Gå til innhold

Nettbank i linux


Del

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

 

Håper vi. Den som lever får se.

De har jo i alle fall sagt det. Det er uansett helt nonsense, også ut i fra et økonomisk perspektiv, å bruke Flash og Silverlight.

 

http://www.digi.no/915590/slik-blir-nye-bankid

 

Nå var det mer "det blir god stemning" jeg tenkte på, enn spesifikt hvilke teknologier de bruker. Det er fullt mulig og rote det til uavhengig av hvilken teknologi de bruker.

Eksemplet er fra dagens løsning (ja, den med Java): den funker fint på Linux, men ikke på FreeBSD, selv om det er java på begge.

Lenke til kommentar

At den fungerer fint på Linux er å ta i. Det er knotete, selv om noen ildsjeler har gjort det relativt enkelt å sette det opp i for eksempel Ubuntu med PPA. De frie alternativene til Oracle Java er bingo om det fungerer eller ikke.

 

Implementering av Javascript og HTML5 gjør i alle fall at browserne har mer kontroll, i forhold til en plugin som teknisk sett lever sitt eget liv utenfor browseren.

Lenke til kommentar

OpenJDK fungerer fint hos f.eks DNB og det er ikke akkurat knot å sette opp sammenlignet med en del annet som "er bittelitt vanskeligere i Linux enn med andre".

 

Bruk av bare webteknologier gjør at man kan utvikle mot nettleser (ideelt er det ikke engang det man gjør) fremfor plattform, og jeg skulle gjerne sett dem prøve å kun utvikle for IE og Safari.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Ordentlig Linux ser da ut til å funke med nettbank også.

 

Testet akkurat nå og det ser så langt ut til å fungere knirkefritt. (Med Java plugin).

 

Centos Linux 6.6 eller 7, det husker jeg ikke i farten.

 

Ellers egentlig en god ide å bruke Linux til nettbank i stedet for en virusbefengt Vindåse.

 

.. og DNB, det bør vel nevnes.

Endret av arne22
Lenke til kommentar

Godt poeng. Kanskje vi kan få gjenopplivet tråden litt først med ferske erfaringer. Dersom problemene nå er borte er det jo ingen grunn til å ha tråden sticky lenger. Jeg kan starte festen. Kjører debian testing med icedtea/openjdk og firefox.

-skandiabanken støtter fortsatt bruk uten bankid, ingen problemer der

-danskebank bruker fortsatt bankid med java, men funker med icedtea

Endret av Del
Lenke til kommentar

Får feilmelding i Storebrand med Firefox på BankID 2.0, fordi den bryter Content Security Policy, sannsynligvis pga. lasting av javascript fra tredjepart.

 

Skrur man av CSP går det fint, men syns ikke det er en holdbar løsning.

 

Meldte problemet til Storebrand, men de ba meg først om å installere Java(!!), og da jeg insisterte, ville de ikke gjøre noe mer fordi jeg ikke bruke Storebrand som bankforbindelse. (nei.. det gjør jeg ikke, men har pensjonen min der..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...