Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Kjæreste som røyker i blant


Anbefalte innlegg

Røyking er kanskje godt, men du sier jo hadebra til god helse og roter jo ganske heftig med din personlige økonomi!

Tullprat. En røyk i ny og ned er langt billigere en masse andre ting som er mer usunt for helsa. Sier du hadebra til god helse bare for at du spiser deg en burger osv i ny og ned?

Til og med de som røyer fast og mye som knuser de fleste i fysikk og helse.

 

Nei, jeg sier ikke at røyk er sunt, men røking er ikke ensbetydende med dårlig helse - like lite som at normal pc knoting/spilling er det. (ja, begge deler kan man unngå og dermed være i ennå bedre form, men det var ikke poenget)

Nei det skal sies at et par røyker på fest ikke er den store økonomikrisa, men viss en begynner på fulltid med noen pakker i uka så blir det en annen sak!

 

Men er uenig med "pc knoting/spilling". Jeg spiller, men er over gjennomsnittet med god form og helse ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du får seriøse økonomiske problemer fordi du kjøper noen 20-pakninger i uka, burde du virkelig ta et grep om økonomien din, spør du meg. Da er det ikke røykinga i seg selv det er noe feil med.

 

Ja, det koster å være fast røyker, men ikke nok til å dytte deg inn i en økonomikrise på egen hånd, da er det et annet sted feilen ligger.

 

Og, Wigir, det er jo akkurat det kandasa skriver, at spilling ikke er ensbetydende med dårlig helse.

Lenke til kommentar

Jeg har en kjæreste som røyker i ny og ne. Før var det i hverdager også, nå er det kun i helger sier hun. Bestevenninen røyker, og dama festrøyker.

 

Jeg er motstander av røyk da jeg har en far som røykte lenge, men klarte å slutte. Syns det lukter dritt og er selvfølgelig klar over alt negativt med sigaretter i forhold til helseskader Det er hun også. I kveld hadde hun vært med hun venninna og hadde tatt en røyk. Jeg reagerte selvfølgelig med litt skuffelse da hun har sagt hun bare festrøyker nå. Da snakker hun om at hun "can't be perfect" og da jeg spurte om hun ville slutte, hvorfor hun gjorde det osv. fikk jeg bare at "unnskyld, skjønner du er skuffa, men orker ikke ta dette nå" da hun skulle jobbe tidlig i morgen og var trøtt osv.

 

Føler likevel jeg fortjener et svar. Vi kommuniserer veldig bra, men akkurat dette med røyk skaper alltid en liten sånn skuffelses-konversasjon. Likevel føler jeg jo at jeg kan ikke si hva hun skal gjøre, men nevnte liksom nicorette tyggis i kveld. Bryr meg om jenta og vil ikke at hun skal røyke liksom. Ikke vanskeligere enn det. Hun snakker om at hun aldri skal røyke når jeg er i nærheten, men det betyr liksom ikke så mye, jeg vet ikke. Hun er 17, jeg er 19.

 

Da kysser du et askebeger.

Jeg har selv vært sammen med kvinnfolk som røyker. DE SMAKER OG LUKTER DRITT RETT OG SLETT, ÆSJ !!! Skal du akseptere dette i lengden og bli utsatt for passiv røyking hver dag og smake og lukte denne dritten av tjære og nikotin? Skal du akseptere dette i lengden over at hun ikke tar hensyn til dine ønsker? Dere skal jo før eller siden bo i lag. Du har da vel baller håper jeg? Så vær mann og trå ned foten !!!

Gi henne et ultimatum om å slutte og røyke eller dump henne hvis hun ikke stumper røyken. Finn deg en heller en dame som ikke røyker. Du er bare 19 og har livet foran deg. Havet er full av fisk for å si det sånn....hun er ikke den eneste fisken. Uansett hva utfallet blir, jeg ønsker deg lykke til videre i livet.

Endret av OAB1966
Lenke til kommentar

Hvis du får seriøse økonomiske problemer fordi du kjøper noen 20-pakninger i uka, burde du virkelig ta et grep om økonomien din, spør du meg. Da er det ikke røykinga i seg selv det er noe feil med.

 

Hvor mye koster det for ein røyk? 60kr? Noen slike i uka over x antall år, do the math! Noen sydenturer, ja kanskje en bil eller hva det skal være mindre det, og det får å ødlegge helsa di!

Lenke til kommentar

Festrøyking kan fort bli vanerøyking. Har man først blitt en festrøyker, er det vanskelig å snu. 5 røyk på fest kan fort bli 10 røyk om dagen hver dag i uka før man vet ordet av det. 10 røyk om dagen kan fort stige til 20. En 20-pakning koster 85 kr tar jeg ikke feil. Med en 20 pakning om dagen blir det over 31000 kr i året. Mye penger med andre ord.

Lenke til kommentar

Røyking er en av de mest skadelige vanene du kan gjøre for helsa.

Det begynner å bli noen år siden legene var med å markedsføre tobakk, og jeg tror de fleste av den troverdige sorten har endret meningen sin.

 

Grunnen til at folk blir så engasjerte er fordi det er så avhengighetsskapende. Røyken innholder stoffer som er designet for å gi velværefølelse (dopamin-frigjøring i hjernen), men samtidig er den sterkt vanedannende. Klart at hvis man sier noen skal slutte med det så får du motangrep. Ingen vil jo gi slipp noe noe godt og avhengighetsskapende. Det er verdens enkleste logikk.

 

Trikset er å klare å holde opp en viss tid, så er det hele over bare man ikke begynner igjen, men det er tøft nok når det foregår, det kan vel de aller fleste skrive under på.

 

Hjernen og tankene overgår for min del røyk. Hvis jeg er stressa så kan jeg fokusere på noe som er behagelig, så roer ting seg. Andre kan kanskje klø seg avslappende på hånden (min gamle sjef gjør alltid dette når han er stressa), man kan også puste dypt og rolig 10 ganger. Alt dette er med på å regulere det autonome nervesystemet og å roe deg ned. Bare det å være i bevegelse vil påvirke positivt.

 

Ønsker ikke å tre noe røykeforbud ned over hodet på folk, men å tilby løsninger som er for den enkeltes beste. Det er få som ønsker å leve med hjerte/karsykdom, diabetes og KOLS og de andre tallrike alvorlige konsekvensene, men få tenker så langt når de røyker i ung alder og føler seg uovervinnelig samtidig som TV-kampanjene og teksten på pakken virker bare så alt for overdrevet.

 

Fornektelse er en veldig vanlig reaksjon, men den dekker ikke over konsekvensene. De kommer før eller senere. Garantert.

 

Det å ønske at partneren ikke røyker synes jeg er å bry seg om både personen og forholdet, men det må gjøres på en respektfull og verdig måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

OAB1966, du er vel den siste denne karen bør høre på. Så vidt jeg har fortstått fra den andre tråden din er røykere det verste som finns.

 

Slik jeg ser det har ikke dama det største røykeproblemet. Om du syns det at hun røyker er en deal-breaker, så det til henne. Enten prøver hun å stumpe røyken eller er forholdet over. Det er vel bedre enn at forholdet blir ødelagt av mas og gnål?

Lenke til kommentar
Hvor mye koster det for ein røyk? 60kr? Noen slike i uka over x antall år, do the math! Noen sydenturer, ja kanskje en bil eller hva det skal være mindre det, og det får å ødlegge helsa di!

Som er likt med alt annet man bruker penger på - mange av disse er heller ikke for helsa. En burger og chips av og til pluss mye annet så er man langt over samme beløp. Det er vel de færreste som avstår helt fra slike ting også, så til syvende og sist er det personen selv som må finne ut av hva de vil bruke pengene sine på. Alt av dette er ødeleggende for helsa og ville gitt sydentur osv ...

