AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Etter å lest meg opp på ADHD, så ser jeg at jeg har noen ganske overbevisende symptomer på at jeg har ADHD. Hvordan kan jeg få påvist dette? Evt. komme under behandling, er i lengden svært slitsomt for meg(hvis det er at jeg har ADHD). Postet av anonym: a939f5ccaa6f5c680fee91a2355373c6 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2011 Men hva kan han gjøre? Er det sånn at fastlegen bare kan diagnosere deg for ADHD? Og hva hvis han mener at du ikke har det, også har du det, eller omvendt og at du da får medisiner. Er det noen som har erfaringer med dette? Postet av anonym: a939f5ccaa6f5c680fee91a2355373c6 Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 (endret) Fastlege er nok et fint sted å begynne. Om du ikke er så alt for gammel kan du også benytte deg av helsetasjoner for ungdom. Edit: Fastlegen vil nok henvise deg videre. Endret 15. oktober 2011 av Må jeg? Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Har noen hørt om http://no.wikipedia.org/wiki/Psykologi? Kanskje noe for psykologer å svare på? Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2011 Har noen hørt om http://no.wikipedia.org/wiki/Psykologi? Kanskje noe for psykologer å svare på? OK, det har jeg hørt om. Men hvordan kan jeg komme i kontakt med dem? Er under 18 år og har ikke fast jobb, er det en eller gratis psykolog ordning for mindreårige? Hva kan en psykolog/psykiater gjøre, hvis jeg har ADHD? Hva skjer hvis det faktisk blir påvist at jeg har ADHD? Vil alt bare fortsette som normalt, bare at jeg nå vet at jeg har adhd, og evt. at jeg går til timer hos en psykolog? Takker for svar Postet av anonym: a939f5ccaa6f5c680fee91a2355373c6 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 15. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2011 Har lest på lommelgen og kom over dette: Noen av disse ungdommene utvikler alvorlige atferdsproblemer, finner tilhørighet i antisosiale gjenger og begynner å ruse seg. Hva betyr med antisosiale gjenger? At man vanker i miljøer fullt av psykopater? Kan også nevnes at jeg har noen alkoholproblemer. Ikke at jeg er direkte avhengig av det, men jeg drikker veldig ofte(1-3ganger i uka), og i store mengder når jeg gjør det. Forstår heller ikke konsekvenser så lett og hører ikke på foreldrene mine, og er likegyldig når jeg egentlig burde skamme meg Postet av anonym: a939f5ccaa6f5c680fee91a2355373c6 Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Du kan sikkert få fremprovosert mange rare svar her. FASTLEGEN er den rollen du skal forholde deg til. Han vil eventuelt henvise deg videre. Jeg foreslår du ikke spør mer her, men kontakter FASTLEGEN din. Internett er noen rare greier. Her kan du finne mye rart. FASTLEGEN din skal ha svar til deg. Lykke til! //Ole Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Har lest på lommelgen og kom over dette: Noen av disse ungdommene utvikler alvorlige atferdsproblemer, finner tilhørighet i antisosiale gjenger og begynner å ruse seg. Hva betyr med antisosiale gjenger? At de er "anti sosiale", altså at de er en slags lukket gjeng. I teorien er alle skoleklasser antisosiale ovenfor hverandre vis de sosiale forholdene er satt opp på en vis måte. Utrykket er så spesifikt og så enkelt å misbruke at det er ikke verdt å forklare det. At man vanker i miljøer fullt av psykopater? En psykopat er en person som mangler evnene til å forstå følelser, og kun dette. Så: Nei. Kan også nevnes at jeg har noen alkoholproblemer. Ikke at jeg er direkte avhengig av det, men jeg drikker veldig ofte(1-3ganger i uka), og i store mengder når jeg gjør det. Så liker du smaken, eller liker du effekten av rusen? Tror ikke det er så mye som ligger under på nøyaktig den biten. Forstår heller ikke konsekvenser så lett og hører ikke på foreldrene mine, og er likegyldig når jeg egentlig burde skamme meg Det betyr bare at foreldrene dine gjorde en dårlig jobb på å "banke det inn i hodet ditt" at du skal skamme deg når de sier det. Så det er egentlig ikke så veldig spesielt. Det som det høres ut for meg er at det er noe du ikke lærte mens du gikk på skolen(derfor sliter du litt), og at du har godt aktivitetsnivå, men det virkelig problemet ditt er at du vil ha oppmerksomhet. Men som den fornuftige mannen i tråden sa tidligere: Skal da ha bevis på at du faktisk har noe så må du nok ringe legekontoret ditt, eller gå innom. Du kan fint f.eks be om at du slipper å dra ditt vis det er veldig vanskelig å komme seg ditt, f.eks be at fastlegen din bare videresender deg til de som faktisk skal gi deg diagnose. Men igjen: Hva hvert enkelt legekontor gjør er lokal praksis. Enkelt legekontoret gir deg muligheten til å ta ut alt du har tatt ut før på respeter, mens andre krever at du må til legen å prater før du får ny dose. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 ADHD diagnostiseres i norge av psykiatrien i spesialisthelsetjenesten, ALDRI av fastlegen. I ditt fall av BUP, barn og ungdomspsykiatrien, siden du er under 18 år. I din situasjon må du først innom fastlegen, som så henviser deg til BUP, hvis denne finner ut at det er riktig å gjøre det. Utgangspunktet er at dine foreldre må være med på dette, hvis ikke, skal det sterke argumenter til. F.eks at du ikke selv ønsker det og er over 16 år. Det finnes ingen behandling mot ADHD, tilstanden er livslang, noen opplever at det bedrer seg utover voksenlivet fordi man lærer seg og leve med tilstanden. Man kan gi medikamenter for å dempe symptomene ved ADHD. Typiske preparater er Ritalin, Concerta og Strattera. Medikamentene er ikke avhengighetsskapende. Straks medikamentet har forlatt kroppen, kommer symptomene tilbake. Det varierer hvilken skole man slutter seg til, men i norge sies det at medikamentell behandling fjerner 1/3 av problemene, de øvrige 2/3 må fikses med adferdsterapi. Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 Har lest på lommelgen og kom over dette: Noen av disse ungdommene utvikler alvorlige atferdsproblemer, finner tilhørighet i antisosiale gjenger og begynner å ruse seg. Hva betyr med antisosiale gjenger? At de er "anti sosiale", altså at de er en slags lukket gjeng. I teorien er alle skoleklasser antisosiale ovenfor hverandre vis de sosiale forholdene er satt opp på en vis måte. Utrykket er så spesifikt og så enkelt å misbruke at det er ikke verdt å forklare det. At man vanker i miljøer fullt av psykopater? En psykopat er en person som mangler evnene til å forstå følelser, og kun dette. Så: Nei. Kan også nevnes at jeg har noen alkoholproblemer. Ikke at jeg er direkte avhengig av det, men jeg drikker veldig ofte(1-3ganger i uka), og i store mengder når jeg gjør det. Så liker du smaken, eller liker du effekten av rusen? Tror ikke det er så mye som ligger under på nøyaktig den biten. Forstår heller ikke konsekvenser så lett og hører ikke på foreldrene mine, og er likegyldig når jeg egentlig burde skamme meg Det betyr bare at foreldrene dine gjorde en dårlig jobb på å "banke det inn i hodet ditt" at du skal skamme deg når de sier det. Så det er egentlig ikke så veldig spesielt. Det som det høres ut for meg er at det er noe du ikke lærte mens du gikk på skolen(derfor sliter du litt), og at du har godt aktivitetsnivå, men det virkelig problemet ditt er at du vil ha oppmerksomhet. Men som den fornuftige mannen i tråden sa tidligere: Skal da ha bevis på at du faktisk har noe så må du nok ringe legekontoret ditt, eller gå innom. Du kan fint f.eks be om at du slipper å dra ditt vis det er veldig vanskelig å komme seg ditt, f.eks be at fastlegen din bare videresender deg til de som faktisk skal gi deg diagnose. Men igjen: Hva hvert enkelt legekontor gjør er lokal praksis. Enkelt legekontoret gir deg muligheten til å ta ut alt du har tatt ut før på respeter, mens andre krever at du må til legen å prater før du får ny dose. Er ikke bare derfor jeg tror det. Trust me. Var bare noe jeg kom på mens jeg så på den setningen. Uansett trodde de mente gjenger med psykopater, siden en som er Anti- sosial, er det man før kalte en person som lider av psykopati og/eller(spørs hvilken begreper man selv bruker) er en sosiopat. Tror det du sikter til er a-sosiale gjenger. Kan hende jeg ahr misforstått, men sist gang jeg sjekket, så er Antisosial personlighetsforstyrrelse det korrekte begrepet, for det man før kalte en som er en psykopat. Postet av anonym: a939f5ccaa6f5c680fee91a2355373c6 Lenke til kommentar
AnonymDiskusjon Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 Men det er en annen sak. Så selv om jeg blir påvist ADHD (noe jeg selvfølgelig ikke håper) så betyr det da at jeg da bare vet at jeg har adhd? Eller kan det "helbedres" helt som TOMpsy fortalte? Hva er egentlig den reele forskjellen mellom ADD og ADHD? Har hørt at deet er to forskjellige ting, men etter det jeg finner på nettet så er det mer eller mindre det samme. Takker for svar Postet av anonym: a939f5ccaa6f5c680fee91a2355373c6 Lenke til kommentar
del_diablo Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 ADHD: Hyperaktiv og konsentrasjonsvansker ADD: Ikke aktiv og konsentrasjonsvasker Ikke store forskjellen. Det du vil få vis du får diagnose er rett på medisin som "kan hjelpe", f.eks Ritalin. Hva du får respeter på vet ikke jeg. Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Men det er en annen sak. Så selv om jeg blir påvist ADHD (noe jeg selvfølgelig ikke håper) så betyr det da at jeg da bare vet at jeg har adhd? Eller kan det "helbedres" helt som TOMpsy fortalte? Hva er egentlig den reele forskjellen mellom ADD og ADHD? Har hørt at deet er to forskjellige ting, men etter det jeg finner på nettet så er det mer eller mindre det samme. Takker for svar Postet av anonym: a939f5ccaa6f5c680fee91a2355373c6 ADHD forteller da for deg og andre at du har et handikap som krever spesiell tilrettelegging i hverdagen. Hvis du er ferdig med skolen, er det ikke mye å gjøre der, ellers er det slik at man har krav på tilrettelagt undervisning når man har ADHD. ADHD er jo ikke nødvendigvis et handikap heller. Det er flere prominente i samfunnet som har det, ingen navn nevnt, men du har sett flere av dem på TV. De fremstår som vellykkede. Det er garantert slik at ADHD har hjulpet dem på vei, på så måte kan man si at det er en resurs for disse menneskene. Men ADHD helbredes altså ikke, men til viss del kan hyperaktiviteten roe seg og eksekuteringsmekanismene i hjernen bedre seg ved tilbakeføringserfaringer, at man helt enkelt lærer seg. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå