hans A Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 (endret) Det er mye snakk om AHCI på SSD disker, men er det noen fordeler med det på vanlige harddisker. Eller risikerer man at systemet blir ustabilt? Endret 15. oktober 2011 av hans A Lenke til kommentar
LogiT3x Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Eg trur nok ikkje det blir noko ustabilitet av det. Kjører du win 7 så kan du ha det på ahci modus, men kjører du xp så "må"/kan du ha det på ide modus sidan ikkje xp støtter ahci modusen. Rett opp i meg om det ikkje stemmer heilt med det eg har skrive... Lenke til kommentar
LMH1 Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 IDE modus er egentlig kun en kompaktiblitet for operativsystemer som ikke støtter AHCI. Derfor blir sata porten teknisk som IDE, dermed mister man noe ytelse, er ikke sikkert de gamle harddiskene har noe å si, men for nyere harddisker vil nok ytelsen falle noe. Lenke til kommentar
amiganostalgia Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 (endret) Eg har kjørt vanlige sata disker med og uten ahci og det er ikke noen nevneverdig forskjell i vanlig bruk. Det som skjer er i praksis med ahci aktivert er at systemet laster inn en ekstra driver for dette, noe som er negativt i forhold til oppstartstid, type under 0.1%. For å gjøre det enkelt, om du har bruk for å kunne ta ut og inn sata harddisker - hotswap- og driver en del med arbeid som krever mye aksess på databaser og dermed mye køing av jobber, så bruk ahci. Det anbefales at du aktiverer AHCI *før* du installerer operativsystemet. AHCI er støttet fra vista og opp på windows platformen. edit: du kan få driver til det på xp og, men det er ikke innebygd i xp. Endret 15. oktober 2011 av amiganostalgia Lenke til kommentar
007CD Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 AHCI gir deg støtte for NCQ eller Native Command Queving. En annen fordel er at du da er klar for en SSD i fremtiden, så enten skru på RAID eller AHCI og smell inn driveren, mindre problemer å tenke på nedover veien. Lenke til kommentar
hans A Skrevet 15. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 15. oktober 2011 OK , jeg kjører Win 7 på en vanlig SATA. HDD.(Uten aktiv AHCI) Men jeg er usikker på hva som skjer hvis jeg aktiverer AHCI i BIOS. Det jeg vurderer er å legge Win8 på en SSD drive og kjøre begge samtidlig. Dvs jeg har fritt valg hvilken HDD/SSD jeg vil boote fra. (win7/win8) Lenke til kommentar
007CD Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Skrur du bare på AHCI sånn uten videre så belønnes du med blåskjerm under oppstart. I SSD tråden står det på første post litt teknikker rundt dette. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå