Sokkalf™ Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Jeg har ikke noe alternativ som ikke enten er dyrere (enn det jeg har nå + leie av vps) eller tregere, og er igrunn topp fornøyd med det jeg har sånn ellers. Lenke til kommentar
Del Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Jeg betaler omlag 200,- mer for bredbånd pr. mnd for å ha en plattformuavhengig leverandør, og jeg leier ikke engang filmer. Da forventer jeg også å få varene. Vet ikke om det er noe godt norsk uttrykk, men på engelsk blir det "put your money where your mouth is". Så snart jeg får rotet meg til det vil jeg flytte over aksjeporteføljen til en linux-vennlig forvalter. Forbrukermakt er en deilig følelse, og det funker. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Cyclo, DNS kjøres best på router hjemme, men også der kan du virtualisere. Personlig har jeg to openwrt routere hjemme, en i reserve om noe skjer. Tjenester du er avhengig av er meget fint å ha virtualisert, spesielt for meg som oppgraderer software oftere enn de fleste bytter undertøy. Men det løser likevell ikke problemet. Tømt pulverapparat = alt av elektronisk utstyr og tekstiler til rens i 3 uker. Lenke til kommentar
Del Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Hæh, sprayet du ned hele huset? Inni alle skap? Du er klin gæærn. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 26. oktober 2011 Del Skrevet 26. oktober 2011 Hæh, sprayet du ned hele huset? Inni alle skap? Du er klin gæærn. Jeg var ikke hjemme... Ble bare sprayet på et koblingspunkt i taket på ett ROM. Men brannslukksingspulver er noe jævlig greier. Det trenger seg inn overalt... Var gått gjennom to lukkede dører, samt klesskapdørene og lagt seg på klærne f. eks. De to som vasket ut leiligheten brukte 2 uker på å vaske alt. (Og det første jeg gjorde i etterkant var å skaffe meg et skumapparat i tillegg til pulverapparatet ) Lenke til kommentar
reminett Skrevet 30. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 30. oktober 2011 En liten oppdatering: Jeg går for å sette opp en virtuell mx host i en av maskinene i racket i kjelleren Alt for mye styr å forholde seg til andre leverandører, hvis man ikke kjøper tjenestene vel og merke. Så nå er jeg i full gang med å prøve å finne den beste tutorialen for å sette opp mailserver med Arch Linux som utgangspunkt (jeg vil gjerne gjøre det selv for å lære, i stedet for å gå direkte på en ferdig-løsning). Kom gjerne med forslag til tutorial Lenke til kommentar
Del Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Jeg vil vel bare gjenta tipset: http://wiki.kolab.org/Kolab2_Installation_KVM Hvis du skal sette opp alt selv kommer du aldri i mål med en komplett løsning. Bruk heller tid på det som gir deg gevinst, det blir nok knot uansett. Du kan jo installere og sette opp den virtuelle maskinen selv, bildet jeg har lagt ut har ikke de siste patchene ennå. Du kan også bruke noe annet enn qcow2 for å sprite opp diskytelsen. Et annet tips er at du kompilerer opp Kolab selv slik at du får 64-bit. Lenke til kommentar
DCG Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Jeg betaler omlag 200,- mer for bredbånd pr. mnd for å ha en plattformuavhengig leverandør, og jeg leier ikke engang filmer. Da forventer jeg også å få varene. Vet ikke om det er noe godt norsk uttrykk, men på engelsk blir det "put your money where your mouth is". Så snart jeg får rotet meg til det vil jeg flytte over aksjeporteføljen til en linux-vennlig forvalter. Forbrukermakt er en deilig følelse, og det funker. For å være ærlig høres dette ganske fanatisk ut. Velg produkt og leverandør basert på hva du trenger og har behov for, ikke bare fordi de er linux-vennlige. Lenke til kommentar
Del Skrevet 31. oktober 2011 Del Skrevet 31. oktober 2011 Penger er bare penger, på et tidspunkt i livet er det på tide å tenke litt på hva som betyr noe. De pengene jeg brenner av på linux er en piss i havet. Forskjellen mellom å velge BMW eller Volvo, eller utsette bilbytte ett år, utgjør mye mer. Dessuten, jeg trenger og har behov for linux-vennlige leverandører. Ble det mer forståelig nå? 1 Lenke til kommentar
reminett Skrevet 1. november 2011 Forfatter Del Skrevet 1. november 2011 Jeg vil vel bare gjenta tipset: http://wiki.kolab.org/Kolab2_Installation_KVM Hvis du skal sette opp alt selv kommer du aldri i mål med en komplett løsning. Bruk heller tid på det som gir deg gevinst, det blir nok knot uansett. Du kan jo installere og sette opp den virtuelle maskinen selv, bildet jeg har lagt ut har ikke de siste patchene ennå. Du kan også bruke noe annet enn qcow2 for å sprite opp diskytelsen. Et annet tips er at du kompilerer opp Kolab selv slik at du får 64-bit. Trenger ikke noe mer komplett enn en imap mailserver og smtp som bruke isp sin smtp... Det kan da ikke være så vanskelig..? Lenke til kommentar
Del Skrevet 1. november 2011 Del Skrevet 1. november 2011 Det tror jeg ikke, mye vil ha mer. Ting som er kjekt å ha: web-inteface for administrering av oppsett, web-interface for å få tilgang til mail-tjenesten når du er på farten, synkronisering mot mobiltelefoner, brukerautentisering, enkelt oppsett på klienter. Den siste gjør også det mer interessant med kontakter og kalender integrert. For å svare på spørsmålet ditt foreslår jeg Postfix som MTA og Cyrus som imap server. Har forsåvidt skrevet om dette på wiki'en: http://wiki.diskusjon.no/index.php/Guide:%28K%29Ubuntu_server_howto/For_entusiasten_og_bedriften#E-post_server_-_oppsett_og_alternativer Lenke til kommentar
reminett Skrevet 1. november 2011 Forfatter Del Skrevet 1. november 2011 (endret) Det tror jeg ikke, mye vil ha mer. Ting som er kjekt å ha: web-inteface for administrering av oppsett, web-interface for å få tilgang til mail-tjenesten når du er på farten, synkronisering mot mobiltelefoner, brukerautentisering, enkelt oppsett på klienter. Den siste gjør også det mer interessant med kontakter og kalender integrert. Dette skal kun være en enkel mailtjeneste. Men web-interface for administrering av oppsett er et poeng. Kanskje en egen distro elns er veien å gå likevel, da..? Kolab? Edit: Driver og sjekker SME Server ut nå. Tenkte å teste den på en virtuell maskin for å se hvordan det fungerer. Endret 1. november 2011 av reminett Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå