Toppitus Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Hvis ikke jeg husker helt feil så er det vel en html5 + javascript basert løsning (på klient siden). Har javascript av, og skrur det kun på hvis nettsiden krever det/ikke er funksjonell uten/ikke like bra. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Da er det bare å aktivere javascript for nettbanksiden. Hvis du mistenker at banken din benytter seg av eventuelle hull i Javascript til å infisere PCen din, bør du bytte bank. Lenke til kommentar
tingo Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 Håper vi. Den som lever får se. De har jo i alle fall sagt det. Det er uansett helt nonsense, også ut i fra et økonomisk perspektiv, å bruke Flash og Silverlight. http://www.digi.no/915590/slik-blir-nye-bankid Nå var det mer "det blir god stemning" jeg tenkte på, enn spesifikt hvilke teknologier de bruker. Det er fullt mulig og rote det til uavhengig av hvilken teknologi de bruker. Eksemplet er fra dagens løsning (ja, den med Java): den funker fint på Linux, men ikke på FreeBSD, selv om det er java på begge. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 At den fungerer fint på Linux er å ta i. Det er knotete, selv om noen ildsjeler har gjort det relativt enkelt å sette det opp i for eksempel Ubuntu med PPA. De frie alternativene til Oracle Java er bingo om det fungerer eller ikke. Implementering av Javascript og HTML5 gjør i alle fall at browserne har mer kontroll, i forhold til en plugin som teknisk sett lever sitt eget liv utenfor browseren. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 29. april 2014 Del Skrevet 29. april 2014 OpenJDK fungerer fint hos f.eks DNB og det er ikke akkurat knot å sette opp sammenlignet med en del annet som "er bittelitt vanskeligere i Linux enn med andre". Bruk av bare webteknologier gjør at man kan utvikle mot nettleser (ideelt er det ikke engang det man gjør) fremfor plattform, og jeg skulle gjerne sett dem prøve å kun utvikle for IE og Safari. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 30. april 2014 Del Skrevet 30. april 2014 Det er Oracle sin JRE jeg mente var knot å sette opp, i alle fall om man ikke finner en PPA. Noe som ikke er så lett for en som er helt ny med Linux/Ubuntu, og ikke en gang vet hva en PPA er. OpenJDK er grei å installere, men har som sagt varierende resultater. Noe denne tråden jo viser. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Hva har den amerikanske pensjonseformen med Linux å gjøre? http://en.wikipedia.org/wiki/Pension_Protection_Act_of_2006 Skulle det ikke gå bra å bruke ordentlig Linux som nettbankklient? Visste faktisk ikke at dette var et problem, men vil forsøke å teste ut. Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 (endret) Ordentlig Linux ser da ut til å funke med nettbank også. Testet akkurat nå og det ser så langt ut til å fungere knirkefritt. (Med Java plugin). Centos Linux 6.6 eller 7, det husker jeg ikke i farten. Ellers egentlig en god ide å bruke Linux til nettbank i stedet for en virusbefengt Vindåse. .. og DNB, det bør vel nevnes. Endret 11. desember 2014 av arne22 Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Hva er ordentlig Linux i forhold til ikke ordentlig Linux? Lenke til kommentar
arne22 Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 Bare en spøk. Ordentlig linux er den eneste Linux distroen jeg får til. Da må man jo sette et navn på den. Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 11. desember 2014 Del Skrevet 11. desember 2014 OK :-). For ordens skyld er denne tråden gammel og nettbank fungerer som regel bra, også med Java (i den grad Java-applet i nettleseren fungerer bra). Nå som de aller fleste banker har BankID med mobil og vanlig BankID nå har blitt Java-fri, skal det vel mye til for at det ikke fungerer i Linux. Lenke til kommentar
Del Skrevet 12. desember 2014 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2014 (endret) Godt poeng. Kanskje vi kan få gjenopplivet tråden litt først med ferske erfaringer. Dersom problemene nå er borte er det jo ingen grunn til å ha tråden sticky lenger. Jeg kan starte festen. Kjører debian testing med icedtea/openjdk og firefox. -skandiabanken støtter fortsatt bruk uten bankid, ingen problemer der -danskebank bruker fortsatt bankid med java, men funker med icedtea Endret 12. desember 2014 av Del Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Icedtea funker også bra med sparebank1. Men jeg fikk faktisk mail i dag om at de nå har fjernet java, så nå funker det uten. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Får feilmelding i Storebrand med Firefox på BankID 2.0, fordi den bryter Content Security Policy, sannsynligvis pga. lasting av javascript fra tredjepart. Skrur man av CSP går det fint, men syns ikke det er en holdbar løsning. Meldte problemet til Storebrand, men de ba meg først om å installere Java(!!), og da jeg insisterte, ville de ikke gjøre noe mer fordi jeg ikke bruke Storebrand som bankforbindelse. (nei.. det gjør jeg ikke, men har pensjonen min der..) Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Nordea fungerer så lenge Java holdes oppdatert. Lenke til kommentar
Occi Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Nordea fungerer så lenge Java holdes oppdatert. Nordea benytter BankID 2.0 uten Java, hvor kreves det java? Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 Begynner å bli et par uker siden jeg logget inn på nettsiden. Bruker omtrent bare mobilappen nå. Jeg har nok ikke fått med meg overgangen, men BankID virket uten problemer siden min forrige post i tråden. Lenke til kommentar
hernil Skrevet 12. desember 2014 Del Skrevet 12. desember 2014 (endret) DNB fungerer knirkefritt med bankID 2.0 Gir tråden noen måneder ut i det nye året før det ikke er behov for den lenger og vi kan fjerne sticky Endret 12. desember 2014 av hernil Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Vi kan nok friskmelde Skandiabanken helt. De har hatt BankID på mobil helt fra de dager det egentlig var for ustabilt til å kunne brukes, alternativ innlogging uten Java siden de startet i Norge (?), og nå også gått over til BankID 2.0. Lenke til kommentar
Shadowxx Skrevet 15. desember 2014 Del Skrevet 15. desember 2014 Prøvde med RPI er om dagen på dnb Bank Id 2.00 og det funka Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå