungere i samfunnet. Akkurat på samme måte som mange dyr. Hvor mange dyr er det som underkaster seg religion ? De er jo ganske like oss. Vil det f.eks si at alle dyrene havner i helvete ?

Er det andre personer som muligens snakker til meg? Eller er det bare fantasi fra min side?

Lenke til kommentar

Er det andre personer som muligens snakker til meg? Eller er det bare fantasi fra min side?

Slik du legger fram symptomene dine virker det som det er fra dine egne halusinasjoner.

Det andre har foreslått ang. schizofreni virker nærliggende, men den diagnosen bør du få av fagpersoner, og ikke av et forum.

Ut i fra det du skriver virker de fleste reaksjonene dine aggressive. Kan det kanskje være at holder ditt sinne og aggresjon mye tilbake slik at dette skaper mentale spenninger ?

Om det er scizofreni så finnes det medisiner og annen behandling som kan hjelpe deg, så det er viktig at du tar dette opp med lege.

Det å gå ubehandlet med dette lønner seg aldri, sa bestill deg legetime så fort som mulig.

De tankene du har rundt stigmatiseringen er vanlig, og de deler du med millioner av andre. Med riktig behandling øker du sannsynligheten til at du kan fungere godt, og det er det viktige her.

Hvis problemet ditt stammer fra matintoleranse så anbefaler jeg å se litt på denne websiden;

http://www.neurozym.com/

Det ligger også en link der til en DVD som tar for seg hva mat kan gjøre med psyken, og schizofreni er faktisk vitenskapelig koblet til ufordøyde matproteiner.

De selger også en urinpepid test som sier noe om du har problemer med nedbryting av proteinfragmenter som igjen kan lage trøbbel i hjernen. De har også probiotka som spesifikt er designet for å løse problemet hvis utslaget på testen er positivt. Det er spesielt melk og hvete som er problematisk, men det er også forsket fram andre matvarer som du kan lese mer om på websiden.

Har du hatt problemene dine lenge eller startet det bare helt akutt ?

Kan du tenke deg hva som evt er årsaken ?

I henhold til ortomolekylær lære (etter Linus Pauling) som bl.a den nå avdøde amerikanske psykiateren Abram Hoffer bruke, kan man gi tilskudd av B3 (niacin) for å avhjelpe. Du kan lese mer om det her;

http://www.doctoryourself.com/review_hoffer_B3.html

Endret av vidor
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...