reminett Skrevet 14. oktober 2011 Del Skrevet 14. oktober 2011 Heisann folkens! Jeg ønsker følgende oppsett: 1. Mail som sendes utenfra til *@domenetmitt.no (dvs hva som helst foran krøllalfa) lagres på én e-post konto (f. eks. [email protected]) 2. Mailserveren min logger seg på [email protected] og laster ned all epost 3. Mailserveren min deler ut e-post til de lokale kontoene (f. eks. hvis mailen opprinnelig ble adressert til [email protected], så blir mailen levert til mailboksen til brukeren "per". 4. Brukeren "per" kan logge seg på min mailserver via IMAP og laste ned e-posten som opprinnelig ble sendt til han. Punkt 1 er enkel. Jeg setter opp en regel hos domeneshop som gjør at alt som går til @domenetmitt.no videresendes til [email protected] Spørsmålet er hvordan jeg skal gjøre punkt 2, 3 og 4. Punkt 4 regner jeg med en en postfix løsning elns, så jeg har lest og søkt litt om postfix. Men jeg er rett jeg gjør det mye mer avansert enn nødvendig hvis jeg setter opp en komplett mailserver, så derfor tar jeg meg den frihet å lage et nytt innlegg om dette. Tusen takk for alle tilbakemeldinger! Lenke til kommentar
Del Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Usikker på hvor mye knot det er å få til det du ber om, men trenger du det virkelig? Hvis du uansett skal sette opp en mailserver med eget domene, så er det vel greiest å ta imot e-posten direkte? Eventuelt kan du sette opp en egen google konto for domenet ditt, og så kan alle laste ned e-posten derfra direkte. Begge disse løsningene vil såvidt jeg kan se være bedre valg. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Sett opp en Google Apps-konto for domenet ditt, så får du en admin-konto hvor du kan opprette flere brukere osv. Så sant du bare har noen få brukere, er det gratis. Lenke til kommentar
krrm Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Fetchmail kan laste ned fra pop3 konto. Jeg kjenner ikke Postfix men regner med at den tar seg av ruting til de respektive konti på maskinen, dvs pkt 3. Imap krever egen server og jeg tror ikke postfix har en innebygd. Har brukt Dovecot som imap server. Har hatt en tilsvarende løsning med Debian, Fetchmail, Exim og Dovecot i snart 10 år. Det kan være litt styr å sette opp, særlig hvis du også skal håndtere "lokal ruting" av mail riktig også. Finn en tutorial som beskriver ditt scenario. Men når den først var oppe er det kun ved versjonsoppgradering jeg av og til har gjort noe aktivt, utrolig stabiltt. Men husk backup hvis du har mail du vil ta vare på. Hvis du ikke har *veldig* lyst til å dille med slikt, hadde jeg sett meg om etter en løsning basert på GMail elns. Det er ikke så mange fordeler med å ha sin egen epost løsning nå tildags, og er nokså sikker på at Google og tilsv. har både bedre oppetid og backup rutiner enn hva de fleste privatpersoner klarer å få til. Lenke til kommentar
Sokkalf™ Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 Å dille med slikt er jo greit nok, men på den måten trådstarter skisserer blir han jo både avhengig av eget dilldall og gmail. Det skaper bare dobbelt så mange feilkilder og dobbelt så mye bry. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 1. Mail som sendes utenfra til *@domenetmitt.no (dvs hva som helst foran krøllalfa) lagres på én e-post konto (f. eks. [email protected]) Du vil at all e-post skal komme til din maskin (MX entry for domenetmitt.no peker på din maskin) og deretter sendes disse videre ut til gmail og deretter henter dette tilbake? Det er mulig med sendmail og deretter fetchmail til å hente det tilbake til din maskin igjen. Man får til det meste med sendmail, men jeg har brukt masse tid til å skrive sendmail.cf filer (enklere i dag med alle m4 macroene og kun sette opp mc filer). 1) sendmail 2) fetchmail 3) sendmail 4) courier-imap Lenke til kommentar
Ole3 Skrevet 17. oktober 2011 Del Skrevet 17. oktober 2011 @reminett: Hva er det du egentlig ønsker å oppnå? Kanskje du kan få bedre hjelp hvis du beskriver målet ditt? //Ole Lenke til kommentar
reminett Skrevet 18. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 18. oktober 2011 @reminett: Hva er det du egentlig ønsker å oppnå? Kanskje du kan få bedre hjelp hvis du beskriver målet ditt? //Ole Takk for svar, alle sammen. Jeg ønsker å oppnå egen administrering av mailkontoer på egen server (og dermed eget lager), uten å risikere å ikke få e-post dersom jeg får maskinvareproblemer/strømbrudd osv. Dette kan gjøres ved å sette domeneshop.no til å sende all mail til @domenetmitt.no til [email protected], for så å bruke POP3/IMAP til å hente mail og distribuere til: 1) Den respektive mottakers brukernavn på linuxboxen min (basert på det som står foran krøllalfa) 2) Søppelmappe dersom brukeren ikke finnes På den måten oppnår jeg følgende: 1) Jeg setter opp brukere på min egen linuxbox 2) Jeg bestemmer hvor mye plass som er tilgjengelig 3) Det er moro å drifte det selv Jeg bruker fetchmail til OS X serveren min i dag. Fungerer strålende. Men her har jeg kun satt opp fetchmail, resten var ferdig "out-of-the-box". Jeg regner med at jeg trenger å sette opp en form for postkasse for alle, og en imap-server som folk kan koble seg til..? Hva med SMTP, er det enkelt å sette opp? Takk igjen, folkens. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 18. oktober 2011 Del Skrevet 18. oktober 2011 Dette kan gjøres ved å sette domeneshop.no til å sende all mail til @domenetmitt.no til [email protected], for så å bruke POP3/IMAP til å hente mail og distribuere til: Da peker MX entry for domenetmitt.no på domeneshop.no. Hvorfor ikke bare hente ned e-post med pop3 i fra domeneshop direkte? Hva med SMTP, er det enkelt å sette opp? Kommer an på. Du kan sende ut fra hver klient, eller du sette opp en mail hub (som skriver om headere slik at ingen ser hva som er av maskiner på innsiden) og sender ut e-post til din ISP's SMTP eller domeneshop sin server. sendmail kan dette hvis man liker sendmail da... Lenke til kommentar
reminett Skrevet 19. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 19. oktober 2011 Dette kan gjøres ved å sette domeneshop.no til å sende all mail til @domenetmitt.no til [email protected], for så å bruke POP3/IMAP til å hente mail og distribuere til: Da peker MX entry for domenetmitt.no på domeneshop.no. Hvorfor ikke bare hente ned e-post med pop3 i fra domeneshop direkte? Hva med SMTP, er det enkelt å sette opp? Kommer an på. Du kan sende ut fra hver klient, eller du sette opp en mail hub (som skriver om headere slik at ingen ser hva som er av maskiner på innsiden) og sender ut e-post til din ISP's SMTP eller domeneshop sin server. sendmail kan dette hvis man liker sendmail da... Domeneshop har en maksgrense på 1GB pr. e-postkonto, og Google har mye mer. Dersom POP3 klienten sletter e-post etter at den har blitt lastet ned, bør ikke det være noe problem (ettersom man jo faktisk har en buffer på 1GB), så jeg bør kanskje bare bruke domeneshop. Men på en annen side så er det ganske future-proof med tanke på mange brukere, å bruke gmail... Å bruke ISP eller domeneshop sin SMTP kan være lurt. Tror jeg går for den løsningen. Jeg fant en tutorial for dette her: http://cri.ch/linux/docs/sk0009.html Da skulle SMTP-serverløsningen være i boks. Da er det bare IMAP som gjenstår. Hva er anbefalt oppsett, hvor målet er å ha en mailboks pr bruker, som brukerne kan sjekke via IMAP? Fetchmail bør være grei skuring når IMAP-serveren er oppe og går.. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Domeneshop har en maksgrense på 1GB pr. e-postkonto, og Google har mye mer. Dersom POP3 klienten sletter e-post etter at den har blitt lastet ned fetchmail har opsjoner for å beholde eller slette e-post når den henter fra en pop3/imap server. Så du kan sette opp en cron jobb som kaller fetchmail hvert kvarter e.l. og sletter e-posten. Domeneshop har en maksgrense på 1GB pr. e-postkonto, og Google har mye mer. Dersom POP3 klienten sletter e-post etter at den har blitt lastet ned Hva er anbefalt oppsett, hvor målet er å ha en mailboks pr bruker, som brukerne kan sjekke via IMAP? Fetchmail bør være grei skuring når IMAP-serveren er oppe og går.. Jeg bruker courier-imap, som kanskje er litt overkill. Det er mange parametere som spiller inn, om du skal autentisere i mot ldap, nis, eller mot en sql database, kryptering osv. Lenke til kommentar
Del Skrevet 19. oktober 2011 Del Skrevet 19. oktober 2011 Jeg ønsker å oppnå egen administrering av mailkontoer på egen server (og dermed eget lager), uten å risikere å ikke få e-post dersom jeg får maskinvareproblemer/strømbrudd osv.En standard mail-server vil forsøke å sende e-post i flere dager før den gir opp. I Sendmail er standard satt til fem døgn, mens sender vil få beskjed etter noen timer at e-posten ikke kommer fram. Jeg tror du løser feil problem. Selv om det er knot på OSX bør du uansett sørge for å ha god nok RAS til at du kan få systemet oppe å gå igjen på et par timer. Personlig virtualiserer jeg gruppevare-serveren, med back-up av virtuelt bilde på nabomaskin. Det tar meg et par minutter å rulle opp mail-serveren på en annen maskin dersom jeg får systemsvikt. Jeg har lagt ut et ferdig bilde for de som er interessert i å sette opp sin egen gruppevare-server på et par minutter: http://wiki.kolab.org/Kolab2_Installation_KVM Lenke til kommentar
reminett Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2011 Jeg bruker courier-imap, som kanskje er litt overkill. Det er mange parametere som spiller inn, om du skal autentisere i mot ldap, nis, eller mot en sql database, kryptering osv. Nå har jeg installert courier-imap og fetchmail. Det fungerer, på et vis. Når jeg kjører fetchmail, blir mailen hentet fra kontoen som er spesifisert, og levert til brukeren som er spesifisert. Jeg har ikke satt opp multidrop enda. Problemet er, at procmail (som kjøres av fetchmail) ikke vil flytte mail fra /var/spool/mail til /home/bruker/Maildir for noen andre enn den som faktisk kjører fetchmail (med mda). Det vil si at jeg må ha en egen procmail config og fetchmail config for hver bruker, og kjøre fetchmail på hvert brukernavn. Da virker det. Jeg vet at det selvfølgelig ikke skal være sånn, men nå har jeg satt alt for mange timer på en tordagsnatt og prøvd å søke og feile.. Hva gjør jeg for å kunne kjøre fetchmail som brukeren "mailhandler", og få fetchmail til å fortelle procmail hvilken bruker mailen skal flyttes fra, til courier-imap? Lenke til kommentar
asicman Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Du kan ha en procmail som leverer en bruker til /var/spool/mail/user. Denne brukeren må ha .procmailrc som bruker et eller annet for å skille brukerkontoene, f.eks. ^(To:|CC:) feltet. Eller om du har en annen måte å merke e-postene upstream. De andre brukerene vil ha default /etc/procmailrc, typisk DEFAULT=$HOME/.maildir/, litt avhengig av hvordan du har satt opp IMAP. Hvorfor kan det ikke være sånn? Har du så mange brukere at det blir vanskelig å polle med fetchmail? Du kan bruke cron med @reboot eller rc script til å starte fetchmail -d. Disse kan da hente fra lokal spool (se ovenfor) eller direkte fra upstream hvis det er 1-til-1 mapping mellom brukere og upstream e-post konto. Dersom du skal ha en annen bruker som leverer direkte i IMAP så må denne brukeren ha skriverettigheter til Maildir til alle brukere (ikke optimalt med tanke på sikkerhet). Er ikke helt sikker på hva som skjer på upstream e-post server så det kan være potensielle huller i mitt forslag. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 (endret) Jeg vet ikke helt hvordan upstream e-post kontoer er relatert til brukere, men det kan hende imapsync kan gjøre det du ønsker ang. henting av e-post fra upstream til lokal imap server. EDIT: Dersom upstream (domeneshop) tilbyr imap da Endret 21. oktober 2011 av asicman Lenke til kommentar
reminett Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2011 Takk for forslag, asicman. Jeg vil gjerne ha en mailserver som er enkel å administrere. Det å kjøre en prosess pr. mailbruker (f. eks. med cron), syntes jeg ikke virker veldig effektivt. La oss si at dette var en server som skulle ha nye brukere hver måned. Da er det ganske mye jobb å sette opp en ny konto. Er ikke dette mulig? 1. Hent all mail fra [email protected] med fetchmail 2. Del mail ut til forskjellige lokale brukere basert på hva som står foran krøllalfa i "TO:" 3. Hent mail fra alle brukerne i /var/spool/mail og plassere dem i /home/brukernavn/Maildir for alle brukerne 4. Serve Maildir med IMAP (dette virker nå) Dette "vet" jeg går an! Lenke til kommentar
