Gå til innhold

Rippe mine DVDer og encode/oppskalere - forslag?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har da planer om å lage en "digital versjon" av min DVD-samling, og vil gjerne høre forslag til program/instillinger.

Ripping har jeg koll på, men når det gjelder encoding har jeg kun testet en demo versjon av Badaboom 2 og Handbrake.

 

En ting jeg ønsker er å oppskalere DVD-rip (om mulig/vits i?) for å få best mulig kvalitet på filmene. Vil også kunne legge inn surround lyd og undertekster. Så langt dekker jo Handbrake mitt ønske om undertekst og surrond, men kan dette programmet oppskalere? Badaboom 2 har kun 1 fordel og det er at det bruker GPU, ellers syns jeg det ble dårligere kvalitet enn Handbrake, og jeg fikk ikke med tekst.

 

----Oppsummert::--

Noen som har erfaringer/forslag her? Bruke hvilke program for encoding/oppskalering?

Vil gjerne ha 5.1 surround + undertekster, gjerne kunne spilles av på PS3 eller min Samsung TV (.mp4 som er mest aktuelt da?)

Er det vits i å oppskalere DVDrip?

 

Takk for svar.! =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

You guys are right.

Googlet enda litt mer etter dette innlegget i går, og har med StaxRip og div. plugins (AVIsynth o.l) forsøkt å oppskalere Jurassic Park.

Filen er 15GB (i stedet for 1-2GB med Handbrake), bitraten er mye høyere på den oppskalerte filen(12-20mbit vs 1-3mbit), og oppløsningen er 1920x1080.

Ser jeg noe spesiell forskjell på den oppskalerte og Hanbrake rippen? Ikke mye..Ikke nok!

I alle fall ikke verdt de 8(?) timene det tok i natt for en film. Hehe! Med den farten vil det ta et år+ for å gjøre det med hele samlingen min.

 

So handbrake it is...* Har noen av dere noen gode tips til instillinger? Jeg har tatt utgangspunkt i "high profile" og skummet litt i FAQ hos Handbrake, så har ikke endret for mye.

Har til nå brukt .mp4 siden hverken min PS3 eller Samsung TVen min liker .mkv =(

Men er .mkv bedre? Har skjønt at da kan man rippe DTS lyd.. er det mye bedre enn "passthru" til .mp4 i Handbrake?

 

Vurderer å sjekke rundt etter f.eks "google TV" dersom det finnes en fin liten box som støtter .mkv og oppskalerer til 1080p on the fly.

 

*Eller er det lurt å kjøpe deg en liten HTPC som oppskalerer og gjør bildet skarpt i software? Mulighet for bedre kvalitet der?

 

Ops ble litt langt innlegg... god søndag =)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...