Joda, man må man ha, men utrolig mye folk sløser penger på som er unødig og som ødelegger helsa.

Lenke til kommentar

Ro ned litt her OAB1966. Vurderer ikke forholdet bare fordi hu tar seg en røyk på fest i ny og ne og om hun kanskje takker ja til en røyk når hun er med en venninne som røyker i ny og ne. Det blir for dumt. Hun er ikke fast røyker og har ingen problem med sigarettrøyk så ingen grunn til seriøs bekymring. :)

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar
Hvor mye koster det for ein røyk? 60kr? Noen slike i uka over x antall år, do the math! Noen sydenturer, ja kanskje en bil eller hva det skal være mindre det, og det får å ødlegge helsa di!

Som er likt med alt annet man bruker penger på - mange av disse er heller ikke for helsa. En burger og chips av og til pluss mye annet så er man langt over samme beløp. Det er vel de færreste som avstår helt fra slike ting også, så til syvende og sist er det personen selv som må finne ut av hva de vil bruke pengene sine på. Alt av dette er ødeleggende for helsa og ville gitt sydentur osv ...

Joda, man må man ha, men utrolig mye folk sløser penger på som er unødig og som ødelegger helsa.

Elendig argument... Burger og chips er jo mat, noe man faktisk trenger... så om man bruker penger på burger og chips eller salat blir jo ditt valg, men dette er noe man faktisk TRENGER! Man trenger ikke røyk, derfor kan dette virkelig ikke sammenlignes.

Lenke til kommentar
Hvor mye koster det for ein røyk? 60kr? Noen slike i uka over x antall år, do the math! Noen sydenturer, ja kanskje en bil eller hva det skal være mindre det, og det får å ødlegge helsa di!

Som er likt med alt annet man bruker penger på - mange av disse er heller ikke for helsa. En burger og chips av og til pluss mye annet så er man langt over samme beløp. Det er vel de færreste som avstår helt fra slike ting også, så til syvende og sist er det personen selv som må finne ut av hva de vil bruke pengene sine på. Alt av dette er ødeleggende for helsa og ville gitt sydentur osv ...

Joda, man må man ha, men utrolig mye folk sløser penger på som er unødig og som ødelegger helsa.

Elendig argument... Burger og chips er jo mat, noe man faktisk trenger... så om man bruker penger på burger og chips eller salat blir jo ditt valg, men dette er noe man faktisk TRENGER! Man trenger ikke røyk, derfor kan dette virkelig ikke sammenlignes.

Man trenger ikke burger og chips. Om man skal tenke økonomisk, slik man gjør med røyken, går man på nærmeste rema 1000 og kjøper inn en god og billig middag.

Lenke til kommentar

Jeg for min del kunne aldri vært sammen med noen som hadde røyket.

Hvis det er et seriøst forhold du er ute etter, hadde det nok vært best å finne noen som ikke røyker. Da blir det ingen konflikter angående røyk iallefall, og du får forhåpentligvis beholde kjæresten noen år til før kreften tar knekken på henne i lengden. :)

Endret av privinius
Lenke til kommentar
Hvor mye koster det for ein røyk? 60kr? Noen slike i uka over x antall år, do the math! Noen sydenturer, ja kanskje en bil eller hva det skal være mindre det, og det får å ødlegge helsa di!

Som er likt med alt annet man bruker penger på - mange av disse er heller ikke for helsa. En burger og chips av og til pluss mye annet så er man langt over samme beløp. Det er vel de færreste som avstår helt fra slike ting også, så til syvende og sist er det personen selv som må finne ut av hva de vil bruke pengene sine på. Alt av dette er ødeleggende for helsa og ville gitt sydentur osv ...

Joda, man må man ha, men utrolig mye folk sløser penger på som er unødig og som ødelegger helsa.

Elendig argument... Burger og chips er jo mat, noe man faktisk trenger... så om man bruker penger på burger og chips eller salat blir jo ditt valg, men dette er noe man faktisk TRENGER! Man trenger ikke røyk, derfor kan dette virkelig ikke sammenlignes.

