Gå til innhold

Vise 3D på TV fra PC

Anbefalte innlegg

Jeg er i ny leilighet så driver å vurder litt hvordan jeg skal ha det. Spørsmålet nå jeg stiller meg er; Skal jeg ha TV og PC hver for seg, eller i ett system?

Altså standard ville være å ha TV med Blu-Ray, og så PC med PC-skjerm et annet sted.

Ideen går ut på å kjøpe en TV-skjerm som brukes til alt. Alt det vanlig + PC-spilling/surfing. Siden jeg gamer en del, må jeg i så fall ha en veldig god TV som klarer å formidle grafikken bra. Ergo jeg trenger forslag til en god TV. (Mellom 42" og 47" vil jeg tro er bra størrelse).

Tenkte også å ha muligheten til å spille i 3D. Som betyr at jeg trenger en 3D-tv. Kobler opp min Nvidia-PC som støtter 3D. Dette vil også føre til at jeg kan se 3D-filmer fra harddisken og Blu-Ray disk som støtter 3D. (vil jeg tro)

Er dette mulig. Er det en god eller dårlig idé. Hva slags TV anbefales i en slik situasjon?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg ville kjøpt denne:

https://prisguiden.no/produkt/panasonic-tx-p50vt30-148470

Den er testvinner flere steder, og er særlig kjent for å ha noe av den beste 3D-kvaliteten.

Har ikke testet den selv, men har en litt eldre Panasonic plasma som jeg kobler til PC'en en gang iblandt, og det ser helt nydelig ut.

Dette er en plasmaskjerm. Hvis du får råd om å kjøpe LCD/LED-LCD så husk at 3D er mye dårligere på LCD ettersom den teknologien er mye tregere (høyre/venstre bilde rekker ikke oppdatere seg riktig for at du skal få en sømløs 3d-opplevelse). Generelt er også bildekvaliteten på nye plasmaskjermer helt overlegen, og prisen er lav i forhold til hvor mye du får.

Edit: En ting, er usikker på om en 3D TV takler takler 120Hz input. Hvis ikke, er det ikke sikkert at det fungerer med 3D fra PC på TV.

Edit2: Det kan se ut som dette avhenger av skjermkortet ditt. TV'er bruker HDMI til 3D mens pc'er bruker dual DVI. Nvidia 3DTV Play og AMD HD3D skal tillate 3D fra PC til TV.

Endret av Visjoner
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nvidia-kortet støtter Nvidia 3DTV samt har HDMI-utgang.

Før så hørte jeg mye om at Plasma egnet seg dårlig til PC-TV, siden bilde kan brenne seg fast om det står på det samme bildet for lenge.

Altså denne TV'n skal brukes til alt. TV-titting, film, PC-gaming (trenger høy responstid), konsoll-gaming, Spotify (mye stillestående bilde), nettsurfing og 3D-titting/spilling.

Den du linket til er kanskje litt i største laget. Jeg vil tro hodet kommer cirka 2 meter fra TV'n +- 20 cm.

Lenke til kommentar

Jeg trodde også at 42 passet bra... men jeg ble ganske fort vant til størrelsen, og nå har jeg lyst på 50" eller helst mer. Sitter ikke noe særlig mer enn 2m fra selv. Husk at når du sitter 30 cm fra en pc-skjerm tilsvarer det en ekstremt stor skjerm på 2 meters avstand. Orker ikke å regne det ut nå, men tipper du må ha en 100" eller noe slikt for å dekke samme synsfelt som en 24" pc-skjerm v/40cm avstand.

Ang innbrenning er det noe det sies at man burde passe litt på. Jeg har aldri lagt merke til det, selv om jeg har glemt å skru av pc-bildet over natta. Med dagens plasma-skjermer skal det ganske mye til å klare å brenne inn bildet. Nesten umulig..

Ang. responstid tror jeg du mener _lav_ responstid. Plasma har tilnærmet null responstid (mikrosekunder) mens LCD har flere millisekunder. På det punktet er det ingen match, plasma vinner suverent. Dette er også helt essensiellt for å klare å vise 3D skikkelig at skjermen har lav responstid.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Okay, takker for informativt og opplysende svar.

Lest litt mer rundt Plasma. Plasma fungerer dårligere i lyse rom. TV'n vil dessverre stå rett ved et vindu med persienner.

Hvordan går det på reklamasjon hvis det skulle bli permanent brent inn?

14 000 kr for en TV var kanskje litt i meste laget for min del. Vet ikke om jeg har lyst til å ta meg så mye rå for en TV.

Lenke til kommentar

Jeg kan oppsummere det for deg:

-Vil du ha det absolutt beste bildet du kan få, rask skjerm og suveren 3D-kvalitet, gå for plasma, uten tvil. Det skal også være veldig lyst før en LCD gir bedre bilde enn en plasma-skjerm (typisk spot-lights i elektronikkforretninger, der gjør LCD-skjermer seg bra)

-Er du redd for innbrenning og kan leve med dårligere 3D, tregere panel og værre bildekvalitet, gå for LCD.

Innbrenning går nok ikke på reklamasjon. Men jeg har aldri vært borti innbrent bilde bortsett fra en gang. Jeg jobbet i en elektronikkforetning før, og en gang glemte vi å skru av skjermene fredag kveld. Da vi kom på jobb mandag morgen var det et svakt innbrent bilde på 3 skjermer som hadde stått på pause på PS3 eller noe slikt. Vi kjørte "renseprogram" på TV'ene og 2 av 3 TV'er ble helt fine igjen med en gang. (Panasonic, Samsung og Pioneer hvis jeg ikke husker feil. Pioneer-TV'en var den som var vanskeligst å få fin igjen.

Dette med innbrenning var et stort problem med gamle plasmaskjermer men det sitter litt igjen som et "spøkelse" og skremmer folk vekk fra plasma, selv om nye skjermer har teknikker for å unngå innbrenning, så du skal være veldig uforsiktig for å klare å brenne inn bildet.

Det finnes billigere varianter av den TV'en, blandt annet mindre størrelser, og uten briller. Det er uansett mye TV for pengene. Bare sørg for å kjøpe deg en FullHD-modell. Og Panasonic fullHD-plasma er den beste TV'en du får på markedet idag...

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...