Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Er det ulovlig å henge opp plakater med hets av vektere (ukvemsord, navn og bilde) jeg er sint på?

13gauge

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ulovlig og du kan bli anmeldt for "Utuktige skrifter".

Sjansen er likevel lik null for å bli tatt, så lenge du ikke blir busta på fersk gjerning, og saken blir garantert henlagt uansett.

Så du får bare vurdere selv hva du vil gjøre.

Det er en av tingene jeg har tenkt å gjøre ja...

Endret av 13gauge
Lenke til kommentar

Nå vet ikke jeg hva du tenker å skrive, men går du for langt, begår du en ærekrenkelse som du kan straffes for.

Ellers er det kanskje mer konstruktive ting å gjøre enn å føre en slik "kamp" mot securitas? Temmelig barnslig å gjøre slikt.

Hvor går grensa da?

Hva er greia?

De har fornærmet meg!

Lenke til kommentar

Om man setter opp plakater hvor man kaller noen drittsekker etc. med fullt navn går vel dette under æresbekrenkelse eller noe i den duren(?)

Ellers så syntes jeg dette virker som barnslig oppførsel, og det er jobben dems, ikke la dem få lide for det i privatlivet. Da kan man heller slenge dritt om securitas generellt, og ikke enkeltpersoner.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Dersom du ønsker å faktisk oppnå noke med dette anna enn bøtlegging og mulig krav om oppreisning til personane som du henger ut, så må du jobbe mot vekterselskapet der vekterane er ansatt.

Dersom du har objektive grunner til at du "hat eit horn i sida" på vekterane så kan du reise spørsmål rundt selskapet sin oppfølging av sine ansatte og svikt i organisasjonen dersom vekterane gjer noke som dei ikkje skal.

Men dersom du berre er sur fordi vekterane gjer nøyaktig den jobben som dei er ansatt til å gjere så er dette rein æreskrenkelse.

§ 247. Den som i ord eller handling optrer på en måte som er egnet til å skade en annens gode navn og rykte eller til å utsette ham for hat, ringeakt eller tap av den for hans stilling eller næring fornødne tillit, eller som medvirker dertil, straffes med bøter eller med fengsel inntil 1 år. Er ærekrenkelsen forøvet i trykt skrift eller i kringkastingssending eller ellers under særdeles skjerpende omstendigheter, kan fengsel inntil 2 år anvendes.

Endret ved lover 10 mars 1939 nr. 1, 12 des 1958 nr. 1, 23 mars 1973 nr. 17, 13 juni 1980 nr. 36.

Strafferamma for noke slikt er altså fengsel i 2 år.

Sidan du har tenkt å oppgi bustadsadresse i tillegg til navn, så kan nok ein god forsvarsadvokat argumentere mot at du oppfordrer til at andre personer skal oppsøke vekterane og deira familier med dei følgene som eit slikt møte kan føre til.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...