asicman Skrevet 21. oktober 2011 Del Skrevet 21. oktober 2011 Jo det er mulig. Det er 2 jeg har lurt litt på, hva du vil bruke for å sortere ut hvem som skal ha e-post fra og hvor. Hvis det er samme brukernavn i To (CC og BCC) kan du legge det på spool. Er det ikke samme må du lage en tabell e.l. Deretter bruke sendmail/procmail (med felles /etc/procmailrc) til å legge i imap. Det er litt mekk å passe på at brukeren som henter post ikke leverer til sitt eget spool slik at man går i loop. Alternativt er å bruke to spool områder for å holde disse i fra hverandre. Lenke til kommentar
reminett Skrevet 21. oktober 2011 Forfatter Del Skrevet 21. oktober 2011 Jo det er mulig. Det er 2 jeg har lurt litt på, hva du vil bruke for å sortere ut hvem som skal ha e-post fra og hvor. Hvis det er samme brukernavn i To (CC og BCC) kan du legge det på spool. Er det ikke samme må du lage en tabell e.l. Kan du forklare litt nærmere? Det er ingen problem å ordne det slik at f. eks. [email protected] er "per" på boxen. Jeg vet ikke hva du mener med å legge det på spool? Mener du at fetchmail legger det på spool? Det gjør den som standard, ikke sant? Hvordan setter jeg opp fetchmail til å legge [email protected] til "per", uten at jeg må spesifisere hver enkelt bruker i fetchmailrc? Deretter bruke sendmail/procmail (med felles /etc/procmailrc) til å legge i imap. Det er litt mekk å passe på at brukeren som henter post ikke leverer til sitt eget spool slik at man går i loop. Alternativt er å bruke to spool områder for å holde disse i fra hverandre. procmail legger det i Maildir (via mda i fetcmail) nå, og Maildir serves ut av courier-imap. Funker bra, forutsatt at fetchmail (og dermed procmail) kjøres av brukeren det gjelder... Lenke til kommentar
asicman Skrevet 22. oktober 2011 Del Skrevet 22. oktober 2011 Jeg gjorde noe liknende for lenge siden (sikkert over 10 år) så jeg husker ikke helt detaljene. E-post ble levert et sted. Deretter kryptert med pgp for så å blir sendt videre hvor den ble dekryptert delt opp til de opprinnelige brukerene igjen. Siden det er lenge siden så må du ta tipsene med forbehold om dette. Det er ingen problem å ordne det slik at f. eks. [email protected] er "per" på boxen. Det kan gjøre det enklere å generere procmailrc filen. La oss kalle den som henter post for sjefen. Fetchmail til da typisk legge e-posten som hentes ned på /var/spool/mail/sjefen Deretter blir ~sjefen/.procmailrc startet. Denne vil inneholde noe som: :0 h c * ^From: [email protected] | $SENDMAIL -t per Du skal sikkert ha noe fler eller andre opsjoner til sendmail. Denne bør da legge den på /var/spool/mail/per Så har du en /etc/procmailrc som ser ca slik ut: DEFAULT=$HOME/Maildir/ :0 Her antar jeg du har Maildir i hver brukers $HOME. Hvordan setter jeg opp fetchmail til å legge [email protected] til "per", uten at jeg må spesifisere hver enkelt bruker i fetchmailrc? Så langt jeg vet kan ikke fetchmail gjøre dette. Hvis fetchmail gikk under bruker sjefen så måtte sjefen ha skriverettigheter til alles $HOME for at det skulle være mulig. Du må legge et entry for hver bruker i sjefen's .procmailrc fil. Jeg tror ikke procmailrc kan bruke regexp med replace (type &,\1,\2 osv). Se litt på procmailex(5). Du sa tidligere: Da er det ganske mye jobb å sette opp en ny konto. Du kan også ha et script som plukker ut alle brukerene i fra /etc/passw og sjekker om de har en procmail -d som kjører, hvis ikke så starter den en slik for brukeren. Dette kan kjøres fra cron ved boot og av administrator etter at en ny bruker er lagt til, evt. at det startes hver time e.l. Men det å polle er ikke så effektivt som bare å levere e-post når den kommer. Lenke til kommentar
asicman Skrevet 23. oktober 2011 Del Skrevet 23. oktober 2011 Det kan sikkert også være lurt å bruke formail til å legge til en header, f.eks. X-fetched e.l. slik at man kan skjekke på denne slik at man ikke går i loop med prosseseringen, slik at "sjefen" sender melding til seg selv som sender melding til seg selv osv. Har ligget hjemme syk i sengen er par dager. Det blir kjedelig, men tankesettet er ikke helt klart så jeg burde egentlig holdt meg unna hardware.no. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå