Gå til innhold

HP Envy, blir varm som fy!

Anbefalte innlegg

Hei. Har en HP Envy, denne er ca et år gammel.

Specs:

Ati RadeonHD5850

i7 q720

6gb ram

500gb hdd

Problemet er at denne laptopen blir sinnsykt varm. Ved normal surfing/chatting på nett så øker CPU temp til 60-70 grader. Er det vifta som har fått litt for mye støv? Evt kjølepasta som er dårlig?

Er det en stor jobb med å åpne og rense vifta? (Q-tips og trykkluft på boks er vel å anbefale her?)

Setter pris på all hjelp!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle bærbare bør åpnes og renses for støv og skitt med jevne mellomrom. På ett år har det samlet seg mye støv inni maskinen.

Hvor stor jobb det er, avhenger av modell. Men kvier man seg for slikt, eller er redd for å gjøre noe gærnt, går det an å levere den inn til rensing hos et serviceverksted. Hør med forhandleren du kjøpte maskinen av, i så fall. Eller finn en "ekspert" som har gjort slikt før til å ta jobben. Men det er egentlig ingen hokus pokus. Problemet er gjerne å komme til skikkelig - som sagt, det avhenger av bærbarmodell hvor vanskelig eller enkelt det er.

Kjapp Googling førte meg til denne siden hos HP's support ;).

For å gjøre skikkelig jobb trenger du å åpne bunnlokket på maskinen, blåse vekk alt støv, spesiellt inn i mellom kjølelamellene, og viktig! Rense viftebladene.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

Hei! Sitter selv med en HP Pavilion dv7, og selv da den var helt ny ble temperaturene nokså høye under full last. Derfor har jeg alltid brukt den i kombinasjon med en laptopkjøler, i mitt tilfelle en Zalman ZM-NC2000. Dette bidrar til å presse ned temperaturene med 15-25grader++ avhengig av romtemp, og hvilken viftehastighet jeg kjører på laptopkjøleren. HP har dessverre ikke fulgt helt med i timen hva gjelder kjøling av bærbare, og de kunne trengt seg litt lærdom fra produsenter som Clevo, ASUS m.fl. Men uansett som thomit sier her, det er alfa omega og rense pcen fra tid til annen.

Lykke til!

Endret av KaiAlvin
Lenke til kommentar

Man må skille mellom HP Envy og HP Pavilion her. Envy'ene er ikke like "billige" i materialvalg og konstruksjon som Pavilion-serien, og jeg har ikke lagt merke til at det er uforholdsmessig mange klager på Envy'ene når det gjelder varme/støy. HP har også "proffe" serier som ProBook og EliteBook, som ikke sliter med den samme historien som Pavilion-serien. Pavilion er HP's billig-billig serie, og det merkes.

Edit: All Day, sjekk prisene nøye på trykkluft, det er store forskjeller ute og går. Hvordan Envy'en åpnes, burde vel finnes i bruksanvisningen som fulgte med. Hvis du ikke har den, er jeg overbevist om at den finnes ute i nettet et sted.

Endret av thomit
Lenke til kommentar

De to første bokstavene i overskriften avslører problemet ditt. HP kan ikke lage bærebare pcer. Omtrent alle jeg kjenner med hp har hatt diverse problemer grunnet overoppheting. Pcene ødelegger seg selv...

Kjenner mange som har hatt problemer med overoppheting, med andre merker enn HP. Men det skal legges til at de fleste jeg snakker om her, bare hadde latt pcene putre å gå over lang tid. Det største unntaket var nok en Toshiba Qosmio som hadde store problemer fra dag en.

Ja, Envy er mer påkostet enn Pavilion. Har også hørt at de kjøler bedre. Personlig mener jeg uansett at alle de som bruker sine bærbare til mer enn facebook, bør bruke en laptopkjøler i tillegg.

Endret av KaiAlvin
Lenke til kommentar

Da har jeg kjøpt inn trykkluft på boks, og sprayet som bare det. Men uten hell desverre. CPU temp er på 75 grader ved surfing på nett. Prøvde å åpne noe under, men er usikker på hvordan jeg gjør det så tørr ikke å rote det til.

Garantien har også gått ut. Hva vil det koste å få reparert vifta? Er dette noe jeg evt kan gjøre selv?

Lenke til kommentar

Prøver å åpne nå. Finner ingen guider til 17", bare 15". Disse er forskjellige så det blir vanskelig. Har nå løst opp alle skruene, men får ikke opp dekslet ovenpå. Er det bare å jekke det opp?

Edit: Lette lenge etter manualen, og fant det der. Var ikke så vanskelig. Har nå blåst ren alt av kjøling. Får håpe det hjelper. I skrivende stund ligger CPU temp på 50 grader, noe som er en forbedring. Men dette kan vel bli værre utover kvelden :/

Endret av All Day
Lenke til kommentar

Kjærest hadde en Acer med samme problem. Jeg la på ny kjølepasta og det hjalp 10-15 grader, da den andre var smuldret opp (forferdelig kvalitet). Det vil sikkert hjelpe om du skifter kjølepasta, men ikke så altfor mye(den var fremdeles skadelig varm å ha på fanget feks). Om du mistenker viften er dårlig ville jeg sett etter en ny på Ebay, kjøpt en ny og skiftet den. I tillegg ville jeg nok ha kjøpt en kjøler for laptops..

Om du vurderer å skifte kjølepasta er det viktig at du ikke legge kjølepasta der det tidligere var thermalpads, da det gjerne er noen millimeters mellomrom mellom kjøleren og cpu/gpu.

Lenke til kommentar

Jeg skjønner, er det en vanskelig prosess å evt skifte ut vifte/legge på ny kjølepasta? Synes det er greit når det gjelder stasjonære datamaskiner, litt større arealer og jobbe på. I en laptop er det trangt, og lettere å ødelegge ting.

Har nå bestilt meg en laptop kjøler. Denne kommer jeg til å bruke når jeg er hjemme, litt tungvint å ta med seg den når man er ute å reiser.

Lenke til kommentar

Spørs hvilken laptop det er, de jeg har skiftet på har vært greie nok å komme til på. Men det er selvsagt en mer delikat prosess enn med en stasjonær.

Sjekk youtube og forumet til notebookreview om tips til hvordan du skal skifte kjølepasta osv på best mulig måte. Greit å vite hva du starter med :)

Vil dog ikke anbefale deg å prøve med mindre du er forberedt på at du kan være uheldig og ødelegge noe, da det ofte blir ganske knotete inni en laptop.

Lenke til kommentar

Er jo bare til å se under pcen ? ;)

Skal som regel være en luke å to der som er festet med noen små skruer.

På min ASUS er det 1 lokk som er festet med 4 små skruer, å da kommer jeg til alt med en gang :) CPU, skjermkort, rambrikker, skjermkortvifte og trådløstnettverkskort :)

Skal jeg til ovenfor, der med tastaturet er jeg nødt til å gå under først å løsne et par skruer å så får jeg tastaturet opp :)

Endret av sveibuen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...