bb79 Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Hva betyr 'røykgass' og 'avgass' i forbindelse med EU-kontroll og NAF salgstest? Røykgass På min Renault Laguna 2004 1,9 dCi ble det i 2007 tatt en NAF kjøpstest. Der ble det målt en røykgass på 1,6. Nå nylig ble det tatt en ny test. Da ble røykgass målt til 1,38. På en annen bil, en BMW 2006 525D ble det målt røykgass på bare 0,05. Er det slik at lavere verdi er bedre? Hvis jeg ikke tar feil har ikke Lagunaen dieselpartikkelfilter mens BMWen har det. Avgass Tilbake til Lagunaen. I 2008 ble den på EU-kontrollen målt med en avgass på 0,31. I 2010 ble den også målt med en avgass på 0,23. Er det slik at jo lavere verdi jo bedre? Hva kan grunnen være til at verdien har gått ned? Lenke til kommentar
tempozzz Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 (endret) På dieselmotorer kaller vi det røykgass test. Jo lavere verdien er, jo bedre er det for miljøet. Eneste grunnen jeg tenker på i farta hvordan verdiene har gått ned kan være at du har kjørt motoren på høyere turtall og "blåst" den litt i ny og ne. Eller eventuelt at verkstedet har "blåst" den for å få den innen det godkjente verdi området. Edit: Kan jo legge til at på røykgass test på dieselmotorer så skal gasspedalen i bunn når testen taes På avgass test på bensinmotorer står motoren bare på tomgang under målingen. Endret 17. oktober 2011 av tempozzz Lenke til kommentar
bb79 Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 Eneste grunnen jeg tenker på i farta hvordan verdiene har gått ned kan være at du har kjørt motoren på høyere turtall og "blåst" den litt i ny og ne. Eller eventuelt at verkstedet har "blåst" den for å få den innen det godkjente verdi området. EGR-ventilen ble byttet for noen år siden. Bilen hadde visstnok sotet ned, sa verkstedet. Så de anbefalte en utblåsing ca. en gang i måneden. Dette måtte kjøres når bilen har blitt skikkelig varm. Og da må turtallet helt opp til sperren på 4500 rpm. Det jeg har fått vite av en kompis er av avgassverdien på EU-kontrollen angir CO. Og røykgassverdien på NAF-testen er opasitet eller gjennomsiktlighet av eksosen. Den indikerer hvor mye partikler og røyk det er i eksosen. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 20. oktober 2011 Del Skrevet 20. oktober 2011 Det jeg har fått vite av en kompis er av avgassverdien på EU-kontrollen angir CO. Og røykgassverdien på NAF-testen er opasitet eller gjennomsiktlighet av eksosen. Det stemmer nok ikke helt. På EU-kontrollen måles CO på bensin, og opasitet på dieselmotor. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå