Gå til innhold

Nettbank i linux


Del

Anbefalte innlegg

Innlogging til BusinessOnline/eSafeID fungerer ikke i Danske Bank (Fokus Bank) med Ubuntu 12.04 med OpenJDK JRE 7u21 og icedtea-7-plugin. Verken Firefox eller Chrome. Java henger seg i andre fase av innloggingen (engangskode). Første fase fungerer, men så skal det på død og liv lastes en ny side for å trykke inn engangskode. Jævlig godt jobbet. Spesielt når BankID faktisk fungerer hos dem.

Danske/Fokus sier selvfølgelig at de kun støtter IE i Windows, og hadde ikke noe tips til hva som kunne gjøres. Så det er bare til å styre unna de også. I tillegg til at selve nettbanken er totalt udugelig sammenliknet med de fleste andre.

Endret av endrebjo
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Sa de virkelig det? Jeg hadde byttet bank på dagen.

 

Ble satt over til en i teknisk. Når jeg sa jeg hadde Ubuntu sa han at de hadde en maskin som hadde Ubuntu installert, og den ble ikke så ofte startet, men at de hadde testet det for en stund siden og at det da fungerte.

 

Jeg spurte hvorfor de ikke har veiledining til Ubuntu på nettbanken, eller noen som helst support for brukere av Ubuntu (i det minste en Linux-distribusjon). Det var da jeg fikk beskjed om at de ikke kunne ta for seg alle mulige operativsystemer, og at det var så få som brukte Ubuntu at man måtte gjøre regning med å være litt for seg selv med slike problemer.

 

Jeg har Windows hjemme også, men skal ikke ha Oracle Java på noen av dem, helst ikke noe som helst som har med Java å gjøre, men nå har de fjernet nordeea.com/tab257, så da var det ikke stort annet valg.

 

Og ja, det var den samtalen som fikk meg til å ringe Skandiabanken.

 

Du er åpenbart ikke en økonom :D

For en økonom så vil det nok være viktig å kunne betale regninger, ikke minst at banken er villig til å bistå med hjelp om problemer oppstår, så om et firma er avhengig av Linux, og ønsker å slippe tull med Java, så høres det ut som et greit tiltak.

 

Nå er ikke jeg eller mange her økonomer, så hva sikter du egentlig til? At økonomer er smarte som ikke bytter bank. At det vil være mye jobb for dem å bytte bank, siden økonomer kanskje har en del mer regnskap enn andre.

Endret av olavalo
Lenke til kommentar

Nå er ikke jeg eller mange her økonomer, så hva sikter du egentlig til? At økonomer er smarte som ikke bytter bank. At det vil være mye jobb for dem å bytte bank, siden økonomer kanskje har en del mer regnskap enn andre.

 

Han vil få andre rentebetingelser, kanskje mye dårligere bare fordi de ikke støtter Linux, som tross alt representerer en forsvinnende liten del av kundebasen deres.

Lenke til kommentar

Han vil få andre rentebetingelser, kanskje mye dårligere bare fordi de ikke støtter Linux, som tross alt representerer en forsvinnende liten del av kundebasen deres.

Yes, men om de ikke respekterer deg på ett område er det stor sannsynlighet for at det gjelder et annet og.
Lenke til kommentar

Yes, men om de ikke respekterer deg på ett område er det stor sannsynlighet for at det gjelder et annet og.

Hele banksystemet er helt skada. Jeg tror man må bare velge den som utsetter deg for minst risiko, og selv mener jeg at valg av operativsystem er et trivielt problem i forhold til alle andre problemer en bank kan utsette deg for. Du kan kjøpe den billigste maskinen du klarer å finne med Windows bare for å bruke banken. Det er billigere enn å få høyere utlånsrente og lavere innlånsrente.

edit: evenutelt en VM.

Endret av GeirGrusom
Lenke til kommentar

Han vil få andre rentebetingelser, kanskje mye dårligere bare fordi de ikke støtter Linux, som tross alt representerer en forsvinnende liten del av kundebasen deres.

Som sagt, jeg har også Windows, men skal ikke ha Java på den maskinen.

 

Det er viktigere for meg å kunne betale regninger på en enkel og grei måte. Samme hvor høy renta er om jeg ikke kommer inn og får betalt. Tror ikke rentebetingelser slår inkassokrav og purregebyr. Dessuten, de jeg kjenner som har Skandiabanken er storfornøyde med det.

 

BankID har jo innsett at de må gjøre endringer, så de er på vei med en Java-fri løsning.

Lenke til kommentar

@olavalo

 

Støtter deg 100% i beslutningen om å forlate nordea. Gjorde det samme selv i våres etter at halvannet års nedbetalingshistorikk (140 000 kr) på lånet mitt plutselig var sporløst borte, og skyldig beløp var tilbake på startnivå.

Og dette var bare siste hendelse i en rekke av mixup's, nedetid på betalingssystemer og andre merkeligheter.

 

Men den ubrukelige nettbanken, og nå påkrevd bruk av bankid, burde jo være grunn nok i seg selv :p

Lenke til kommentar

Nordea endret på innloggingen for en stund siden, og nå også endel på nettbanken deres (men ser stort ganske lik ut). Har ikke testet med icedtea e.l. Du kan også bruke BankID på mobil hos Nordea, slik at du stort sett ikke trenger Java.

 

Nå er ikke tema i denne tråden kundeforhold til bankene, men jeg er fornøyd nok med Nordea. Bruker ikke nettbanken så fryktelig mye, men har aldri opplevd noen feil. Ang. problemet ditt Anders Iver høres dette absurd ut da det skal være fulle transaksjonslogger på dette (krav og kontrollert av Finanstilsynet), så vil tro det "bare" var en feil i nettbanken deres, med forbehold om lite informasjon å gå på.

Endret av Occi
Lenke til kommentar

Ja, interne logger hadde de nok, men jeg som kunde ble stående uten noe som helst av info.

 

Fikk jo rettet beløpet, men ikke historikken, så jeg hadde ingen mulighet til å selv kontrollere at tallene stemte.

 

Ja, gikk way off topic her, men deilig å rase fra seg litt :whistle:

Lenke til kommentar
  • 9 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...