Man trenger ikke burger og chips. Om man skal tenke økonomisk, slik man gjør med røyken, går man på nærmeste rema 1000 og kjøper inn en god og billig middag.

 

Man trenger ikke burger og chips, men burger og chips er en type mat, og mat trenger man. Klart det er forskjell på burger og chips og en billig midddag fra rema 1000, men du trenger en av delene uansett. Røyk trenger man ikke på noen som helst måte så argumentet er fortsatt elendig.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Ro ned litt her OAB1966. Vurderer ikke forholdet bare fordi hu tar seg en røyk på fest i ny og ne og om hun kanskje takker ja til en røyk når hun er med en venninne som røyker i ny og ne. Det blir for dumt. Hun er ikke fast røyker og har ingen problem med sigarettrøyk så ingen grunn til seriøs bekymring. :)

 

Aldri si aldri. Det jeg skriver er godt ment fra min side. Festrøyking kan fort bli til vanerøyking før du vet ordet av det. Jeg er en god del år eldre enn deg og sett mye opp gjennom mitt liv. Jeg har en søster, to brødre, noen bekjente og kolleger som røyker. Alle disse startet som festrøykere og tok seg en røyk i ny og ne på fest på samme måte som dama di, men er nå vanerøykere den dag i dag. Du burde tenke deg om og vurdere forholdet. Er ikke du motstander av røyk og lagt ut din bekymring om at hun røyker av og til som du ga utrykk for i tråden lengst opp? Har du ikke lagt ut din skuffelse og bedt henne slutte røykingen? Beklager å måtte skrive det, men "en røyk i ny og ne" kan fort bli en fast uvane og er mer vanedannende enn du aner !! Er du riktig så heldig, legger hun av røykingen. DA MÅ DU VÆRE RIKTIG SÅ HELDIG !! Som regel går det andre veien, det har jeg sett mye av for å si det sånn....

Endret av OAB1966
Lenke til kommentar

Var selv i en lignende situasjon før jeg ble sammen med min nåværende kjæreste. Tror jeg har ca. samme forhold som deg til røyk også, tåler det rett og slett ikke. Det jeg gjorde var å si til hun at om vi skulle ha et forhold måtte hun slutte tvert å røyke (var snakk om festrøyking). Viss hun ikke klarte det tok jeg det rett og slett som at hun ikke var glad nok i meg. Dette har hun klart med 1 unntak, og da ble jeg så skuffet at det nesten ble slutt på dagen. Etter denne episoden tror jeg hun skjønte alvoret, og har ikke rørt en sigarett siden. Vi har nå vært sammen tre år. :)

 

Det jeg prøver å si er at viss dette med røyk er veldig viktig for deg, bør du stille henne et ultimatum. Deg, eller sigarettpakken. Så ser du hva som er viktigst for hun.

Lenke til kommentar

Vel, jeg har heller lyst å hjelpe henne med å få bort røykesuget når hun er med venner som tar en røyk eller på fest. Å vurdere/slutte forholdet er jeg ikke i nærheten av xD Vi har det kjempebra sammen og alt slikt, så såå viktig er det ikke for meg. Men som sagt, festrøyking er blitt så vanlig at det har jeg i prinsippet ikke et problem med. Er bare om hun gjør det utenom jeg tenker, men nå vet hun jo meningen min om det, og hvis hun får skyldfølelse for hver røyk hun tar så vil jo det på en måte hjelpe, jeg vet ikke helt.

 

I hvertfall, til dere som sier jeg burde slutte av forholdet også videre, ta dere en bolle. Hun er ikke kjederøyker det er snakk om. Å stille et ultimatium kommer ikke på tale. Så viktig er det ikke, som L4r5 sa på første siden, å være sammen med noen er en gjeng kompromisser. :thumbup:

Endret av Krokanrull
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...