Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kjæreste som røyker i blant


Anbefalte innlegg

Vel, jeg har heller lyst å hjelpe henne med å få bort røykesuget når hun er med venner som tar en røyk eller på fest. Å vurdere/slutte forholdet er jeg ikke i nærheten av xD Vi har det kjempebra sammen og alt slikt, så såå viktig er det ikke for meg. Men som sagt, festrøyking er blitt så vanlig at det har jeg i prinsippet ikke et problem med. Er bare om hun gjør det utenom jeg tenker, men nå vet hun jo meningen min om det, og hvis hun får skyldfølelse for hver røyk hun tar så vil jo det på en måte hjelpe, jeg vet ikke helt.

 

I hvertfall, til dere som sier jeg burde slutte av forholdet også videre, ta dere en bolle. Hun er ikke kjederøyker det er snakk om. Å stille et ultimatium kommer ikke på tale. Så viktig er det ikke, som L4r5 sa på første siden, å være sammen med noen er en gjeng kompromisser. :thumbup:

Du vil vel ikke at hun skal røyke i det hele tatt om jeg tolker denne første tråden din rett?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ofcourse, det hadde vært det optimale, men som L4r5 sier. Et forhold går på kompromisser. Alt kan man ikke være enig i. Og så viktig at jeg vurderer forholdet er det ikke. :) Det hadde blitt for dumt.

 

edit. Har vurdert å inndirekte vise. Nå har jeg liksom sagt mitt og hun er klar over det. Kanskje på fest være ekstra intim med henne når hun ikke har røyket, men om hun har det så sier jeg det, eller er mer på avstand. Men jeg vet ikke, får heller se.

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar

Hvor mye koster det for ein røyk? 60kr? Noen slike i uka over x antall år, do the math! Noen sydenturer, ja kanskje en bil eller hva det skal være mindre det, og det får å ødlegge helsa di!

Klart det blir mindre mann kan unne seg, men man får ikke økonomiske problemer.

 

Elendig argument... Burger og chips er jo mat, noe man faktisk trenger... så om man bruker penger på burger og chips eller salat blir jo ditt valg, men dette er noe man faktisk TRENGER! Man trenger ikke røyk, derfor kan dette virkelig ikke sammenlignes.

Hva om man sammenligner det med alkohol da? Alkohol er absolutt ikke noe man trenger, det er ikke billig, det er en gift og det ødelegger kroppen i lengden. Men i motsetning til røyk, så er det sosialt uakseptert å ikke ta seg en øl eller ti på fest.

Lenke til kommentar
Elendig argument... Burger og chips er jo mat, noe man faktisk trenger... så om man bruker penger på burger og chips eller salat blir jo ditt valg, men dette er noe man faktisk TRENGER! Man trenger ikke røyk, derfor kan dette virkelig ikke sammenlignes.

Er nok ikke det. Man får sunn mat til billigere penge. Man trenger IKKE usunn mat, like lite som røyk.

 

Det er vel nettopp det med usunn mat osv de har luftet noen tanker om nå. Bare vent, nå er det slike ting de begynner å gjøre noe med. Nå blir det snart slik at folk selv ikke kan velge å spise burger annen plass enn i sitt eget hjem.

Lenke til kommentar

Hvor mye koster det for ein røyk? 60kr? Noen slike i uka over x antall år, do the math! Noen sydenturer, ja kanskje en bil eller hva det skal være mindre det, og det får å ødlegge helsa di!

Klart det blir mindre mann kan unne seg, men man får ikke økonomiske problemer.

 

Elendig argument... Burger og chips er jo mat, noe man faktisk trenger... så om man bruker penger på burger og chips eller salat blir jo ditt valg, men dette er noe man faktisk TRENGER! Man trenger ikke røyk, derfor kan dette virkelig ikke sammenlignes.

Hva om man sammenligner det med alkohol da? Alkohol er absolutt ikke noe man trenger, det er ikke billig, det er en gift og det ødelegger kroppen i lengden. Men i motsetning til røyk, så er det sosialt uakseptert å ikke ta seg en øl eller ti på fest.

 

Økonomiske problemer er nok feil ord ja, men som du sier, det er færre ting man kan unne seg, og det er vell noe man bør tenke over!

 

Alkohol er en bedre ting å sammenligne det med ja, men så har dette en litt annen effekt, og det er ikke like skadelig som røyk så lenge man holder det på et normalt nivå. Greia med alkohol er jo at det gir deg en effekt der og da, i mitt tilfelle så blir jeg så gla at jeg får ildt i tryne av å smile så mye! Derfor er dette noe det er greit å bruke penger på i blant, og det skader ikke kroppen min like mye som røyk. Jeg vil tro at røyk svir mer i lommeboka for en kjederøyker enn for en som drikker i ny og ne. Og som du sier, alkohol er sosialt akseptert, og derfor er dette mer vanlig og de fleste drikker alkohol, og dette inkluderer jo selvsagt de som røyker. Det vil si at viss vi nå likestiller prisene på røyking på fest og alkohol på fest, så vil jo prisen per fest bli dobbelt så dyr. Og viss du er kjederøyker så blir jo disse prisene himla mye høyere etter hvert.

 

Jeg ser argumentet ditt med alkohol, men det holder jo ikke helt imål det heller vil jeg si. Folk røyker jo kanskje for å roe nervene, men det blir jo en enorm pris for å roe nervene, og usunn måte... Pluss at jeg nekter å tro at dette har vært grunnen til at røyekere begynte å røyke. Så du får jo en effekt der og da i dette tilfellet også, men blir jo ikke det samme...

 

Elendig argument... Burger og chips er jo mat, noe man faktisk trenger... så om man bruker penger på burger og chips eller salat blir jo ditt valg, men dette er noe man faktisk TRENGER! Man trenger ikke røyk, derfor kan dette virkelig ikke sammenlignes.

Er nok ikke det. Man får sunn mat til billigere penge. Man trenger IKKE usunn mat, like lite som røyk.

 

Det er vel nettopp det med usunn mat osv de har luftet noen tanker om nå. Bare vent, nå er det slike ting de begynner å gjøre noe med. Nå blir det snart slik at folk selv ikke kan velge å spise burger annen plass enn i sitt eget hjem.

Man trenger ikke usunn mat, og usunn mat koster mer enn sunn mat. Dette er greit, men viss man ikke får i seg en av delene så dør mann. I motsetning til røyk, der det faktisk er røyken som dreper deg sakte men sikkert. Utgifter på mat må han ha uansett, så om det blir kylling med tilbehør til 40kr eller kjøpepizza til 50, eller salat til 30... det blir ikke store forskjellen, og siden dette er noe man trenger så blir ikke det noen big deal. Folk gidder heller ikke å spise det samme hver dag, derfor varierer man, av og til salat, av og til pizza og av og til kylling osv. Det blir forskjellig hver dag.

 

Og bare for å minne deg på: vi blir feitere og feitere, og spiser mer burgere og fastfood enn før, så det blir ikke sosialt uakseptert med det første.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Man trenger ikke usunn mat, og usunn mat koster mer enn sunn mat. Dette er greit, men viss man ikke får i seg en av delene så dør mann. I motsetning til røyk, der det faktisk er røyken som dreper deg sakte men sikkert.

Ja? - usunn mat som dreper deg sakt men sikkert er vel samme sak. Det er uansett bortkastet å kaste bort penger på ting som dreper deg sakte men sikkert. Røyk og/eller usunn mat.

 

Det å gå ut og spise usunn mat f.eks i forhold til å holde seg hjem og spise sunn mat - prisforskjell tilsvarer masse røyk. Ja, poenget er at folk velger ikke bestandig sitt beste. De 'liker' å kaste bort litt penger for å nyte av og til ... om det er å kaste bort ekstra mye penger for et ute-måltid som er usunt eller/og røyk er like mye bortkastet penger begge deler. Ingen av de må man ha.

Lenke til kommentar

Økonomiske problemer er nok feil ord ja, men som du sier, det er færre ting man kan unne seg, og det er vell noe man bør tenke over!

Og det tror jeg nok de fleste røykere er fullstendig klar over.

 

Alkohol er en bedre ting å sammenligne det med ja, men så har dette en litt annen effekt, og det er ikke like skadelig som røyk så lenge man holder det på et normalt nivå. Greia med alkohol er jo at det gir deg en effekt der og da, i mitt tilfelle så blir jeg så gla at jeg får ildt i tryne av å smile så mye! Derfor er dette noe det er greit å bruke penger på i blant, og det skader ikke kroppen min like mye som røyk. Jeg vil tro at røyk svir mer i lommeboka for en kjederøyker enn for en som drikker i ny og ne. Og som du sier, alkohol er sosialt akseptert, og derfor er dette mer vanlig og de fleste drikker alkohol, og dette inkluderer jo selvsagt de som røyker. Det vil si at viss vi nå likestiller prisene på røyking på fest og alkohol på fest, så vil jo prisen per fest bli dobbelt så dyr. Og viss du er kjederøyker så blir jo disse prisene himla mye høyere etter hvert.

Alkohol frigjør dopamin og endorfiner, røyk frigjør dopamin og adrenalin. Så de har da noe til felles. Dopamin er ofte assosiert med et slags belønnelsessystem hjernen har - Gjør noe som er bra for deg, og dopamin frigjøres. Da f.eks spise, sex, overlevelse. Hjernen din vil da syns at alkohol og nikotin er awesome, det må jo være det siden det frigjør dopamin, sant?

 

Og jeg syns det er dårlig av deg å sammenligne en kjederøyker med en som drikker i ny og ne. Det ville vært mer naturlig å sammenligne en kjederøyker med en alkoholiker, da begge lider av kraftig avhengighet. Men hva om vi sammenligner en kjederøyker med et menneske som drikker og drar ut på byen 2 dager i uka?

Om prisen på én 20-pakning er 100 kr, blir det kanskje 700kr i uka for en kjederøyker, mens en som drar ut på byen kan gjerne bruke 1000kr per kveld uten at noen rynker på nesa for det. Det er jo sosialt, ikke sant?

 

Og med tanke på drikkekulturen i Norge, så kan kroppen bruke flere dager på å komme seg etter én eneste fyllekule. Hjernen tar skade, leveren tar skade og nyrene tar skade av det. Og ved høyt alkoholinntak, så blir testosteronnivået hos menn redusert. Over lengre tid med høyt forbruk kan det føre til at testiklene skrumper inn, impotens og at kroppen inntar mer kvinnelige former. Det gjør det ganske awesome å tenke tilbake på fadderuker og russetida, gjør det ikke?

 

Jeg ser argumentet ditt med alkohol, men det holder jo ikke helt imål det heller vil jeg si. Folk røyker jo kanskje for å roe nervene, men det blir jo en enorm pris for å roe nervene, og usunn måte... Pluss at jeg nekter å tro at dette har vært grunnen til at røyekere begynte å røyke. Så du får jo en effekt der og da i dette tilfellet også, men blir jo ikke det samme...

Mener du at det ikke finnes de som bruker alkohol til å roe nervene? Virkelig?

Lenke til kommentar

Finnes da alltid fordeler og ulemper med alle mennesker, det man må spørre seg selv er om man er villig til å leve med ulempene til kjæresten. Svaret på dette blir jo helt individuelt, dermed ser jeg ikke helt poenget i å diskutere hvor vidt TS bør fortsette forholdet eller ikke (han har jo selv sagt at han syns det er greit).

Jeg er selv ikke-røyker og har vært sammen med en som røykte litt (som regel ikke når jeg var der), men som snuste ganske ofte. Dette var en klar ulempe syntes jeg, men det var en ulempe jeg kunne leve med.

Lenke til kommentar

Ser mange av argumentene dine, men vil ikke si at det er rettferdig å sammenligne en alkoholiker og en kjederøyker, da en kjederøyker har litt mer kontroll over seg selv og kan ha et helt normalt liv i forhold til en alkoholiker som ikke er i fu vere de tilstand det meste av tiden han/hun er våken. Jo seøvsagt er det folk som drikker for å roe nervene, men de har nok ikke begynt å drikke pga det å roe nervene. Og vil si at det faktisk er bedre å ta seg en røyk klokka12 om dagen en en dram, for da er jo man kanskje på veg til å bli en alkoholiker, som igjen, i følge meg er verre enn en kjederøyker.

 

@kandasa, hvorfor må du sammenligne det å spise sunn mat hjemme og usunn mat ute? Kan vell lage en burger hjemme også, og man kan jo ta litt salat til, grovt brød osv... Så forskjellen på sunnhet og utgifter på et slikt måltid er da virkelig ikke så stor forskjell. I alle fall ikke det samme som for 100.- for en pakke røyk som man ikke trenger what so ever!

 

Men karer(i think), vi kommer aldri til å bli enige, vi har ulike meninger, og vi kommer til å argumentere mot hverandre uansett hva vi sier. Så jeg backer ut av diskusjonen ved å si at JEG mener at røyk er ufordragelig, helseskadelig og skrenker unødvendig på økonomien. Så får trådstarter finne ut om han mener dette er en drap teamet eller ikke. Har vell fått massevis av meninger og innspill nå.

(ps. Var også ikke så lett å skrive på veninna din iPad i forhold til meg eget tastatur...) takk for diskusjonen guys!

Lenke til kommentar
@kandasa, hvorfor må du sammenligne det å spise sunn mat hjemme og usunn mat ute? Kan vell lage en burger hjemme også, og man kan jo ta litt salat til, grovt brød osv... Så forskjellen på sunnhet og utgifter på et slikt måltid er da virkelig ikke så stor forskjell. I alle fall ikke det samme som for 100.- for en pakke røyk som man ikke trenger what so ever!

Man kan jo la være å røyke også, eller/og la være å gå ut å spise usunt for dyrere penge. På samme måte som man kan spise sunt hjemme og også spise slik du sier - usunt til samme penge hjemme. Men man kommer uansett ikke unna at folk jo drar på byen og spiser på restaurant/gatekjøkken mm, usunt (sunt også, men poenget er ikke det) Poenget er at folk unner seg ting for å kose seg, og bruker endel mer penger enn nødvendig på ting som er usunt for dem. Det er ikke stor verre med en røyk av og til kontra usunn mat. Begge deler kan bidra til økt utgift som egentlig ikke er nødvendig.

Endret av kandasa
Lenke til kommentar

Hun fortalte at hun tok en siggarett i pausen på jobb i dag med bestevenninna som røyker fast. Men de har nå bestemt seg for at begge to skal slutte å røyke i ukedagene slik at kjæresten min ikke blir frista. :) Er jo bra det, jeg skal være ekstra støttende og vise det med henne. Er jo glad hun fortalte meg det.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest gjennom hele tråden, men må innrømme at jeg er litt enig med trådstarter her. Et viktig poeng her er jo at røyking er skadelig, men dette får hun selv stå til ansvar for. Dersom det er røyklukta som plager deg, så synes jeg du fint kan si ifra om det.

 

Dersom jeg plutselig bare begynte å dusje hver 3 dag, så hadde jeg ikke blitt overraska over å få høre at det lukter dritt av meg etter en stund. Det må være lov å si ifra, det er iallefall slik jeg oppfatter "oppfordring" ?

Lenke til kommentar

Tingen er jo at jeg ikke har røyka sjøl så jeg "skjønner" meg ikke på den lille avhengigheten hun har kan man vel si. Men jeg snakka med en kompis i går som røyker og fikk det litt klarere. Han tok min popkorn-avhengighet (:p) som eksempel. Og jeg forstår det nå litt bedre hvor vanskelig det kan være.

 

Men er utrolig glad for at hun vil forandre på det for min og for sin egen skyld. Det er jo bare nice. Og om vi kommer inn på temaet har jeg tenkt å si noe ala "Det er greit at du tar deg en røyk og jeg syns det er greit at du sier i fra, men jeg vil helst at du ikke skal gjøre det for du betyr såpass mye for meg." Men har bestemt meg for å chille litt på det, og lar heller henne ta intiativet når hun er klar til å snakke om det. Skal hvertfall være oppmuntrende og gi henne ros når hun forteller hun har sagt nei osv.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...