Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gå til forliksrådet for 260kr?

Plecto

Anbefalte innlegg

Hei. For et par uker siden gjorde jeg den feilen at jeg sendte et produkt til en kunde uten å ha pengene på konto først. Kunden er nå blitt umulig å få tak i og det ser ut til at han har lyst å beholde produktet uten å betale for seg. Det jeg lurer på er om det er gyldig å true med å ta saken til forliksrådet når det kun dreier seg om 260kr? Finnes det et minstebeløp?

Edit: Jeg er en privatperson, ikke en bedrift.

Endret av Plecto
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du sier kunde så eg regner eg da med at du er næringsdrivende. I så tilfelle så sender du først faktura. Og om den ikke blir betalt så sender du purring med inkassovarsel. Og om den ikke blir betalt kontakter du et inkassoselskap.

Forliksrådet tar kr 860(mener eg det var, ca) av klager. Dette kan du kreve at innklagde dekker, men i første omgang må du dekke det. Så eg mener det i det minste blir uhensiktsmessig fra et bedriftsøkonomisk perspektiv å ta det til forliksrådet før man har prøvd faktura, purring og deretter inkasso. Og når det kommer langt nok er det inkassoselskapet som tar det til forliksrådet, ikke du.

Om det finnes konkrete regler for hvor lavt beløpet må være vet eg ikke, men det er regler for fakturering, purring og inkassokrav. Sjekk disse så du har alt ditt på det rene.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe minimumsbeløp i forliksrådet.

Som nomore sier må du betale et gebyr, og dette er det den som til slutt (fullstendig) taper saken som må betale. Så du kan jo sende en purring med 14 dagers frist, og påpeke at hvis du tvinges til å gå til sak kommer det til å koste mye ekstra.

Det er en beskrivelse av hvordan forliksrådet fungerer her: http://www.forliksradet.no/index.php?page_id=1416 .

(Du bør sjekke hvilket verneting som skal brukes.)

Hvis personen ikke betaler etter dom i forliksrådet må du videre til Namsmannen.

Lenke til kommentar

Kan og være verdt å nevne at den som klagde inn til forliksrådet må reise til det stedet hvor innklagde bor. Så siden du sendte varen kan det være andre steder i Norge, og da må du også regne med å legge ut for reise og reisetid dit, uten at du er garantert å få dette dekket.

"Der intet er å hente har selv keiseren tapt sin rett".

Lenke til kommentar
Siden du sier kunde så eg regner eg da med at du er næringsdrivende.

Det var dårlig formulering fra min side :p Dette var en privat handel, jeg er ikke selvstending næringsdrivende.

Jeg har vært igjennom forliksrådet før og vet at jeg må reise til innklagede (i dette tilfellet har jeg tilfeldigvis masse slekt i den byen så det gjør meg ingenting :D) og at gebyret er på litt over 800kr.

Jeg tror jeg sender et rekommandert brev først og hører hva han sier ;)

Endret av Plecto
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...