Prologue Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 Hei! Situasjon: Har innstallert nytt OS på pc. windows xp proffesional. Fra før har jeg også windows xp home edition. Når jeg nå starter pc får jeg valg om hvilket OS jeg vil starte opp. Proffesional el Home edition. ________________________________________________________________________________________ Jeg ønsker å ha bare ett OS på min maskin, Xp proffesional. Hvordan får jeg fjernet Home e.? Den ligger på C disken med alle filene mine, som jeg også skal fjerne. Når jeg innstallerte Proff. ble den innstallert på en D disk som den opprettet selv. Denne D disken er på ca 4GB, mens C disken som jeg alltid har benyttet er på 320GB. Når jeg velger å starte pc fra cd ved oppstart har jeg ikke lenger noe valg om å velge Cdisken for å innstallere OS på eller formatere/reparere. bare D, der det nye ligger (kan heller ikke formatere her). Jeg har ikke lenger XP home edition CD'en og får ikke benyttet denne. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 (endret) Gjør det pånytt , er mitt forslag. PS! Ta ekstern backup av filene dine som du trenger å beholde til et sikkert sted (type eksten USB disk e.l) Installer så Xp Professional "clean" . Dvs slett alle partisjonene under XP pro installasjonen før du lager ny "empty" partisjon og installerer XP-Pro til. Endret 15. oktober 2011 av syar2003 Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 (endret) *edit* Leste ikke grundig nok.. må si meg enig med forrige post. Sett inn xp pro plata, start opp fra den og fjern alt av partisjoner og lag en ny Endret 15. oktober 2011 av J@9 Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 15. oktober 2011 Del Skrevet 15. oktober 2011 *edit* Leste ikke grundig nok.. må si meg enig med forrige post. Sett inn xp pro plata, start opp fra den og fjern alt av partisjoner og lag en ny Det er beste måten å installere clean ja. Husk selvfølgelig å ta backup av alt du skal ta med videre. Om du fjerner parisjonen og lager ny slettes alle filer på harddisken i prosessen. -Stigma Lenke til kommentar
Prologue Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 Takker for info. Nå har jeg fått tatt en clean install slik at jeg bare har xp Proff som OS. Problemet mitt nå er at alle drivere(?) mangler. Jeg får ikke koblet til internett med kabel el wifi, lyden er borte, skjermoppløsningen er merkelig osv. Noen forslag for å ordne dette? Lenke til kommentar
Quickcraft Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Hvilken maskin har du? Det du må gjøre er å gå på produsenten sin side, laste ned drivere til chipset, evt nettverkskort og deretter installere disse på maskinen. Da kan du koble til internett og laste ned resten av driverne, feks til skjermkort, touchpad, lyd osv. Er det laptop du har ligger stort sett driverne inne på siden til produsenten. Hvis det er stsjonær må du finne chipset driverne på siden til hovedkort produsenten, skjermkort driver på sidene til den produsenten osv. Lenke til kommentar
Prologue Skrevet 16. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 16. oktober 2011 Det er en stasjonær pc satt sammen av ulike komponenter. Får prøve å google litt. Noen måte å få en oversikt over hva jeg mangler i systemet? Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Si navn og modell på hovedkortet. Er nesten 100% sikker på at lan implementeringen er basert på realtek slik det er på flesteparten av hovedkort med innebygd lan . Det som "mangler" av drivere ser du enklest i enhetsbehandling (device manager) der de enhetene som ikke har installert driver har gule spørsmålstegn. Ved å trykke på hw informstion tabben deretter masinvare ID's kan du se PCI_Vendor (kode) og device_id (kode) som identifiserer enheten. Disse kan du lete opp f.eks hos PCI_database web sites som http://www.pcidatabase.com/ og http://pciids.sourceforge.net/ Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 16. oktober 2011 Del Skrevet 16. oktober 2011 Ellers kan du skaffe deg et program som heter driverpack solution, eller noe sånt.. er et program som inneholder en gooood del drivere, og som lar deg installere disse uten noe nett tilgang det er vel 2-4gb å laste ned, men er til stor hjelp til tider (for meg ihvertfall Du finner det vel på google, men mener å huske det må lastes ned via torrents.. men det er et gratis og lovlig program Fant linken: http://drp.su/ I en tidligere versjon av det, så ble det installert litt ekstra, som en søkemotor, og ei verktøy linje i IE, ved å bare trykke¨på "install now", eller hva det står på den. Men legger man inn en og en driver ved å trykke på dem (via expert mode), så skjer ikke dette Kan jo også hende denne dritten er fjerna i denne versjonen, siden den er ganske ny Lenke til kommentar
Prologue Skrevet 17. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 17. oktober 2011 Takker for hjelp! Jeg har nå fått i gang de fleste driverne som manglet. Har igjen en jeg ikke finner; Har lastet ned driver for skjermkortet til skjermen det gjelder, men får ikke til å innstallere denne :S Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Du må finne ut hvilken produsent skjermkortet ditt er av (er som regel nvidia eller ati, men kan også være sis eller intel eller matrox), og gjerne modell nr også. Så bør du finne rett driver på sida til produsenten Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå