Gå til innhold

Hva er forskjellen på dyreofring (ink. mennesker) og bønn?


Anbefalte innlegg

Utover de direkte skadene som blir gjort på levende vesener, er det noe mer eller mindre sprøtt å ofre et dyr for å fornøye gudene, enn det er å kommunisere med dem som om de kunne høre deg telepatisk, eller høre stemmen din tross at de ikke synes å ha noen fysisk tilstedeværelse?

 

Jeg hørte på BBC sin GlobalNews podcast Torsdag morgen, om barneofring utført av heksedoktorer i Uganda. Det høres grusomt nok ut det. Men mot slutten så hører jeg:

 

BBC reporter: "Children learn a song, calling for an end to child sacrifice. Soon, they will sing on the streets of Kampala, as they march to take a stand. But Pastor Sewakiryanga says that without the full force of the law, there is little that can be done to protect Uganda's children, from the belief in the power of human sacrifice."

 

Pastor: "The children have no voices, and their voices have been silenced, by the law, by the police which is not acting, by people who read papers and do nothing, so we, we have to stand, whatever it takes, to fight this evil."

 

BBC reporter: "Do you think they'll listen?"

 

Pastor: "We pray that they will."

 

Han er en pastor, så jeg antar det ikke bare er metaforisk. Og jeg antar at han uansett ber om at det skal ende, at han ber for ganske mange ulike ting han mener er viktig, siden bønn er sentralt i Kristendom.

 

Men hvis du virkelig tror at det å ofre noe er det som skal til for å få gudene til å lytte til deg, til å gjøre noe godt for deg, hva er forskjellen på det, og de som virkelig tror at gudene hører deres bønn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen forskjell?

 

Jeg minnes et utsagn fra Dan Dennett, hvor hans reaksjon på at noen hadde bedt for ham, var omtrent: "Well, that’s nice and all, but did you sacrifice a goat as well?"

 

Ikke at dyreofring er fremmed for de Abrahamiske religionene. Selv Noah ofret flere av de få dyrene som var igjen, når de kom seg ut av båten.

 

Hva ville vi gjort her i Norge hvis noen begynte å ofre dyr og så forsvarte det med sin tro? Så klart ville ingen kunne forsvare å ofre mennesker. Det jeg ender opp med er at religiøse ritualer som vi skal respektere, begrenser seg bl.a. til ritualer som ikke utøver fysisk skade på noen vi bryr oss om. Vi har ikke like mye imot mental skade, og diskriminering i ulike deler av samfunnet, selv om vi sakte har prøvd å bli kvitt deler av det også.

 

Altså, vi stiller krav til folks tro, hva de gjør med den. Vi respekterer ikke folks tro ubetinget. Hvorfor skal vi egentlig respektere folks tro i det hele tatt? Så fort de ikke er motbydelige, så er de verneverdige?

 

Greit nok at folk skal kunne gjøre hva de vil med tanker og ord, så lenge de ikke skader andre, og så lenge de skjønner at det betyr at alle kan tenke og tale fritt. Men bør vi respektere det? Bør vi tilrettelegge for det, eller på noen måte ta hensyn til det?

Lenke til kommentar

For litt siden var den jødisk/kristne skikken med å kappe forhuden av små barn oppe på dags orden i HEF og de fleste syntes vel at dette er en bestialsk skikk, men vi godtar det jo for det...

 

Fordi det henger en religiøs merkelapp på "tradisjonen".... Den merkelappen har vel hengt der i alt for mange år allerede, for hvem andre får stats støtte i million klassen for å lære opp andre til å tro på et sett med påstander egentlig? Ingen jeg vet om ihvertfall, men det er jo det tros opplæring er i bunn og grunn...

 

Så sitter det et merke med religiøst på så er det liksom automatisk fredet ikke bare for kritikk, men for all fornuft samtidig... Merkelig hvor mye religion har sluppet unna med som vi ALDRI ville latt noen andre slippe unna med... Men er det religion så rygger vi unna... Vi er opplært til å tro at det er til det beste for folk, alltid....

 

Og jeg måtte bare le da jeg på radioen overhørte en diskusjon med en jødisk biggott som påsto at fjerning av forhud var preventivt for seksuelle sykdommer... Som om jøder debuterer i fem årsaldereen liksom..... Han hadde i bunn og grunn ikke en dritt å komme med når alle de latterlige "grunnene" var pillet i småbiter for ham og falt tilbake til det default religiøse svaret, at det var tradisjon å fjerne forhuden til små guttebarn uten å spørre dem først....

 

For en gjeng!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...