Beritaron Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 (endret) Nesten så jeg vurderer å bytte bank nå, er statid nye problemer som dukker opp, og når man først finner en passende løsning til et problem, dukker det opp et nytt. Både Firefox og Chromium krasjer når jeg prøver å logge inn etter jeg har tastet engangspassord. Har problemer med både DNB og Nordea som bruker bankID, hvorfor forekommer ikke de samme problemene hos Skandiabanken om de også bruker bankID? Ser på sidene dems at de har noe som heter vanlig innlogging, og innlogging via bankID. https://secure.skand...on/Default.aspx Er det forresten noen enkle måter å legge in Oracle Java i Ubuntu for tiden? Ser ut til å ha blitt fjernet fra pakkebrønner, og PPA som dukker opp med SUN/Oracle Java blir borte. Endret 19. april 2012 av tamarin Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Syns også det er rart at enkelte banker har mer problemer enn andre, skulle jo tro de brukte samme applet'en alle sammen. Å legge inn Oracle Java er ikke spesielt vrient, det som er litt jobb er å holde den oppdatert.. nesten rart de ikke har repositories for apt, yum etc. Når selv Adobe greier det burde jo Oracle få det til. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Tipper Oracle bare ikke vil. Var nok derfor de forandret lisensen og. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 (endret) For de nettsidene som trenger godkjenning som bruker bankID ifb. med netthandel, vil Skandiabanken eller andre banktjenester tilby alternative metoder for å godkjenne transaksjonen? Hva er det som er årsaken til at bankID ikke fungerer med de frie Java-løsningene i Ubuntu? @Sokkalf: Det er ikke like lett som å legge til en PPA, laste ned direkte fra pakkebrønnene, eller installere en deb-fil. Liker selv å støtte de som legger det så enkelt som mulig opp også for "vanlige" forbrukere, er ikke alle som klarer eller gidder å bruke tid på sånt, og det går utover hvor attraktivt Linux vil være for veldig mange. EDIT: ppa:flexiondotorg/java skal vist være lukket, men ppa:ferramroberto/java fungerer? Her er også en metode: http://blog.flexion.org/2012/01/16/install-sun-java-6-jre-jdk-from-deb-packages/ Endret 19. april 2012 av tamarin Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Ja, personlig passord. Lenke til kommentar
Beritaron Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 (endret) Hos Skandiabanken sa de at det ikke er noen vei utenom bankID ved netthandel når jeg ringte og snakket med dem. Har lagt til Java nå, så fungerer greit, men vil helst ha en bankID-fri løsning når de skal lage så mye rot, så skal høre med noen som har Skandiabanken om de kan handle litt fra maskinen min. Endret 19. april 2012 av tamarin Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Vel, jeg har ikke bankID og handler på nettet i stor stil. Det kan være nettopp fordi jeg aldri har opprettet det, og at dersom jeg gjør det er det ingen vei tilbake. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Huh, jeg trenger ikke bankID ved netthandel med Skandiabanken-kortet (blir sendt videre til "verified by visa", en ikke-java-løsning), det trenger jeg kun ved innlogging i nettbanken og signering av betalinger jeg legger inn der. Med DNB-kortet mitt må jeg derimot autentisere meg med BankID ved netthandel. Får også netthandlet med EuroCard'et uten bankID. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 ^ Slik har jeg det og. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Tipper Oracle bare ikke vil. Var nok derfor de forandret lisensen og. Og her skyter de seg i foten, etter min mening. De har alt å vinne på at både bedrifter og privatpersoner tar i bruk java. Java lever nok videre uansett, men hvis Oracle tuller det til for mye er det ikke sikkert de beholder kontrollen over implementasjonen med mest "mindshare". Google har f.eks Dalvik som brukes på Android, og hvis de vinner den nå pågående saken mot Oracle er kanskje ikke veien så kort til en Dalvik på desktop/server også.. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Jeg er ikke uenig i det, men på den fronten er Oracle seg selv lik. Lenke til kommentar
Del Skrevet 19. april 2012 Forfatter Del Skrevet 19. april 2012 Her ser jeg masse erfaringer fra forskjellige banker, men ingen av dere forteller hvilken Java som funker og ikke (oracle/sun eller icedtea), dermed ingen informasjon jeg kan oppdatere første post med. Lenke til kommentar
Lycantrophe Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Kan ta Skandiabankens tilfelle for meg: ingen java. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 19. april 2012 Del Skrevet 19. april 2012 Er ikke hjemme nå, så husker ikke alle. Men innlogging med BankID-applet i Skandiabanken fungerer ihvertfall både med Oracle Java og IcedTea. Lenke til kommentar
Sekai-ichi Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 DNB sin fungerer med det som kommer stock med Ubuntu (antar det er en modifikasjon av IcedTea), men får det ikke til å funke noe annet sted, med hverken Oracle Java eller IceadTea. Selv om på FAQen deres sier minst fem ganger at BankID fungerer fint med Linux. Kunde-senteret mente det må være en skrivefeil. Da jeg påpekte det ble nevnt flere ganger ble jeg overført til en som vist nok skulle vite mer om den tekniske siden. Ha ba meg ringe Linux. Kan forsåvidt nevne at de også oppbevarer passord. Noen som vil anbefale en skikkelig bank til meg? Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 29. april 2012 Del Skrevet 29. april 2012 (endret) Dersom skal bruke Oracle Java, må du passe på å avinstallere icedtea-plugin. Ha ba meg ringe Linux. Antar at den som må ta den telefonen er... Endret 29. april 2012 av RattleBattle Lenke til kommentar
Del Skrevet 30. april 2012 Forfatter Del Skrevet 30. april 2012 Kan forsåvidt nevne at de også oppbevarer passord. Noen som vil anbefale en skikkelig bank til meg? Skandiabanken har over tid vært desidert best for linux-brukere. Sjekk forøvrig første post, dersom du har problemer med DnB vil jeg gjerne vite det med detaljer. DnB fortjener ikke være på listen over de som funker dersom den krever knot. Lenke til kommentar
JRL Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 La inn Ubuntu 12.04 for noen dager siden, og kan nevne at SpareBank1 nord-norge sitt bankID system (regner med alle sparebank1 har samme system) fikk jeg til å fungere etter å ha fulgt tips på første siden her, for å installere icedtea-plugin. Lenke til kommentar
Del Skrevet 30. april 2012 Forfatter Del Skrevet 30. april 2012 Så du bruker icedtea-plugin og firefox? Fikk du gjennomført betaling av regning? Lenke til kommentar
FraXinuS Skrevet 30. april 2012 Del Skrevet 30. april 2012 Sparebank1 funker igjen hos meg, det var problemer tidligere, men det har fungert bra en stund nå. Arch 64bit med icedtea, det funker bra i både firefox og chrome. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå