Gå til innhold

Hvordan installere jeg IDE disk?

Stalthy

Anbefalte innlegg

Hallo! Jeg sliter noe forferdelig med å installere en IDE disk, den er på 160 gb. Tar noe som heter "Slave" (iflg google så er dette fordi jeg bare skal ha mere lagringsplass og ikke boote disk) som er midt på kabelen, det er jo ok, så tar jeg den lange enden ( der det er meste mellomrom) og putter i et grønt sted på hovedkortet (og den passa) (ja jeg vet, høres sikkelig proff ut, har bare installerte noe på SATA disker før). Så går jeg på bios på basic options (husker ikke helt hva det var) så tar jeg og velger nr 2 Slave disk (tror det står IDE bak den også) så finner den f**** ikke noen harddisk! prøvde også nr 5 tror jeg og der fant den ikke noe (1,2 (kanskje 3) er brukt av 1 harddisk (3 partisjoner) 1 harddisk (2tb) og 1 cd/dvdrom (som tar 1 "plass"). Jeg går så inn på computer managementm, der står det de jeg har på cdrommen ( inkl partisjonene) så trykker jeg på rescan disk, men den fant ikke noe. Så hva har jeg gjort galt? jeg skal ikke formatere den, skal hente ut den driten som ligger på den ;)

(Har på engelsk) kommer ikke non popup vinduer ellernoenting, TRENGER Å FÅ DET UT TINGENE NÅ :)

Endret av Stalthy
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Plassering på kabelen

En disk, koplet på en kabel er en master disk, og koples normalt på enden av kabelen og ikke på midten, uansett hva du skal bruke den til.

To disker koplet på kabel, blir den på enden av kabelen Master og den på midten Slave, uansett hva du skal bruke dem til.

Jumper setting på diskene

-en disk tilkoplet på enden skal ha jumper settings  M=master  Det finner du med å se på disken

-to disker (en på enden og den andre på midten) disken på enden er M og på midten S

Du har og den CS=cable select setting, som betyr at det er ikke du som bestemmer hva er master og ellers slave, men plassering på kabelen. CS krever dog en 80lines cable.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Pluggen som er lengst vekk fra den midterste pluggen skal i hovedkortet. Skal du bare ha én harddisk på kabelen bør denne jumpes til MASTER og settes på enden av kabelen.

På noen hovedkort er det veldig knotete i BIOS da du må sette IDE-kontrolleren til en bestemt instilling for å få både SATA og PATA. Dette varierer så her kan jeg ikke hjelpe deg.

Lenke til kommentar

Jeg skal vell ikke ha sata (eller pata (hva er det?) , skal bare ha det som er på den harddisken! :) noen som kan forklarer meg den lett? altså, den lengst fra midten skal til hovedkortet? har det noe å si hvor den delen er? (bortsett fra at den passer gjetter jeg, om det fargen har noe å si så er den grønn, så noe på youtube) Og på bios så er det vell en spesiell ting (husker ikke akkurat hva den heter i hodet nå men det står basic options osv, og instilling for harddisk ) Hva skal jeg knote på? på windows så velger jeg computer manage, så harddisk så rescan om nødvendig?

Lenke til kommentar

Det er best at du lærer det, du kommer sikkert til å trenge det senere:

-hold din harddisk slik at du ser alt som er skrevet på topen av den. Du skal se etter der hvor det står -Master eller Single, Slave, CS=cable selected, og kanskje noe mer.

Ved siden av der du kopler strøm på hardisk, finner du noe små metall dings og kanskje en liten plastik sak. Fortell hva du ser inni der.

Endret av wiberos
Lenke til kommentar

Anbefaler at du setter harddisken til CS (Cable select).

Og husk at signalkabelen er merket i den ene enden (markerer hvor leder 1 går) som selvsagt må peke mot leder 1 på connector både på hovedkort og harddisk.

står følgene:

J8 JUMPER SETTINGS

40 pin conn. 9 7 5 3 1 POWER (et lite skjema) Standard setting

10 8 6 4 2 Slave Present Master (så er det bilde av et par skjemaer under slave present og master )

Harddisken ser mer eller mindre ut som denne ( http://www.macfixit.com.au/shop/images/uploads/product_pics/Internal%20Drives/Desktop%20Ultra-ATA/wd-ata-35-160gb-2.jpg )

Kan prøve å finne bilde av de skjemane jeg snakker om

Usikker på om jeg har 80 kabel eller 40, er en tynn rød stripe på kanten av kablen og står masse små skrift på kanten(uleselig skrift)

Vent nå, trenger jeg også strøm kabel til harddisken?

Endret av Stalthy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...